Heel groot is Carrera niet (meer). De tijden van wielersponsoring zijn al enkele jaren voorbij. Dat wil niet zeggen dat ze stilzitten bij Carrera. Dat bewijst de nieuwe composiet Erakle Air, waarbij Air staat voor aerodynamica.

Dat zie je in een oogopslag. De onderbuis oogt flink, de bovenbuis loopt naar achteren af, de achtertrein bestaat uit een kleine driehoek. De onderbuis is voorzien van rechts één doorvoer en links twee: derailleurkabels en een remkabel. Maar die loopt toch door de bovenbuis? Ja, maar dit model is eigenlijk een hybride. Want de Erakle Air is compatibel met alle types remmen: een direct mount-rem onder het bracket, een rem op de staande achtervork en met schijfremmen. Op de linkerachtervork zit een soort blokje waar twee bouten doorheen kunnen om een flat mountremklauw te monteren. Dan de achterpatjes verwisselen en je kunt een wiel met 135 millimeter inbouwbreedte monteren; geen steekas, maar wel snelspanners.


Deze review komt uit Fiets Magazine nr.7 van 2017. We vergeleken daar 7 exclusieve racefietsen. Het eerste artikel uit de reeks, met de links naar de andere geteste fietsen vind je hier. Lees je het complete artikel liever op papier, bestel kun je het magazine nabestellen in onze shop.


Vooraan een volledig carbon voorvork met twee maten lagers. Die is er in twee versies: een voor een direct mount-velgrem en een voor een schijfrem. Deze 7,2 kilogram wegende fiets heeft een Campagnolo Chorus EPS-groep met 50/34 voor en 11/27 achter. Met standaard gemonteerde direct mount-remmen. En een volledig carbon Fulcrum Racing Quattro-wielset met Continental GP-banden.

Geen schijven

We zien niet dat er ook maar iemand met schijfremmen gaat rijden met deze Erakle Air. Te veel gedoe. Daarnaast zijn de modellen met steekassen technisch in het voordeel. Wat beklijft: het gevoel op een racebak onderweg te zijn. En wat ziet-ie er lekker uit. Roomwit met helblauw, diepzwarte delen, glimmend carbon. Een soort criteriumtijger. Met ingebouwde snelheid. En dat geluid… Van het Italiaanse schakelen uiteraard. Mooi spul, dat EPS. En prima passend bij deze Carrera.

Nee, torsiestijf is-ie niet, dus je mag best een wat ervaren hand hebben. Heb je zelfkennis, dan mag je jezelf best deze Erakle Air cadeau doen. Wil je minder uitgeven: compleet is die er al vanaf zo’n 2400 euro.

1 Interne wedge zadelpenklem.

2 Oversized bracket met pressfit.

3 3 Brake System. Juist: zowel schijfrem als twee types velgremmen.

A San Marco Teamzadel.
B Twee kabels door de onderbuis.
C Fulcrum Quattro Carbon wielset.