De eerste Reacto aero racer van Merida werd in 2011 geïntroduceerd. De opvolger, de Reacto II, kwam in 2013. En nu is er de Reacto III: een 100 procent ‘dedicated aero bike’.
Dit is een review uit onze lezerstest, die vind je compleet in Fiets nr.5-2018. In deze test rijden onze lezers met de Bianchi Aria Disc, Sensa Giulia G2 Disc, Koga Kimera Prestige Ultegra, Cinelli Superstar, Zannata Z81 Disc, Kuota Kobalt Disc, Jan Janssen Sonic Disc en deze Merida Reacto 7000-E Disc .Die Reacto is er in verschillende uitvoeringen – met velgremmen en met schijfremmen. Dit is de Reacto 7000-E met een CF2 frame is een monocoque carbon model, uit dezelfde
mold als de duurdere CF4. Aero = weggewerkt. Platte staande buis, platte liggende buis, lage platte achtervork en een bijna tegen het frame aanlopend achterwiel. En de Di2-stroomdraad en -remleiding verdwijnen nu via een opening in de onder-buis. De 7000 is voorzien van een platte zadelpen, speciale spacers tussen stuurpen en balhoofdbuis, plat aero stuur,
custom Fulcrum-wielset en uiteraard een complete 11-speed aandrijving, de nieuwe Ultegra 8070 met FSA 52/36 crankstel.
De Reacto was voor een aantal testers een aangename verrassing. Het is langzaamaan een racemerk aan het worden. Merida sponsort een ploeg en met de klassieke Reacto won Vincenzo Nibali Milaan-San Remo. Dus een afdaling in Limburg moest voor onze testers dan ook geen probleem zijn…Henk en Wim waren het erover eens: ’Iedere trap is raak, super fiets, soepel rijgedrag, goede remmen’. En de Di2? ’Schakelen was ook erg soepel’, maar… echt warm was het niet, dus als je niet gewend bent aan Di2, is het even zoeken met handschoenen aan. ‘Kleine knopjes; je vergist je snel. En dan sta je geparkeerd’.
Drie ergernissen: de lichtblauwe kleur (‘net niet’), de rommelig lopende Di2-stroomdraad en de zakkende zadelpen. We weten ook wel dat een aero pen meestal niet acht keer per dag op een andere hoogte moet staan, maar dan nog… Twee keer extra carbon pasta helpt, maar het systeem bij de Bianchi is hezelfde en daar zakte de pen niet. Als Merida dit nu even extra checkt, dan hebben ze er wellicht een aantal nieuwe rijders bij…
A Aero zadelpen.
B Di2-junction onder de stuurpen.
C Prologo-zadel.