Wat hebben we genoten van de fenomenale overwinning van Tom Dumoulin bij de tijdrit in de 13e etappe van de Tour de France. In een vlekkeloze stijl reed hij het hele veld naar huis, inclusief Chris Froome die meer dan 1 minuut moest toegeven op de ontketende Dumoulin. Dat belooft wat voor de tijdrit bij de Olympische Spelen! In Rio is hij hiermee de grote favoriet voor de gouden medaille, zoals Tom inmiddels zelf ook niet meer kan ontkennen. Wij konden het uiteraard niet nalaten om zijn prestatie nog eens na te rekenen met ons model. In dit artikel zullen we laten zien hoeveel Watt Tom trapte tijdens de tijdrit en hoeveel beter hij was dan de andere favorieten.Het parcours en de omstandighedenDe tijdrit ging over een golvend parcours, met een klimmetje in het begin, een min of meer vlak tussendeel, gevolgd door een afdaling en aan het eind nog een klimmetje.Uit de beschikbare informatie over het parcours en de weersomstandigheden hebben we de volgende condities ingevoerd in onze calculator van www.hetgeheimvanwielrennen.nlDe gegevens van de renners en de berekeningenNet als bij de klimtijdrit van de Giro hebben we de gewichten en cdA-waarden van de renners gebaseerd op de database van cyclingpowerlab (http://www.cyclingpowerlab.com/CyclingAerodynamics.aspx). Die data-base is gebaseerd op een formule waarin rekening gehouden wordt met de lengte en het gewicht van de renner. We merken op dat we het gewicht van de fiets eenvoudshalve standaard op 6.8 kg hebben gesteld. Omdat de meeste tijdritfietsen wel wat zwaarder zullen zijn, zullen de werkelijke vermogens nog ietsje hoger zijn geweest.De onderstaande tabel geeft van de toppers de eindtijd, de snelheid, het gewicht en de cdA-waarde (uit de database) en het door ons berekende vermogen en de ADV.Wat kunnen we hieruit voor conclusies trekken?De belangrijkste conclusie is dat Tom verreweg het meeste vermogen heeft getrapt, zo’n 20 Watt meer dan Chris Froome en zelfs 119 Watt meer dan Nairo Quintana. Dat belooft dus inderdaad veel voor de tijdrit in Rio! Ook bij die tijdrit zal maatgevend zijn hoeveel Watt de toppers kunnen trappen en in dat opzicht staat Tom en dus heel goed voor. We moeten hierbij wel de kanttekeningen maken dat Tom de dag voor de tijdrit natuurlijk een ‘ snipperdag’ heeft genomen, terwijl Froome en de andere toppers volle bak moesten koersen in een zware bergetappe. We zien dat effect ook aan het feit dat de ADV van Tom zelfs hoger was dan die van Froome, terwijl Tom in de bergen (waar de ADV maatgevend is) toch moest passen in deze Tour. In de onderstaande figuren illustreren we de overmacht van Tom bij de tijdrit op 3 manieren, namelijk aan de hand van de snelheid, het vermogen en de ADV.Wat betekent dit voor het verdere verloop van de Tour en het algemeen klassement?Een andere belangrijke conclusie voor het verdere verloop van de Tour volgt uit de berekende waarden van de ADV van de toppers. Omdat de Tour toch in de bergen beslist zal worden, mogen we op basis van deze berekende waarden van de ADV concluderen dat de krachtsverhouding momenteel als volgt zijn:1. Froome (ADV 5.98 Watt/kg)
2. Mollema (ADV 5.92 Watt/kg)
3. Yates (ADV 5.87 Watt/kg)
4. Valverde (ADV 5.79 Watt/kg)
5. Porte (ADV 5.57 Watt/kg)
6. Quintana (ADV 5.34 Watt/kg)Uiteraard zijn dit ‘maar’ berekeningen en zullen de werkelijke resultaten in de komende week in belangrijks mate bepaald worden door zaken als het ploegenspel en de mate van herstel en vermoeidheid bij de renners.Je kunt het effect van alle aspecten op je eigen prestaties berekenen met onze calculators op www.hetgeheimvanwielrennen.nl. Daar kun je ook ons boek bestellen. Het is ook verkrijgbaar als ebook. Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen
Hoe goed was Tom Dumoulin bij de tijdrit van de Tour de France?
Edwin Haan
18 juli 2016
Edwin Haan
18 juli 2016
Edwin Haan
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Meer artikelen van Edwin Haan