De nieuwe Rose X-Lite is ontworpen om een balans te vinden tussen een laag gewicht, aerodynamica, integratie en comfort. En dat moet dan resulteren in – volgens Rose – ‘uitmuntende rijeigenschappen’.

Duidelijk is dat Rose eerst en vooral de ‘oude’ X-Lite heeft gefileerd: geen stevige buizen meer, maar een slank uiterlijk met een aero staande buis (met dezelfde aerodynamische waarden in de windtunnel als de Rose CW aero racers), geprofileerde balhoofdbuis, laag aangezette achtervork en een geïntegreerde zadelpenklem. De bovenbuis loopt mooi af waardoor de ronde 27,2 millimeter zadelpen lekker flink uitsteekt.

Naast deze X-Lite 4 is er een ‘6’ uitvoering. Weegt een X-Lite 6 rond de 750 gram, de 4 is 100 gram zwaarder. De 6 heeft dan ook een nog wat verder doorgevoerde (T40/60 UHM/HT) carbon mix dan de 4 (T30/40 HM/HT). En van beide modellen zijn er versies met velgremmen en schijfremmen – er zijn nog steeds veel klanten die een racer met velgremmen bestellen (geen direct mount-remmen; zo kan er ook voor SRAM worden gekozen). Onze X-Lite 4 heeft een complete Ultegra Di2-groep en verder veel heerlijk klassieke onderdelen. Een vergelijking met de nieuwe Cervélo R5 en Specialized Tarmac drong zich al gauw op – allround racers met aero eigenschappen.

Qua meetwaarden scoort de Rose meer dan netjes, qua afwerking toont de X-Lite dat ‘ze’ het goed voor elkaar hebben bij Rose. Het is duidelijk geen pure aero racer, daar is-ie te comfortabel voor. Licht, comfortabel en gezegend met heerlijke rijeigenschappen. Wat nogmaals ook te danken is aan de keuze van Rose voor de onderdelen. Uiteraard staat de werking van de Ultegra 8050-delen op een zeer hoog niveau voor een mechanische onderdelengroep.

Deze uitvoering is nog steeds zwart, maar dat is nu eenmaal de favoriete kleur bij veel klanten. En een afmontage met Ultegra Di2, Ritchey en DT Swiss? Allemaal vast en zeker, omdat veel fietsen worden verstuurd waardoor klantencontact lastiger, tijdrovender en kostbaar is. Dat wil je niet als firma en dus moet het goed zijn. Wat mag beter? De junction van de Di2 mag wel in het stuuruiteinde.

A Interne zadelpenklem.
B Di2-junction onder de stuurpen.
C Selle Italia SLR-zadel.