Het cijfer van Fiets: 7,7
‘Daar word je blij van.’ Deze kreet uit een reclame van een toetjesfabrikant komt meteen bovendrijven als je deze rood-witte Wilier GranTurismo voor je ziet. Gewoon even bij gaan zitten en naar kijken. Nee, het is geen kunstwerk, maar het rijplezier spat er vanaf, zelfs nog voordat je er maar een kilometer mee hebt gereden.Deze Wilier valt in de categorie ‘performance’, maar dat zie je er niet aan af. Voor je gevoel kan hij zo het circuit op! De GranTurismo (of GT) koppelt een zogenaamd snelle geometrie aan comfort. Het frame is opgebouwd rond specifieke kenmerken van Wilier: ‘asymmetric rear triangle’, een ‘individual carbon layup’ en ‘internal cable routing’ en een ‘box’ vormige balhoofdbuis met aansluitende voorvork. Er is een verschil tussen de linker- en rechterachtervork en de achterpatten lijken ‘zwevend’ opgehangen. Daarnaast is er natuurlijk verschil in de dikte van de buizen en lopen de kabels door de onderbuis en ja, het is een deels vierhoekig deels rond frame.
De GT heeft een klassiek bracket met schroefdraad en een balhoofdbuis met 1 1/8 inch lagers. Op de weg voelde de Wilier direct stabiel en zeker aan. Heel zeker eigenlijk, zonder dat je het idee had dat je met een performance (lees: niet-racy) model te maken had. Bijna Duits zou je haast zeggen. Ons testmodel was afgemonteerd met een 11-speed Campagnolo Chorus-groep, geen EPS, maar mechanisch en dus met mooie rode derailleurkabels. Die kabels lopen gekruist in de onderbuis en dat gaat prima, al kwam er een hoop geluid door van de kabels die tegen elkaar lopen en resonantie van de onderbuis. Wij zouden de routing toch net wat zorgvuldiger uitvoeren.
Verder heel veel custom onderdelen: van het SL-K-stuur tot aan het compact crankstel. Zowel qua kleurencombinatie als werking prima passend bij de GranTurismo. Dat gaat ook op voor de FSA- remmen: mooi! Maar wel met wat meer ‘slack’ dan standaard Campa-remmen. De Fulcrum Racing 4- wielen passen ook prima bij deze Wilier. Niet te licht, voor elk type rijder geschikt en daardoor heel betrouwbaar. Lekker kilometers maken kan zonder problemen. De prijs van de GranTurismo is extreem laag of hoog. Technisch staat de GT als een huis en het spetterende uiterlijk krijg je er gratis bij. En, inderdaad, daar word je heel blij van…
Meetwaardes | | Plussen&Minnen | | De gegevens |
- Staande buis: 49cm
- Stack: 547cm
- Reach: 394mm
- Stuurpen: 110mm
- Wielbasis: 995mm
- Brackethoogte: 260mm
- Achtervork: 410mm
- Zadelhoek: 73,5gr
- Balhoofdhoek: 71gr
- Sprong: 45gr
- Naloop: 61gr
| | + smaakvol
+ veel custom delen
– remkracht | | Prijs: € 3349,- compleet Frame en vork Carbon/carbon voorvork
Gewicht: 1140/380 gram, 7,50kg
Groep: Campagnolo Chorus
Cranksstel: FSA 34/50, 11-25
Wielen: Fulcrum Racing 4
Banden: Ritchey Race Slick 23mm
Zadel en -pen Wilier/FSA SL-K
Stuur en -pen FSA/FSA SL-K OS
Maten: XS t/m XXL
Info: www.wagenberg-2wielers.nl
Torsiestijfheid: 104Nm
Bracketstijfheid: 44Nm |
Tekst: Menno Grootjans, Fotografie: Edwin Haan
Deze test is een uittreksel uit de racetest van Fiets nr.5-2013. In de complete test werden 4 Italiaanse fietsen getest, andere vind je hier.
Olympia Ikon
Legend HT 5.7
Fondriest TF3 1.2Wil je de complete test lezen, bestel dan Fiets 5 op
Fiets.nl/nabestellen.