Naast mooie fietsen maakt Giant ook een heleboel onderdelen. Van pompen en buitenbanden tot helmen en sturen. Waaronder dit Contact SLR Aero Integrated stuur.

Geïntegreerd

Een stuur en stuurpen ineen. Gemaakt uit hoogwaardig carbon. Ik reed met de 42cm/110mm versie, die ongeveer 390 gram weegt. Prachtig afgewerkt, met zijdeglans zwarte lak gecombineerd met eveneens zwarte glanzende logo’s en witte accenten. Dit stuur is geschikt voor Giant’s OD2 vorken, die ook bovenaan, dikke 1 1/4″ vorkbuizen hebben . Wil je het stuur gebruiken op een standaard 1 1/8″ vorkbuis dan kun je simpelweg de meegeleverde adapter gebruiken.

Het stuur heeft een drop van 135mm, de reach is 80mm. Daarnaast is er een backsweep van 3 graden. Tussen stuurpen en remgreep loopt het stuur dus heel licht terug. De stuurpen is een 8 graden model en de Contact SLR heeft een compact bocht die ‘dual radius’ is.

Waarom een integrated stuur?

Ja, waarom zou je dat willen? Vooral vanwege de stijfheid. Door de carbon constructie uit 1 stuk ontstaat er een ontzettend stijf geheel. Dat merk je vooral bij een sprintje met de handen onderin de beugel. Maar ook op slecht wegdek merk je al dat er weinig beweging mogelijk is.

Een 2e reden kan zijn dat je een aerodynamisch stuur wilt. Dit soort integrated sturen hebben meestal platte bovenkanten en daar is dit stuur geen uitzondering op. Dat scheelt maar een paar Watt ten opzichte van een rond stuur, maar iedere Watt is wat.

Een laatste reden kan het gewicht zijn. Minder boutjes, je hoeft de stuurpen immers niet aan het stuur te monteren, zou een lager gewicht op kunnen leveren. Dit laatste gaat niet echt op. Er zijn tegenwoordig extreem lichte stuur-/stuurpen combinaties op de markt, die lichter zijn dan de meeste integrated sturen…inclusief deze van Giant.

Praktijk

Ik rijd er nu een ruime maand mee, op een Giant Defy met 1 1/8 vork. Onderaan het stuur lopen aan beide kanten 2 kanalen waardoor je de rem- en schakelkabels kunt voeren. Extra aerodynamisch en het ziet er strak uit. Ik merk in de praktijk duidelijk dat het stuur een stuk stijver is dan losse stuurpen en stuur combi die er eerst op zat, en die was al niet slap. Ik vind dat wel prettig. Het brede vlak op de bovenkant is fijn bij het rustig toeren, je handen hebben veel steun op het grote oppervlak. Ik schaam me niet om toe te geven dat ik het ook gewoon mooi vind. Mede dankzij de fraaie ronde vormen. Een bijpassend stuur bij mijn fiets, geeft een strakke cockpit, het ziet er allemaal heel gelikt uit. En geef toe, het oog wil ook wat 😉

Computermount

Onderaan vind je ook nog 2 schroefgaatjes voor een fietscomputermount. Die heeft Giant niet helemaal in het midden gezet. Hun eigen mount past daardoor heel mooi en brengt je fietscomputer precies in het midden van je stuur. Maar rechte mounts van andere aanbieders kunnen er dus voor zorgen dat je scherm net iets naar links zit. Iets om even rekening mee te houden, want standaard klemmen passen niet, het stuur is nergens gewoon rond.

Een integrated stuur heeft ook nadelen. Zo kun je de hoek die je stuureinde (daar waar je de doppen voor je stuurlint in doet) heeft ten opzichte van je stuurpen niet instellen. Persoonlijk vind ik de gekozen hoeken prima, maar ik ken mensen die hun stuureinde  altijd graag wat naar beneden laten wijzen. Dat kan bij dit soort sturen natuurlijk niet. De bochten voelen natuurlijk aan. Ik kan relaxt met mijn handen op de remgrepen rijden, maar merk ook dat ik meer (en langer) dan hiervoor in de beugel fiets. Kennelijk past dit stuurtje goed bij mijn anatomie.

Dat ‘passen’ is wel een ‘dingetje’. Een stuur moet goed bij je lichaam passen. Deze SLR Contact is beschikbaar is diverse breedtematen en met verschillende stuurpenlengtes. Daar zou altijd een passende maat tussen moeten zitten. Maar dan nog moet je vooraf goed bedenken wat voor soort bocht je in je stuur wilt. Want voor € 399 euro is het waarschijnlijk wel een stuur waar je een poosje mee wilt doen. Al is ’t maar omdat ie zo mooi is.

Meer info: giant-bicycles.com