Die vraag stelden de kijkers van het BNN tv-programma Proefkonijnen. Van alle ‘bezopen’ vragen die presentatoren Jan Versteegh en Geraldine Kemper komend seizoen moeten beantwoorden, vinden we dit wel de mooiste. Na wat googlen kwam de redactie van Proefkonijnen uit bij Het Geheim van Wielrennen en werden wij uitgedaagd om met onze theorie te berekenen of dit al of niet mogelijk is.

Hoe zwaar is dat?

Tja, een bierfiets weegt 860 kg en er zijn 10 fietsers, dus per persoon moet je minimaal 86 kg extra omhoog zien te trappen de Cauberg op. Het spreekt voor zich dat dat heel zwaar is. Maar de redactie van Proefkonijnen had wel 9 sterke wielrenners geregeld, waaronder Bart Voskamp, Kenny van Hummel en Gert Jacobs. Deze kanjers wilden uiteraard onder geen beding afgaan, dus zij zouden alles geven om boven te komen. Als 10de fietser fungeerde Jan Versteegh en Geraldine Kemper zou achter het stuur zitten.

Hoe bereken je dat?

Zoals de meeste lezers zullen weten, draait het bergop om je specifieke vermogen in Watt/kg. Vooraf hebben we dus aan alle deelnemers gevraagd hoe zwaar ze zijn en hoeveel watt ze dachten te kunnen trappen. Jan en Geraldine hebben we een fietstest laten doen in het SMA Midden Nederland van Guido Vroemen. Omdat Jan hierbij meer watts trapte dan Geraldine ‘mocht’ hij fietsen en ‘moest’ Geraldine achter het stuur. De resultaten staan in de onderstaande tabel.

gvr-bierfiets00001

Wat betekent dat?

Uit de tabel volgt dat het specifieke vermogen van de hele bierfietsploeg slechts 1.77 Watt/kg was. Zoals de lezers van Het Geheim van Wielrennen weten, is dit een lage waarde. Profwielrenners trappen wel 6 Watt/kg of meer! Hoe laag de waarde van 1.77 Watt/kg is, kun je beseffen als je weet dat dit ongeveer het vermogen is dat een opa van 80 jaar nog net kan trappen. De meeste opa’s van 80 zijn uiteraard niet meer in staat om de Cauberg op te trappen, zij stappen onderaan af en lopen naar boven. Onze bierfietsers zouden het dus sowieso heel zwaar krijgen!

Is het haalbaar volgens de theorie?

Wij hebben dit berekend met het model van Het Geheim van Wielrennen en de volgende standaard condities:

gvr-bierfiets00002

De resultaten zijn weergegeven in de onderstaande grafiek. Je ziet dat bij het specifieke vermogen van 1.77 Watt/kg de gemiddelde snelheid van de bierfiets daalt tot 9,6 km/h. Bij de maximale helling van 12% daalt de snelheid zelfs tot 3,9 km/h!

gvr-bierfiets00003

Op basis van deze berekeningen concludeerden we dat het toch wel enorm zwaar zou worden en dat het een dubbeltje op zijn kant zou zijn of de fietsers in staat zouden zijn om het steile stuk in de Cauberg te overwinnen. We hebben ze dan ook geadviseerd om onderaan de Cauberg een aanloopje te nemen en alles op alles te zetten om het steile stuk van 12% door te trappen en niet stil te vallen.

Is het haalbaar in de praktijk?

Op 24 juni j.l. zijn de opnames gemaakt. In de ochtend werden wij geïnterviewd en deden Jan en Geraldine een fietstest in de SMA Midden Nederland van Guido Vroemen. ’s Middags gingen we naar de Cauberg, waar het ultieme bewijs geleverd moest worden en onze 10+1 bikkels de Cauberg op moesten zien te trappen. Of het al of niet gelukt is, kun je zien bij de uitzending van Proefkonijnen op maandag 12 september om 20:30 uur (NPO3).

gvr-bierfiets00007

gvr-bierfiets00006

gvr-bierfiets00005

De Cauberg

De Cauberg is de bekendste wielerberg in Nederland. De voet van de helling bevindt zich vlak bij de Grendelpoort, een van de oorspronkelijk drie stadspoorten van Valkenburg. De top van de heuvel bevindt zich even ten westen van het dorp Vilt. In de figuur kun je zien dat het hellingspercentage varieert over de lengte van de korte klim (van 800 meter) naar de top van de Cauberg. Het steilste stuk is 12-13%. De Cauberg is diverse malen onderdeel geweest van het parcours van de wereldkampioenschappen wielrennen; in 1979 werd Jan Raas er wereldkampioen. Ook de Tour de France en de Ronde van Spanje hebben de Cauberg een aantal keren aangedaan. De wielerklassieker Amstel Gold Race heeft sinds 2003 zijn finish bovenaan de Cauberg; meestal moet de helling meerdere keren beklommen worden tijdens de race.

gvr-bierfiets00004

Je kunt het effect van alle aspecten op je eigen prestaties berekenen met onze calculators op www.hetgeheimvanwielrennen.nl. Daar kun je ook ons boek bestellen. Het is ook verkrijgbaar als ebook.

Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen