‘Is de nieuwe Canyon er al?’ Heb je al op die ‘van der Poel fiets’ gereden en ‘wat vind je van de nieuwe Lux?’. Niet eerder werden er zoveel vragen gesteld over een testfiets die ik in mijn bezit had. Kort na de lancering van misschien wel de meest gewilde XC mountainbike van het moment scheurden we naar Eindhoven om bij Canyon op kantoor een chique Lux SLX 9.0 Pro Race op te halen.

De Lux is hot, en momenteel zeker een van de ‘bikes to beat’ op de markt. Met een retailprijs van €5599 is de SLX 9.0 Pro misschien niet goedkoop maar wil je een race fully met vergelijkbare specs dan betaal je bij de concurrent toch al gauw een duizendje of twee á drie meer. De 9.0 Pro is zo’n 400 euro goedkoper dan de 9.0 race welke met een carbon DT-swiss wielset, Fox Stepcast vork en nieuwe 9100 XTR groepset vooral een beetje lichter en nog meer ‘van der Poels’ is maar daarmee ook nog steeds niet leverbaar. Het wachten blijft op bepaalde XTR onderdelen. Het mooiste van de hele Lux line up: Het topmodel frame kost inclusief (Kashima coated) demper €2499 terwijl je voor 100 piek meer een volledig opgebouwde fiets mét Eagle groep krijgt opgestuurd.


De volledige line-up…

Met de Lux hebben we snode plannen. We halen hem op om een aantal zeer lange ritten mee af te haspelen, afgewisseld met het nodige cross country werk. Vanuit Eindhoven rijden we direct door naar het zonnige zuiden (van Nederland) om daar een weekje trails te rijden

Canyon biedt de fiets aan in SL en SLX versie. de luxere fietsen hebben een lichter frame met andere carbon lay up. Zo ook deze 9.0 natuurlijk. Tijdens een eerste kennismaking met de fiets ergens in juni meldden we al dat de fiets lekker lang is voor een XC fiets met bijbehorende lekkere vorkhoek. Na een kleine 1000 kilometer en veel, heel veel hoogtemeters is dit onze conclusie:

Frame, vork en demper
Een lichtgewicht frameset met de veer kinematica die met een schuin oog is afgekeken van de Spectral en we hopelijk later ook gaan terugzien bij de inmiddels outdated Neuron. Kijken we naar de geometrie dan zien we een frame dat voldoet aan alle huidige eisen maar nergens echt extreem is. Een reach van 450 millimeter in maat L en een balhoofdhoek van 69,5 lijkt veel op bijvoorbeeld een Specialized Epic of Santa Cruz Blur maar is korter en minder lui. Helemaal in vergelijking met de nieuwe Intense bijvoorbeeld (binnenkort in dit theater). Ook de zitbuishoek is met 74 graden behoorlijk mainstream.

Cijfers versus gevoel
Op de tekentafel lijkt het frame dan wel redelijk standaard, in de praktijk voelen we ons als een vis in het water op de Lux. de plaatsing van de scharnierpunten en zeer kleine maar strak afgewerkte link maken de lux tot de topfiets die hij is. de scharnierpunten zijn zo geplaatst dat invloeden van de trapbeweging tot een minimum worden beperkt maar vooral dat de fiets werkt als een mini-downhill bike. De demper reageert snel en soepel bij kleine oneffenheden en veert vrij rap tot pakweg halverwege in. De sag stellen we in op 20%. Ben je door de eerste helft van de veerweg heen dan begint de demper in sneltreinvaart progressiever te worden. Je moet behoorlijk je best doen de 100 millimeter volledig te benutten.


Reach, het modewoord van 2018

We gebruiken de Lux tijdens de Limburg Epic (zie ‘in de wind’ September) een dag van 175 kilometer, 5000 hoogtemeters en dik 18 uur waar we de ene technische trail na de andere voorgeschoteld krijgen. Niet alleen mooie singletrails, ook verlaten downhills en een passage door het bikepark in Aachen zijn opgenomen in de route.

