RACETEST
Klik op de link om naar de review van de betreffende fiets te gaan.- ROSE X-LITE TEAM-4100 Di2 (verderop in dit artikel)
- KOGA KIMERA PRO
- VAN NICHOLAS SKEIRON
- LITESPEED T2
- CANYON ULTIMATE CF SLX 9.0 PRO
- BASSO DIAMANTE SV
- CARRERA ERAKLE AIR
Beeld: Remco Veurink
Het zijn vijf carbon racers, twee titanium modellen, een fiets met schijfremmen, twee Italianen, twee Duitsers, twee Nederlandse en een Amerikaans model. Vier zijn er met Campagnolo, drie met Shimano, drie met een elektronische Di2, een met EPS. Behoorlijk gevarieerd dus. Maar wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal flink aan de prijs zijn. Ze vallen in een prijsklasse waarbij je als liefhebber toch even achter je oren krabt. Hoe kan ik dit thuis verkopen? Fietsers zijn overigens doorgaans heel goed in dat thuis verkopen. En wij helpen met het vinden van argumenten…De zeven testfietsen zijn niet de meest ultieme of trendy racers die er te koop zijn. Het is dus geen absoluut wenslijstje. Maar we hebben ze gekozen met een achterliggende reden, die we per fiets vermelden. Om hooglopende ruzie met het thuisfront te voorkomen: alle zeven zijn er ook in minder exclusieve uitvoeringen. Dus zonder opties als Di2, hoge wielen en carbon delen… Maar dat kun je altijd nog gebruiken als argument. Gewoon hoog inzetten en wie weet…Rose X-Lite Team-4100 Di2
Old skool Duitse lichtgewicht. Krap 6 kilogram. Nieuwste Dura-Ace Di2.In de zomer van 2014 introduceerde Rose haar nieuwe X-Lite. Die is er – nog steeds – in twee uitvoeringen: de CRS en de Team. Waar een CRS nog geen 950 gram weegt, is de Team nog eens een stukje lichter. Door een andere samenstelling van het composiet en door het vrijwel ontbreken van een laklaag. 850 gram. Rose brengt de X-Lite in zeven uitvoeringen; de ‘basis’ is de 3000 met een Ultegra-groep. Dit is de meest luxueuze: met de Shimano Dura-Ace 9150 Di2 met lekker veel zwarte delen! Cosmic R-Sys SLEwielen, matzwarte Ritchey Superlogic en een Selle Italia SLR-zadel met 27,2 millimeter Ritchey-zadelpen.De X-Lite heeft een bovenbuis die aan de achterkant enigszins geknikt lijkt, een slanke staande buis en een flinke oversized onderbuis. Verder een oversized bracket met pressfit lagers, een slanke achtertrein, een eigen semi-inwendige zadelpenklem en een rechte volledig carbon voorvork met twee maten lagers. Het frame heeft een hoog stijfheid/gewichtsratio, zeker als je naar het lage gewicht kijkt. Alle kabels – dus ook de stroomdraad van de Di2 – lopen binnendoor. De accu zit mooi opgesloten in de zadelpen.Feestje
Het is een echte old skool Duitse racer; ontworpen in de jaren dat de verhouding stiffness to weight heilig was bij onze oosterburen. Ondertussen zijn er aero racers, is er meer aandacht voor comfort gekomen, zijn er gravel- en schijfremracers bij gekomen – maar dat vergeet je subiet als je de weg opgaat met de X-Lite. Wat een feest is zo’n lichte racer. Aanzetten, afremmen, scherp insturen en dan weer optrekken: laat maar komen. Even de Cosmics inremmen en het moment uitvinden wanneer ze gaan ‘happen’. Dan weer loslaten en opschakelen. Met Di2. Heel veel verschil tussen 9070 en 9150 is er niet. Ja, er zijn meer mogelijkheden. De testfiets was nog niet uitgerust met een nieuwe junction in de stuuruiteinden; dat kan op speciaal verzoek weer wel. Heerlijke fiets; niks meer aan doen. Ja, hij is zwart. Alleen maar in zwart. A Di2 junction.B Speciale zadelpenklem.
C 11-28.
Deze test komt uit Fiets Magazine nr.7. Wil je altijd als eerste de testen uit ons magazine lezen, samen met de reisverhalen, interviews, trainings- en voedingsverhalen en het laatste nieuw, dan hebben we een mooie abonnementsaanbieding voor je in onze shop!