50-10, Bronson of Hightower. Een greep uit de collectie van Santa Cruz en stuk voor stuk allemaal dedicated fully’s geschikt voor Enduro, all-mountain of freeride gebruik. Voor het eerst richt Santa Cruz zich op de XC gebruiker met de gloednieuwe Highball hardtail en Blur racefully.
De Highball bestond al in zowel een 650B als 29er optie maar had een zeer allround geometrie, geen raceminded gevoel en zag je daardoor nauwelijks terug in het peloton. De nieuwe Highball voldoet aan alle eisen die een moderne cross-country race hardtail moet hebben én nog een beetje meer. Het volledig carbon frame heeft een behoorlijk lange Reach (450mm in maat L) en een 69.5 graden balhoofdhoek wanneer je een 100 milimeter vork gebruikt. Een voorderailleur gebruiken gaat niet meer, het frame is 1x specifiek. Kabeltjes gaan natuurlijk netjes binnendoor en met ruimte voor 3 bidonhouders is hij ook prima geschikt voor langere ritten.
Comfortracer
Met de nieuwe Highball is door Santa Cruz met name gefocust op snelheid en comfort. Het frame moet kunnen concurreren met o.a. de Specialized Epic HT, Canyon Exceed and so on. Om dit voor elkaar te krijgen is vooral aandacht besteed aan de geometrie, comfort en ‘handling’. Om dit te testen vlogen we richting de fabriek van Santa Cruz in de gelijknamige stad aan de westkust van Amerika en reden op de Highball in de XX1 CC uitvoering. Deze racemachine stopt de weegschaal op 9 kilo vlak en is afgemonteerd met een XX1 Eagle groepset, eigen Reserve carbon wielen (komen we later op terug) en Syntace onderdelen.
California dream in het water
Ondanks dat ons stranden vol surfers, eindeloze uitzichten en stoffige trails waren beloofd mochten we met de Highball als vanouds op pad in de regen en mist. Gelukkig waren de temperaturen wel California proof en kregen we een route om duimen en vingers bij af te likken.Zoals je van een vliegensvlugge hardtail mag verwachten is comfort ver te zoeken. We hobbelen dan ook over de beenharde trails wanneer we aan één van de klimmetjes beginnen. Om het zo rijdbaar mogelijk te houden is er gekozen voor een 27.2 zadelpen en de montage van een Syntace Hi-Flex zadelpen. Hierdoor is er toch wat ruimte voor comfort. Dit gevoel word versterkt door de lage staande achtervorken en sterk aflopende bovenbuis. De zitbuis loopt daarintegen dan weer langer door waardoor je wat meer ruimte hebt om je zadel op de juiste hoogte te krijgen. Ondanks de dunne 27.2 diameter is er wel een kabelgeleiding voor een dropperpost voorzien. Bijvoorbeeld K-Lev of Thomson hebben deze in de juiste diameter in hun assortiment.
De vernieuwde Highball is absoluut te vergelijken met andere hardtails uit het topsegment. De stijfheid is meer dan behoorlijk en het comfort absoluut hoger dan bijvoorbeeld de Epic HT. Maar het belangrijkste aan de fiets, de rijdbaarheid. Santa Cruz is er in geslaagd een fiets te maken waarmee je dondershard kunt rijden als je wilt maar die aanvoelt als een hele solide bike die veel meer aan kan dan enkel 75 minuten xc wedstrijden brommeren. We reden dan ook drops en jumps waar we op een Nederlands parcours enkel maar van kunnen dromen en deze werden opgeslurpt alsof je op een fully zit.
Binnenkort in het magazine een uitgebreide review van de nog mooiere Blur 100 millimeter Fully.
De Highball is vanaf nu verkrijgbaar bij de dealers.
Compleet koop je de fiets vanaf €3099 met een NX afmontage, terwijl het topmodel waar wij mee reden €8299 moet kosten. Gelukkig zitten er nog wat stapjes tussen. In een later stadium kun je het frame ook los aangeschaffen zodat je hem kunt optuigen zoals je zelf wilt. Informatie op: www.santacruzbicycles.com