De dikke RockShox Deluxe RLR demper is flink groter dan we gewend zijn bij een cross country fiets en dat komt de eerder genoemde veereigenschappen ten goede. Door de grotere zuiger en luchtkamer is minder luchtdruk nodig waardoor de kleinere oneffenheden veel soepeler worden uitgefilterd. Zeker berg op filtert de fiets moeiteloos alles uit.

Rockshox heeft op vraag van Canyon in plaats van een draaiknop een hendel gemonteerd om de rebound functie te bedienen en dat maakt het instellen van de demper een stuk makkelijker. Het wordt zo veel duidelijker waar je je bevindt in het bereik en hoeft minder te zoeken en te tellen. De gemonteerde lockout werkt zelfs wanneer we op de gloednieuwe fiets stappen al redelijk stug door de krappe hoeken die de kabel moet maken. De bevestiging aan de demper is mooi weggewerkt maar daardoor ook lastig bereikbaar. We zijn blij dat we de kabel niet hebben moeten vervangen.

Evenwicht
Zo progressief als de achterdemper is, des te lineair is de vork wanneer deze uit de doos komt. We schroeven de vork open om een aantal tokens toe te voegen en rijden uiteindelijk met vier van deze inserts in de vork. De druk verlagen we daardoor uiteindelijk tot zo’n 80 psi in de voorvork (rijdersgewicht 72kg). Hierdoor raakt de fiets goed in balans en komen we qua sag ook redelijk gelijk uit. De rebound stellen we vrij traag in om bij foutjes in afdalingen minder snel te worden afgestraft. De lock out is gekoppeld aan die van de demper en dat maakt deze nog stugger. Vooral door de kracht die we moeten leveren om de hendel te blokkeren kiezen we er geregeld voor om de dempers toch maar open te laten. Een punt van aandacht.

Details
Het Duitse stukje engineering zit vol slimme details zoals de stuur blokkade (Internal protection unit) Die zorgt er voor dat bij een valpartij het stuur niet in de bovenbuis kan slaan. Ook de minimalistische en slimme kettinggeleider geïntegreerd in het onderste draaipunt kunnen we waarderen. Liners in het frame maken het wisselen van de kabel van de achterderailleur makkelijk. Het missen van diezelfde liner bij de dropperpost maakt het wisselen van die kabel dan weer tot een redelijke survivaltrip. Een klusje voor je mechanic.
Als laatste mag niet onvermeld blijven dat we blij zijn met de mogelijkheid om twee grote 750 ML bidons mee te nemen. Zeker wanneer we dagen van 12 uur en langer in het zadel zitten.


De Internal protection unit..


De kettinggeleider heeft al flink afgezien…

Wielen en banden
Canyon monteert in alle modellen wielen van DT-swiss behalve in onze 9.0 Pro. Een gemengde setup van carbon Reynolds velgen met 25 millimeter binnenbreedte en +/- 20 millimeter hoogte hadden van ons nog best een maatje breder gemogen maar zijn meer dan stijf en comfortabel genoeg. Eigen spaken (28 om 28) vlechten de Industrie Nine (I9) naven tot een complete wielset. I9 maakt eigen wielsets en losse naven, en maken in dit geval vooral indruk bij de fietsers die voor mij rijden. Haal je de spanning van de benen dan maakt het freewheel in de achternaaf een oorverdovend hard geluid. Geen ratel maar een felle zoom lijkend op de befaamde Chris King naven genereren genoeg herrie om de weg vrij te maken. #nobellneeded.

Maxxis vind je inmiddels op bijna alle high-end fietsen terug met de Ikons als upper class banden in de XC branche. Deze 3C Maxxspeed versie in 2.25 versie zouden we graag eens in 2.3 of 2.4 versie zien om wat meer ballon te creëren. Lek reden deden we twee keer. Limburgse doorns blijven een ramp.

