Het lijkt wel alsof normaal een rondje over de weg fietsen tegenwoordig niet meer goed genoeg is. Gravellen is het fiets-modewoord van het jaar. Want na weightweenies en aero voor iedereen moet er nu ‘van de gebaande paden’ worden geweken. De Grail is het Duitse antwoord op de reeds bestaande gravelmarkt.

Canyon geeft aan dat hun Grail vooral bedoeld is voor offroad gebruik, maar wel op brede paden. Gravel en gruis maar geen singletrack gebruik.

Het wiel opnieuw uitvinden

Ja, ook wij keken even raar op toen we het ‘gekke’ stuur voor het eerst onder ogen kregen. De Duitsers hebben het stuur opnieuw uitgevonden en zijn daar beretrots op. Hoe het zit? Het liefst kopen we allemaal een fiets met de look en feel van de pro’s. Helaas leven en trainen weinigen van ons op dezelfde manier en dus zit ook een zelfde zithouding er niet in. Om dezelfde esthetics te creëren heeft Canyon de stuurpen in een rechte lijn vanuit de bovenbuis doorgetrokken en lekker lang gemaakt. Ziet er lekker uit! Om rugklachten te voorkomen en vooral extra comfort te creëren – het blijft immers een offroad fiets – hebben ze in Koblenz bedacht het stuur omhoog te brengen en op een andere manier te bevestigen. Het voordeel hiervan: meer comfort wanneer je met de handen boven op het stuur of in de grepen hangt. Tijdens een ritje ‘buiten de gebaande paden’ zal dat praktisch de hele dag zijn. Wil je een sprintje trekken dan is het stuur in de beugels flink stijver geworden natuurlijk.

Geen Inflite kloon

De Grail is geen doorontwikkeling op de Inflite maar heeft er wel degelijk veel van weg. De frameconstructie doet ons direct denken aan de cross. Wel heeft Canyon met kleine veranderingen geprobeerd nog meer extra comfort in te bouwen. De zadelpen bijvoorbeeld klemt lager op de zitbuis, waardoor de gloednieuwe ‘flexstay’ zadelpen meer kan doorbuigen.

Canyon Grail

Canyon Grail in drie uitvoeringen

De fiets is verkrijgbaar in drie modellen. Eenmaal aluminium (met normaal stuur geleverd) en twee keer in carbon. Alle fietsen hebben een Shimano 2×11 afmontage met 50×34 en 11×34 vertanding. Zo kun je er ook lekker mee op de weg rijden, in een groepje of recht tegen een berg omhoog klauteren. Verkrijgbaar is de Grail in vier kekke kleuren: van Storm Green tot Copper Red oftewel gewoon donkergroen en rood. De prijzen beginnen bij 2199 euro voor de  SL 7.0 (105) en gaan door tot 4599 voor een SLX 8.0 met Ultegra Di2.

De fiets is natuurlijk te bestellen via www.canyon.com. Wijzelf reden er al op, zoekend naar de holy ‘grail’. Binnenkort een uitgebreide review in het blad.