Bij iedere test met een cross country fiets vermelden we het tegenwoordig. We willen een dropperpost, we willen dikke noppen en we willen controle bergaf. Props voor Specialized die al onze wensen heeft samengevoegd en dit op de markt brengt in de vorm van de Epic Evo.
Sam Gaze, de renner uit Nieuw-Zeeland is tot nu toe de enige man die Nino Schurter in ruim anderhalf jaar op het hoogste niveau kon verslaan. Welke fiets gebruikte hij hiervoor? Een Specialized Epic. De in 2018 vernieuwde full suspension mountainbike met de iconische brain voor en achterdemper is al jaren een benchmark in de business. De Epic is een efficiënte full suspension mountainbike, gemaakt om te racen en Strava prijzenkasten te vullen. Maar wat als je met die die-hard racebak de Alpen in wilt? Of een marathon XXL gaat betwisten? We maakten al eens een ‘maak je bike berg proof’ special maar dat is met de Epic Evo verleden tijd. De Evo is namelijk de fiets die je wilt hebben als je op alle terreinen goed uit de voeten wilt kunnen. Een bike waar je rap mee de heuvelrug op kunt rijden en veel meer plezier berg af kunt beleven.
Meer vering = beter sturen.
De gloednieuwe Fox 34 stepcast vork is de toevoeging aan het assortiment waar we bij Fox al tijden op zaten te wachten. De 100 millimeter 32 Stepcast is ultralicht, maar staat ook bekend om zijn gebrek aan stijfheid. De 34 stepcast lost dit op. 34, het getal staat trouwens voor de diameter van de binnenpoten van de vork. En waar dit verschil slechts twee millimeter is maakt het een enorm verschil in stijfheid en gevoel van controle met name in afdalingen. De 34 in deze Epic Evo is dan ook uitgevoerd met 120 millimeter veerweg. Twee centimeter meer dan in een normale Epic geleverd wordt.
-
-
2 centimer extra
-
-
Het blijft een rappe epic
Bijkomend voordeel van deze verhoogde veerweg is dat de balhoofdhoek met 1 graden afvlakt. De voorkant van de fiets komt iets hoger uit en dit zorgt er voor dat er berg af veel meer mogelijkheden zijn. Het gevoel dat je over het stuur valt wanneer het steil wordt is minder aan de orde en een foutje wordt beter voor je opgelost.
Drop it like its hot.
Bijna geen enkele fiets met meer dan 100 millimeter wordt nog geleverd zonder dropperpost. Alles wordt makkelijker met zo’n ding. Lange afdalingen, steile passages, sprongen, het is allemaal leuker als je het zadel 10 centimeter of meer kan laten zakken. Een dropperpost is de upgrade die je wilt doen als je met je standaard Epic de alpen in wilt gaan. De Epic Evo wordt geleverd met een 125 millimeter X-fusion zadelpen. Specialized heeft op dit vlak inmiddels duidelijk een andere tactiek gekozen en faseert de eigen Specialized commandpost langzaam uit het gamma.
12,5 centimerer. Traploos verstelbaar.
Grid geeft grip.
Een brede 2.3 Ground Control voorband gemonteerd op velgen met een 30 millimeter brede velg. Een wielset zoals hij standaard in bijvoorbeeld een Camber gemonteerd zit. De hoge zijnoppen geven je iets te vertellen op de schotterpaden of technische trails terwijl de juist gladdere Fast Trak Grid achterband er voor moet waken dat je jezelf niet suf trapt bergop. De grid casing is extra sterk om scheuren in de zijwangen te voorkomen.
-
-
-
Brede carbon velgen
-
-
Specialized Brain Demper
Nog meer controle
Het lijkt het leidende woord in het persbericht. Alles draait om meer fun en controle. Op de Epic Evo zit dan ook een lekker breed 750 millimeter minirise stuur. Dat had van ons best de ook beschikbare 780 millimeter versie mogen zijn en het is ons dan ook een raadsel waarom de pro’s nog steeds met een 68 tot 70 centimeter versie in de rondte rijden.
-
-
75 centimeter.
-
-
Gripdemper!
De Epic Evo opent nieuwe deuren en laat je toe te starten bij nog gavere evenementen zonder dat de verbanddoos in de standaard uitrusting hoeft te zitten. Verkrijgbaar in twee uitvoeringen, een alu en carbon versie. Voor €3199 krijg je de Comp variant met Sram NX Eagle groepset en Reba vork terwijl de Expert versie (€5399) een GX Eagle groepset, luxe Roval carbon wielen en de bovengenoemde Fox 34 Stepcast vork heeft.