Nieuw, maar niet nieuw
De naam is niet nieuw; zo’n 10 jaar geleden was er al een SystemSix. Toen deels aluminium, deels carbon. Toen werd de fiets nog in Bedford, USA geproduceerd. Nu is de productie naar het Verre Oosten verhuisd. Cannondale heeft de naam gerevitaliseerd omdat er anders een nieuwe naam verzonnen moest worden – en dat valt niet mee anno 2018 met al de vastgelegde patenten… Goed de nieuwe SuperSix dus. Het hoofdframe is betrekkelijk standaard: oversized en geovaliseerd, al is de staande buis voorzien van een extra ronding waar het achterwiel ‘invalt’. De staande buis is extreem plat en herbergt een eigen driehoekige zadelpen.De achtertrein is opvallend klein – het lijkt op een gedraaide V. Er is behoorlijk wat ruimte tussen de staande achtervork en het achterwiel; zo kan de wind makkelijk weg en passen er banden tot 30 mm in. Het meest opmerkelijk is de balhoofdbuis, die heeft een soort driehoekige ‘veranda’ waar de voorvork invalt: de bovenzijde van de vorkpoot draait in de overkapping. Dit houdt tevens in dat de draaicirkel van de voorvork beperkt is; je kunt niet zoals bij een standaard vork je stuur 180 graden draaien. Onderweg merk je daar niks van trouwens, ook in scherpe bochten draait het stuur voldoende mee.Knøt
Cannondale heeft een eigen Knøt (Knøt? Vrij naar knoop, de aanduiding binnen de scheepvaart. Denk windvoordeel!) SystemBar ontwikkeld -dat veel weg heeft van de vorig jaar geïntroduceerde stuurcombi bij de nieuwe Synapse. Dat is er toen niet van gekomen; nu dus wel. Het stuur is plat en herbergt de leidingen en de stroomdraad; die komen bij de stuurpen naar buiten. Het stuur is verstelbaar, maar niet meer dan 5 mm. De leidingen en kabels lopen aan de voorzijde van de stuurpen en langs de speciale spacers de balhoofdbuis in. Daar lopen ze dan weer verder het frame en de voorvork in.Cannondale heeft in samenwerking met ‘Euphoria’ een app ontwikkeld waardoor je een soort ‘röntgen’ functie hebt; via een code op de onderbuis kun je zo in het frame kijken. De wielen zijn Knøt64 modellen; ontwikkeld in samenwerking met HED. Standaard wordt elke SystemSix HiMod met een Power2Max vermogensmeter geleverd. Dat wil zeggen: de hardware. Wil je de vermogensmeter activeren dan kun je een abonnement afsluiten tegen betaling van circa 450 dollar.VetEr zullen twee uitvoeringen komen: een High Modulus frame en een ‘standaard’ carbon frame. De afmontage is Shimano: van een mechanische Ultegra 8000 tot Dura-Ace Di2. De prijzen beginnen bij € 3999,- voor de SystemSix Carbon Ultegra; de duurste is de SystemSix HM Dura-Ace Di2 (€ 10.499,-). Er is ook in WMN Hi-Mod DA uitvoering. Los is de SystemSix ook te koop: een HM frame zal rond de € 4000,- gaan kosten. Wij reden al met een 56-er testfiets: een met Ultegra Di2, 140 mm schijf achter, 160 mm voor, 52/36 crankstel en de al genoemde Knøt 64 wielen. 8,20 kilo, € 7499,-.SystemSixHM,Road,BBQ,700 M SystemSix HM D/A Di2Checken we de geometrie -er zijn zeven maten- en vergelijken we die met die van een SuperSix dan heeft de SystemSix een iets kortere balhoofdbuis en steilere balhoofdhoek. Het vrij klassieke stuur ‘dwingt’ je met zachte hand in een aeropositie. Het resultaat: een echte Racefiets. Om er maar weer een Amerikaanse term bij te halen: ‘go hard or go home’. Het is een radicaal andere fiets dan de SuperSix. De SystemSix is redelijk ‘brutaal’, hard, vol slimme snufjes ( powermeter, app, System Bar, wielen) en gemaakt om vol in de ontsnapping mee te spelen. Of om keihard door de Ardennen te knallen. Sprinten? Kom maar op. Hij is ook een stuk moderner dan de SuperSix. Het zal geen fiets zijn voor iedereen; het is duidelijk geen allemansvriend. Een Synapse en een SuperSix zijn wat vriendelijker van karakter. Verder is de SystemSix ook gewoon een hele vette racer… het ding oogt snel, het maakt geluid en je jaagt er iedereen mee de stuipen op het lijf. Vet!
SystemSixCrb,Road,VUG,700 M SystemSix Crb Ult
SystemSixCrb,Road,VLT,700 M SystemSix Crb D/A
SystemSixHM,Road,ASB,700 F SystemSix HM D/A