Remmerij en schakel
Sram schroeft de fiets vol met onderdelen. Over de aandrijving kunnen we kort zijn. Eagle vind je zolang Shimano hun 12 speed groep(en) niet op orde heeft momenteel terug op nagenoeg elke high-end fiets, en werkt probleemloos. Rit na rit. Zolang de 12 speed derailleur recht staat is er eigenlijk niets wat een goede schakelwerking in de weg staat. Een 34 kettingwiel op de nieuwe DUB crank is perfect voor XC gebruik. Je kunt er zo zonder te wisselen alle kanten mee op. De Level ultimate TLR remmen voldoen, zijn krachtig maar vallen in het niets bij de 4 zuiger Guide rem die Sram ook leverbaar heeft. Gewicht boven power voor deze racebak.


Veel kabels…

Zadel en zadelpen

Qua onderdelen is de Lux een klein beetje een mengelmoes van diverse merken. De dropper seatpost van Kindshock heeft 100 millimeter veerweg in alle maten en een onhandige topshifter. Het upgraden van de hendel voor een versie van bijvoorbeeld Wolftooth of specialized maakt het bedienen van de pen een stuk ergonomischer en prettiger. Ook merkten we dat de wanddikte van de zadelpen dusdanig dun is dat de werking van de pen flink wordt beïnvloed wanneer de zadelpen te strak is aangedraaid. Nadeel hierbij is dat dit ook kan voorkomen wanneer de zadelpen wel op het aangegeven moment is vast gezet.

Het Selle Italia SLR lite zadel is één van de weinige onderdelen die ik persoonlijk direct zou veranderen, Het gebrek aan een uitsparing in het platte harde zadel maakt het voor nagenoeg iedereen oncomfortabel tijdens langere ritten. Hetzelfde zadel mét een uitsparing zou al een heel verschil maken.

Cockpit
Canyon hanteert de filosofie dat iedereen met een 80 millimeter stuurpen vooruit zou moeten kunnen. Ongeacht de framemaat. De frames mogen dan wel vol zitten met kloppende high-tech technologie, bikefit technisch is er bij de Duitsers nog wel iets te optimaliseren. Het 72 centimeter breder stuur wat persoonlijk nog wel ietsjes breder had gemogen in combinatie met de 80mm stem was gewoonweg te kort voor mijn lange armen en werd dan ook aangepast voor een 110mm stuurpen. Het stuur voelt veel smaller aan dan de 72 centimeter breedte en dit is vooral toe te schrijven aan de gemonteerde gripshift schakelaar. Jaren terug werd er reikhalzend uitgekeken naar de draaischakelaar die we nu alleen nog terug zien bij de puristen. Canyon monteert als een van de weinige fabrikanten hun XC fietsen standaard af met gripshift verstellers. Puur een gewicht kwestie laat Canyon ons weten. De shifter is gecombineerd met Ergon grips welke een erg prettige vorm hebben en ook na meer dan een half etmaal in het zadel geen tintelende handen veroorzaken. De GA20 grips zijn er om te onthouden.


De lock-out hendel én dropper bediening.

Kopen dat ding
Technisch gezien is de lux een fiets van hoog niveau. Degelijke geometrie, goede demping en dito daal eigenschappen. Met dank ook aan de standaard gemonteerde dropper kun je met de Lux behoorlijk gekke toeren uithalen. De fiets heeft met zijn lichte wielset, rappe banden en gripshift versteller een echte race-afmontage. De Lux schreeuwt ‘need for speed’ en worldcup ready trails. Momenteel is er geen andere fiets op de markt die een dusdanig goede afmontage combineert met bovengenoemde rij-eigenschappen én een zeer bescheiden prijs. Niet eerder was het zo onaantrekkelijk om nog voor een hardtail te kiezen. Optimaliseer wel de contactpunten met een degelijke bikefit zodat je daadwerkelijk het uiterste uit de fiets kunt halen.