Je staat op het punt je eerste racefiets te gaan aanschaffen. Maar je ziet door de bomen het bos niet meer! Welk materiaal moet je kiezen, aluminium, carbon, staal? Groepsets, ook zo’n doolhof. En wat voor wielen? Dubbel, triple of compact?….de keuze is reuze. Maar relax, het is echt niet zo ingewikkeld. We lopen even met je door de opties en voor je het weet ben je ‘on the road’.

Fietsen is populairder dan ooit. Je kunt het doen wanneer jij wilt, met wie jij wilt en waar jij wilt. Je loopt er niet snel blessures mee op, kunt het dan ook tot op hoge leeftijd doen. En als kers op de taart is het nog keigoed voor je gezondheid ook. Maar dan moet je wel een fiets hebben, laten we eens kijken wat daar bij komt kijken.

Budget

Om de keuzestress al een stuk te beperken is het handig een budget te bepalen. Je kunt dat zo gek maken als je wilt, maar om lekker te fietsen hoef je echt geen duizenden euro’s uit te geven. Al vanaf zo’n 1000 euro kun je een hele leuke en prima racefiets kopen. Als je gaat voor een overjarig modelletje kan het nog goedkoper. Onder deze prijs raden we je niet aan. Dan zijn de wielen vaak de sluitpost en wordt er ook gemixt met componenten wat de schakelprestaties niet ten goede komt.

Gebruik alle bronnen

Loop niet de eerste de beste fietsenwinkel binnen om daar een afgeprijsde winkeldochter mee te nemen. Check websites…dat doe je nu al, dus goed bezig! Vraag advies op fora, maak zeker een proefrit en zorg dat je goed op de fiets gezet wordt zodat je zeker weet dat je de juiste maat fiets hebt. Soms zijn er ook beurzen met een testparcours, dan kun je verschillende merken en types snel achter elkaar testen. We vermelden dit soort evenementen meestal wel op onze site. Fietsenwinkels zijn altijd dealer van 1 of meerdere merken. Het is niet gezegd dat daar net de beste fiets voor jou tussen zit. Kijk dus verder dan de neus van je local bike shop (LBS) eigenaar lang is!

Welk materiaal?

Het frame is een belangrijk deel van je fiets en als enige ook niet achteraf te verbeteren. De goedkoopste frames zijn gemaakt van aluminium. Dat wil niet zeggen dat het niet goed is. Er worden geweldige frames gemaakt van aluminium. En het is nog sterk ook! Daarom is dit de meest gekozen materiaalsoort voor je eerste fiets. We zetten de soorten en hun eigenschappen even op een rij. Dit lijstje is vrij kort door de bocht, want er zijn zeker ook goedkope carbon frames en lichte (en dus dure) stalen frames. Daarnaast is eea erg afhankelijk van hoe het materiaal door de bouwer gebruikt wordt:

  • Aluminium: Redelijk licht, stijf, sterk, minst comfortabel, goedkoop
  • Carbon: Erg licht, dempt trillingen, stijf (mits goed toegepast), bijzondere vormen mogelijk, kwetsbaar
  • Staal: Zwaarder, veel comfort, sterk
  • Titanium: Licht als aluminium, sterk als staal, prijzig, heel comfortabel

De juiste maat

Misschien wel de belangrijkste keuze bij je eerste fiets, welke maat je koopt. Een goede fietsenwinkel heeft een systeem staan (een soort pasfiets) om te bepalen wat de juiste maat voor jou is. Daarbij gaat het niet alleen om je totale lengte, maar ook om de verhouding tussen benen en bovenlijf. Zo zijn er merken die langere bovenbuizen hebben, die kunnen heel geschikt zijn als je in verhouding korte pootjes hebt. Een goede bikefitter is goud waard. Goed op je fiets zitten is niet alleen fijn voor het comfort, het voorkomt ook blessures in de toekomst.

Kijk niet alleen naar de zadelhoogte, maar ook naar hoe hoog je stuur komt en de breedte daarvan. Daarnaast is de lengte van je stuurpen ook heel bepalend voor je zit. Zelfs in zadels zijn verschillende breedtematen, je hoeft niet altijd met het standaard zadel het beste uit te zijn.

Afmontage

Dan komt de afmontage. Dat gaat over welke remmen, versnellingscomponenten, wielen etc. er op je nieuwe fiets zitten. Bij voorkeur wordt er voor een complete groepset gekozen. Een fiets kan bijvoorbeeld afgemonteerd worden met een Shimano 105 groep. Dan zijn alle onderdelen op elkaar afgestemd wat vooral de schakelprestaties ten goede komt. Racefietsen worden afgemonteerd met Shimano, SRAM of Campagnolo, in de beginners categorie is het vrijwel altijd materiaal van Shimano, vaak gemixt met andere merken of delen uit een goedkopere groep.

