Een racer met velgremmen lichter maken? Dat is zóóó 2017. Of nog erger, 2016. Racers met schijfremmen. Dat is de toekomst. Nog een hele uitdaging, dat dan weer wel. We stellen een rolmodel aan jullie voor: De Lightweight Urgestalt Disc.Mooi, zo’n racer met schijfremmen, maar als zelfverklaarde
weight weenie is het natuurlijk afzien. Een onderdelengroep met schijfremmen voegt bijna altijd 0,5 tot 1,5 kilo toe aan je fiets. Dat is niet alleen te wijten aan de schijven, ook onderdelen als het frame, de voorvork en de wielen treffen blaam. Echter, nu de disc racer doorbreekt zie je ook steeds meer racers met schijven die wél een (glim)lach op het gezicht toveren van iedereen die vooral de weegschaal in de gaten houdt.
Frame
Lightweight is vooral bekend van de in Duitsland met de hand gebouwde wielsets – zie het kopje ‘Wielen en banden’. Maar Lightweight maakt sinds 2014 ook frames. Eerst alleen frames voor velgremmen, sinds 2016 is er de Lightweight Urgestalt Disc. In de huiskleur zwart. Niet in Duitsland geproduceerd, maar in het Verre Oosten. Gewicht: 900 gram voor het frame, 380 gram voor de voorvork. Uiteraard met flat mount, schroefdraad in de patten en een interne doorvoer van de leidingen.
1 Wegweiser. De naam zegt het al: die kant gaat het op!
Wielen en banden
De wielen zijn vanzelfsprekend van Lightweight. De Wegweiser C Disc. Mega licht? Nee. 1450 gram per stel. 35 millimeter hoge velgen, twintig composiet spaken voor en achter en geschikt voor centerlock 140 en 160 millimeter schijven. En de velgen kunnen, heel modern, banden tot 30 millimeter aan. De banden komen uit Italië: Pirelli P Zero, 25 millimeter modellen. 210 gram per stuk.
Groep
Geen kabels of ‘elektriciteitskabels’ maar olie: de 11-speed Rotor Uno-groep. Bestaande uit een 50/34 crankstel met Q-Rings, achter-en voorderailleurs, 11/28 cassette, ketting, schakel/remhendels, remklauwen en alle benodigde olieleidingen. 1665 gram. Daar moet dan nog wel het crankstel bij worden opgeteld. Dat is de Rotor ALDHU 3D+. 7075 aluminium, losse cranks die middels een spider en een losse as tot één crankstel worden gemaakt. Inclusief de spider 620 gram. Dat maakt het gewicht van de complete groep op een goede 2200 gram. Zwaarder dan de 1x ‘set up’ op de Fuji natuurlijk, maar je hebt zo wel 2×11 overbrengingen.
Stuur en stuurpen
‘Handarbeit fuer beinarbeit’. Een van de meest gefotografeerde en gequote kreten op een Lightweight-racer. Het volledig carbon stuur uit eigen Lightweight-stal weegt 200 gram en is op deze fiets gekoppeld aan een 120 gram licht Tune Geiles Teil 4.0 aluminium stuurpen van 110 millimeter lengte.
2 Geiles Teil. Klinkt als… 120 gram licht in 110 millimeter.
3 Oké, een meergewicht van zo’n 85 gram per wiel. Maar het remt wel. En je velgen blijven heel.
4 De Rotor Uno-achterderailleur. Met daarbij de 11/28 cassette, steekas en zwart/rode Rotor (KMC)-ketting.
Remmen
Schijfremmen. Een stel velgremmen van pakweg Dura-Ace weegt 325 gram. Schijfremmen zijn zwaarder: je hebt losse schijven nodig en remklauwen. Blijven we nog even bij Dura-Ace: 255 gram voor twee remklauwen en twee keer 120 gram per schijf. Er zit uiteraard iets verschil tussen een 140 en 160 millimeter schijf
– zo’n 10 gram. De Lightweight heeft een 160 millimeter schijf voor en 140 millimeter schijf achter. De Rotor Uno-remklauwen wegen 120 gram per stuk.
Overige
De Urgestalt was verder nog voorzien van een Lightweight Leistungsträger 27,2 millimeter zadelpen (172 gram), SMP Carbon Lite-zadel (175 gram) en een 18 gram lichte Lightweight-bidonhouder afgemonteerd. Ja, en ook Lightweight-stuurlint.
Resultaat
De Lightweight Urgestalt Disc is opgebouwd door Piet de Wit in Wormer. 6,67 kilo weegt de fiets – in een grote maat! Het prijskaartje: 11.999 euro compleet. Kan het lichter? Ja hoor. Bij de wielen is nog iets te winnen – je kunt voor een setje met tubes gaan. En enkele tientallen grammen zijn te halen bij een ander zadel, geen stuurlint en een ander crankstel (bijvoorbeeld een THM Clavicula M3). In deze uitvoering is de Urgestalt Disc niet alleen licht, het is ook een ‘daagse fiets’: niet alleen om hard omhoog te fietsen, je komt ook nog eens heel (snel) beneden.