BMC toont vandaag de vernieuwde BMC Teammachine, het 2018 model. Het zijn Zwitsers, dus mooi op tijd. Met de vorige Teammachines werden WK’s, Olympische titels en vele etappes in de Grote Rondes gewonnen, op zich was daar dus al weinig mis mee. Toch dacht BMC dat het nog beter kon.
Duizenden virtuele prototypes
Dat verbeteren is serieus aangepakt. Dankzij het gebruik van ACE technologie (Accelerated Composites Evolution) konden al op de computer duizenden prototypes getest worden. Carbon layups, verbindingen en geometrievormen kunnen virtueel getest worden zonder dat je daar dus echt een fysiek frame voor hoeft te bouwen.
Uit al dat virtuele testwerk vooraf kwamen 2 nieuwe frames. Een velgrem- en een discversie. Frames die op de waarden comfort en acceleratie beter scoren dan hun voorganger, terwijl de handling even goed is gebleven. Ten opzicht van de 2017 modellen zijn de carbon layup, de geometrie en de oversized buizen aangepast. Die wijzigingen hebben ook een stijver bottom bracket tot resultaat, wat weer gunstig is voor de acceleratie. De torsie stijfheid is ongeveer gelijk gebleven, terwijl de ‘vertical compliance values’, (de waarde die gerelateerd is aan het comfort->hoeveel schokken van beneden komen er door naar boven) verbeterd zijn.
Asymmetrisch design
De vork van de nieuwe Teammachine SLR Disc is asymmetrisch gemaakt om de krachten van de remschijf aan te kunnen zonder er een hele zware vork van te hoeven maken. Ook in de chainstays zie je asymmetrische vormen terugkomen. Dankzij nieuwe, in eigen huis (Impec lab), ontwikkelde carbontechnieken zijn aparte buisvormen mogelijk die ook bijdragen aan het lage gewicht van het complete frame. Het gewicht van het discframe is daardoor slechts 25 gram hoger (815 gram) dan dat van de velgrem versie uit 2017.Wat gebleven is, is de geïntegreerde stuurpen op de Teammachine SLR01, het Integrated Cockpit System (ICS). Deze is goed verstelbaar, maar geeft de cockpit wel een hele gestroomlijnde look die goed bij het frame past. De Di2 junction box is door de ontwerpers netjes in het frame verstopt. Op de nieuwe voorvork past een 160mm Flat Mount schijfrem. En de zadelpen wordt opnieuw met de geïntegreerde zadelpenklem vastgezet zoals we die al kennen uit de vorige versie. Daarbij zit de bout aan de onderkant van de bovenbuis, die trekt een klemsysteem aan de bovenkant aan. Beschermd tegen vuil en zo goed als onzichtbaar. De BMC engineers hebben een eigen combinatie van lichte steekas en derailleurhanger ontwikkeld. Voor een duidelijk overzicht van alle verbeteringen/wijzigingen onderstaand plaatje.
Verschillende BMC Teammachine modellen
De nieuwe racers zijn te koop in de volgende uitvoeringen:
- Teammachine SLR01 DISC
- Teammachine SLR02 DISC
- Teammachine SLR01
- Teammachine SLR02
Alle frames zijn beschikbaar in 47cm, 51cm, 54cm, 56cm, 58cm en 61cm. Qua kleuren kun je kiezen uit grijs/oranje, rood/zwart, zwart/zilver, blauw/geel en zwart/rood.Meer info:
www.bmc-switzerland.com/teammachineBeeld: ©BMC SWITZERLAND_PHILIPP FORSTNER