Die groepen krijgen eigen namen of nummers, van beginner (budget) naar top (zowel in werking als prijs) zijn die als volgt:

Shimano 105 groepShimano:

  • Claris
  • Sora
  • Tiagra
  • 105
  • Ultegra (Di2)
  • Dura-Ace (Di2)

Campagnolo:

  • Athena (Triple)
  • Veloce
  • Potenza
  • Chorus (EPS)
  • Record (EPS)
  • Super Record (EPS)

SRAM:

  • Apex
  • Rival
  • Force
  • Red (eTap)

(Di2, EPS en eTap staan voor elektronisch schakelen)

Al deze groepen bestaan uit een complete set onderdelen, bestaande uit: rem-/schakelhendels, remmen, derailleurs, crankset, cassette en ketting. Toch zit er wel verschil in de werking. Shimano heeft 2 klepels per shifter. De grote gebruik je om op te schakelen, de kleine om af te schakelen. Campagnolo heeft 1 klepel om op de schakelen, afschakelen doe je met je duim via een kleine hendel aan de binnenkant van de handgreep. SRAM heeft ook 1 klepel, die met 1 klik afschakelt en als je doorduwt, opschakelt. Wat beter is, is persoonlijk. Alle systemen wennen snel en voor iedere merk zijn wel voors en tegens te noemen. Net als bij Windows en Apple, zijn er hele volksstammen die de vete Shimmie/Campa uit proberen te vechten. Elektronisch schakelen is sterk in opkomst, maar dat zul je op een beginnersfiets nog niet aantreffen wegens de veel hogere prijs.

Compact, dubbel of triple

Kies je voor 1, 2, 3 voorbladen, 50-36 tands, 52-39, of misschien 46-36? Lastig hè? Een paar jaar terug was compact nog niet zo groot en had ieder merk verschillende triples in de collectie, 3 tandwielen aan de voorkant dus. Dat is bijna verdwenen, zeker als je 11-speed wilt rijden (11 kransjes in je cassette). Campagnolo heeft de Athena triple en Shimano een Tiagra 10-speed uitvoering, maar dat is het wel zo’n beetje. De compact is de nieuwe standaard. 2 bladen voor, 11 achter. Keuze zat en met de nieuwste groepen kun je dan van een hele zware naar een hele lichte versnelling. Daarmee kun je dus makkelijk de bergen in mocht dat op je wensenlijstje staan.

Op je achterwiel zit de cassette of het pignon. Een reeks tandwielen van klein naar groot. Het grootste kransje zorgt voor licht trappen, met de kleinste kun je heel hard rijden. Voor in Nederland is een 11-25 een prima keuze, ga je vaak klimmen, probeer dan gelijk een 11-28 of zelfs 30 of 32 te nemen.

In onze verzettentabel kun je zien wat de verschillen tussen de verschillende tandwielverhoudingen zijn.

De wielen

Na het frame zijn de wielen het belangrijkst. In budgetfietsen zijn die vaak zwaar en dus lastiger op gang te brengen. Ook is de lagering minder goed en zijn zitten er goedkope naven en velgen in. Als je nog budget over hebt is het wellicht een goed idee om direct te gaan voor een wat betere wielset. Je kunt het ook eerst een jaartje doen met de geleverde starterswielen en daarna een goede wielset kopen. Dan kun je die oude inzetten als ‘winterwielen’. Wielen koop je van 100 tot 5000 euro. Het prijsverschil zit hem in het gewicht, het materiaal, de gebruikte technieken en een deel marketing. Als beginner kies je voor aluminium wielen.

Wielen van carbon zijn duur en hebben nadelen met remmen (tenzij je een racefiets met schijfremmen koopt natuurlijk). Carbon wielen zijn vaak wel een heel stuk lichter. De velghoogte zegt meestal iets over de aerodynamische eigenschappen. Hoe hoger, hoe sneller. Alleen treedt dat aerodynamische effect pas op bij hoge snelheden richting de 40 km/u, iets waar je als beginner waarschijnlijk nog niet in de buurt komt. Daarnaast gaan wind en hoge velgen slecht samen. Zeker als je hoger als 30mm gaat begin je te voelen dat de wind je voorwiel weg wil duwen. De laatste trend is dat velgen breder worden. Die trend gaat gelijk op met de verschuiving naar bredere banden. Bredere velgen zorgen dat dikkere banden een beter, ronder profiel krijgen waardoor ze beter ‘bollen’. Mocht je in de toekomst tubeless (zie banden hieronder) willen gaan rijden, check dan nu al of je wielen tubeless ready zijn.

