Fumpa Pump elektrische pomp. Klinkt handig, is het dat ook? De mini compressor is bedoeld voor mensen die veel onderweg zijn en makkelijk vanuit de auto even de banden willen checken. Of om rap je band te kunnen wisselen thuis, want de Fumpa pump blaast als een raket!


In de doos vinden we de mini compressor terug en een usb oplaadkabel. Want inderdaad de accu laadt je op via USB, lekker modern. Op de compressor kun je de druk aflezen in verschillende waardes waaronder PSI en natuurlijk ook Bar. Ook het percentage batterij dat nog over is laat het display zien. De Fumpa pump is normaal alleen geschikt voor Frans/Presta ventiel.


Enkel geschikt voor Frans ventiel. De kop heeft geen switch om vast te zetten op het ventiel. Je bent dus zelf aangewezen om de pomp op het ventiel te drukken. Pas op je vingers!


Opladen via USB…

De afmetingen zijn minimaal en het gewicht is met 390 gram laag. Toch neem je de Fumpa niet zomaar mee op je rug. Daarvoor is er eventueel wel een mini versie welke nog een aantal keer kleiner is en in staat is om 2 racebanden op te pompen. We gebruikten de pomp vooral bij de crosswedstrijden waar de juiste bandendruk toch een belangrijk onderdeel van het spelletje is.

Zoek de aan/uit knop. Minimalistisch design bij deze fietspomp.

We konden daarbij al snel concluderen dat de Fumpa helaas vooral voor de racefiets is bedoeld. De compressor blaast idioot hard. Perfect als je een lege band snel tot 6 bar wil oppompen maar zoals bij de cross even een ‘pufje’ erbij om van die 1.4 naar 1.6 bar te gaan is behoorlijk gokken. Een tiende van een seconde de knop te lang inhouden en je zit al op 2 bar. Vooral geschikt voor race dus.

Eerst de juiste stand kiezen…

En pompen maar…

Met een volle accu kregen we 10 banden opgepompt tot 6 bar. Per band heeft het apparaatje daar zo’n 20 seconden voor nodig. Het argument dat het de kostbare patronen voorbijstreeft klopt dus niet helemaal. En waar patronen ijskoud worden bij gebruik, daar merken we dat de mini compressor behoorlijk heet word wanneer we meerdere banden achtereen oppompen. Zo warm dat het vasthouden van het apparaatje niet meer mogelijk is. Oppassen dus!

Wanneer je de pomp aanzet word altijd het actuele batterijpercentage getoond…

Als de compressor zo snel zo veel lucht geeft zouden we er dan ook banden tubeless mee kunnen maken? Helaas. We probeerden een race, cross en mtb band maar geen van alle brachten het gehoopte resultaat. De capaciteit is simpelweg te klein. Fumpa beweert dan ook nergens dat dit zou kunnen.

Conclusie.
De Fumpa doet wat het zegt. Het is klein, compact en pompt binnen no time je band op tot meer dan rijdbare druk. Zo’n ding in je sporttas als je een meerdaagse rijdt of op trainingsstage is hartstikke handig. Je rijdt altijd met de juiste druk en het ding is zo klein dat het zonder problemen ergens tussen gepropt kan worden. Leuk, maar ben is eerlijk? Wie heeft hier al ooit op zitten wachten? Het is de ultieme gadget, je vrienden gaan het waanzinnig vinden en voor €138(!) ben je 30 seconden de baas van je fietsgroepje. Maar dat is het dan ook wel. Niemand neemt dit mee op pad als je in plaats ook 2 patronen in je zak kunt steken. Daarmee ben je tenslotte net zo snel gedepanneerd. Verder heeft iedereen plaats voor een normale fietspomp in zijn auto wanneer je op vakantie gaat. De Fumpa is vooral een geweldige gadget die precies doet wat het zegt maar het blijft een gadget.

De Fumpa pomp koop je bij de dealer of rechtstreeks hier.