Rubbers

Banden voor op de racefiets zijn er in allerlei soorten en maten. Als je op het asfalt blijft fietsen heeft profiel eigenlijk geen invloed. Wel zit er veel verschil in lekbestendigheid, comfort, en duurzaamheid. Echt slechte banden worden nauwelijks meer gemaakt, en ze zijn gelukkig ook niet heel duur en makkelijk te vervangen. Vroeger was 23mm breedte de standaard. Ondertussen is dat verschoven naar 25mm en zelfs 28mm komt in zwang. Gelukkig, want dat fietst comfortabeler en het is een misverstand dat de rolweerstand van bredere banden hoger zou zijn. Als je voor 28mm kunt kiezen, doen!

Langzaam wint ook het tubeless rijden wat aan bekendheid. Hierbij gebruik je geen binnenband meer. Voordelen zijn dat je haast geen klapband kunt krijgen, de rolweerstand iets minder is en dat (als je ook vloeibaar latex in de band gebruikt) kleine gaatjes automatisch gedicht worden. Nadelen zijn er ook. Het is bewerkelijker, banden wisselen gaan moeilijker en het kan niet met iedere wielset.

Schijfremmen

Het grootste discussiepunt van dit moment. Koop je een nieuwe racefiets met schijfremmen of toch nog met velgremmen?

De voordelen van remschijven? Betere remprestaties in natte omstandigheden, goed remmen met carbonwielen in de bergen, en dan heb je het wel gehad. In tegenstelling tot wat sommige fabrikanten je beloven remmen ze niet harder. De beperkende factor is namelijk de grip van je band op de weg. Met iedere velgrem kun je je fiets laten slippen. Dat betekent dus dat je zo hard kunt remmen tot je het punt bereikt dat je banden gaan glijden. Dat kan met beide remsoorten. Een niet zo vaak benoemd voordeel zijn de steekassen die gelukkig steeds meer gebruikt worden in racefietsen met schijfremmen. Die zorgen voor een stijver geheel, wat de rij-eigenschappen beter maakt. Sommige steekassen zijn wel wat lastiger te verwijderen dan de quick release van een velgrem, maar zeg nou eerlijk…hoe vaak moet jij heeeeel snel van wiel wisselen?

Hard remmen

Nadelen hebben schijfremmen ook. Ze maken je fiets iets zwaarder. Het verschil wordt steeds kleiner, maar nog steeds zijn velgremfietsen lichter dan vergelijkbare schijfrem modellen. Onderhoud wordt nogal spastisch over gedaan. Ok, je hebt iets meer gereedschap nodig voor remschijven, als je zelf het systeem af en toe wilt ontluchten. Bij een goed afgesteld geheel hoeft dat trouwens haast nooit. De blokjes van een schijfrem vervang je misschien nog wel sneller dan die van een velgrem.

Ons advies? Euh, lastig. Velgremmen zijn goedkoper en je fiets is nog lichter ook. Dat pleit voor old skool remblokjes. Aan de andere kant is het ook wel fijn als je in een buitje in de bergen terecht komt en je toch op je remmen kunt vertrouwen. En bij de betere systemen is de doseerbaarheid van de schijfremmen ook net wat beter dan de velgrem. De keuze is dus aan jou.

Online kopen?

We leven in een digitale wereld, online kopen is dus ook bij racefietsen een optie. Toch lijkt ons dat bij je eerste racefiets geen goed idee. Zoals gezegd is het belangrijk dat je een proefrit maakt en dat je goed op je fiets past. Ondanks allerlei mooie digitale invul formuliertjes blijkt het toch lastig om vanaf papier te bepalen of je goed op een fiets past. Zaken als je lenigheid worden bijvoorbeeld niet meegenomen in zo’n standaard tabelletje. Daarnaast zul je misschien in het begin nog eens terug moeten om iets te laten afstellen of voor een controlebeurtje. Dat kun je best zelf, maar als beginner heb je misschien toch wat meer vertrouwen in een dealer met een fysieke winkel bij jou in de buurt.

Nou, hier moet je het mee doen. Heb je nog prangende vragen, check ons forum dan eens. De meeste vragen zijn daar al eens beantwoord, en anders is er zeker iemand die je snel kan helpen.

Veel plezier met je nieuwe fiets!