Reizen blijft stresserend. Vooral het zeulen met de fietskoffer van parkeergarage naar de gate. Ik heb daarom maar eens geïnvesteerd in een degelijke fietstas. De Evoc travel bag, niet de gewone, maar de Pro versie. Uitgerust met een steunwieltje, zodat alles al op soepel draait vanaf het moment dat ik mijn huis verlaat.


Facts

De tas heeft een inhoud van 310 liter. 147 cm lang, 36 cm breed en 85 cm hoog. In theorie passen alle fietsen erin, zolang de wielbasis niet langer is dan 130 centimeter. De onderkant bestaat uit een stevig stuk, maar de rest kan je dubbelvouwen om hem eenvoudig op te bergen. Het gewicht inclusief alle accessoires is precies 10 kilo. Prijskaartje van deze luxe fietstas is € 594,95. Naast de afgebeelde aqua blue versie is hij ook verkrijgbaar in het zwart.

Praktijk

Om de tas stevig te maken moet je er links en rechts een paar dunne latjes in schuiven. Zo blijft hij mooi recht opstaan. De bike-stand bestaat uit een aluminium lat met daarop een bevestiging voor het voorwiel en het achterwiel. Deze kun je verschuiven en passend maken voor je fiets. Voor alle soorten breedtes en diktes zijn er adapters voorzien. Ik raad aan eerst de bikestand eruit te halen en daarop je fiets te monteren. Doe daarna je fiets inclusief bikestand in de tas.
De langere assen zijn voor het achterwiel en de adapters voor het voorwiel.

Over de bovenbuis plaats je de framepad. Deze beschermt het frame tegen het stuur. Je stuur losdraaien en deze kun je vast maken met klittenband aan het framepad. Nu zit alles stevig op zijn plek. Een duidelijke beschrijving zit erbij, maar het inpakken is een fluitje van een cent. Alles vastklikken en je fiets kan geen kant meer op.

Plaats altijd een bidon in de houders, zodat ze niet kunnen afbreken tijdens transport.

Wielen

Met een lange stevige rits open je de zijkanten. Deze kunnen ver genoeg open om makkelijk een wiel erin te doen. Pluspunt van deze tas is de harde bescherming rond de schijven. Vroeger demonteerde ik altijd de schijven, maar dat is dankzij Evoc niet meer nodig. In de praktijk werkt het super. Een 29er wiel met een 2.25 band past maar net. De banden mogen niet te hard opgeblazen zijn op het vliegtuig, dus met lage bandenspanning past een 2.3 of 2.4 band er ook in.
Sterke bescherming voor de schijven, maar ook aan de cassette kant zit een dikkere bescherming.

3e wiel

De achterkant heeft 2 sterke wielen die soepel draaien. Je kunt de voorkant omhoog houden en hem gebruiken als een trolley, maar het makkelijkste is om het bijgeleverde kleine wieltje eraan vast te klikken. Deze draait 360 graden. De Evoc tas loopt nu zo soepel dat je hem moet afremmen als het bergaf gaat. Met 1 vinger trek je de fiets achter je aan op het vliegveld. Niet vergeten het wieltje eraf te klikken als je hem afgeeft bij de incheckbalie. Deze zou er weleens af kunnen vallen tijdens het vervoeren.

Het ideale 3e wiel aan de wagen.

De stevige zipper met een handige t-vorm.
De achterkant van het aluminium standaard. Hoog genoeg om je achterderailleur te beschermen.

Verdict

Oke, hij is niet goedkoop, maar als je veel vliegt dubbel en dik het geld waard. Na een zestal vluchten is mijn fiets altijd in topconditie aangekomen. Vooral het wieltje maakt het reizen veel aangenamer. Als eenmaal alle adapters goed zitten is het eenvoudig inpakken. De ritsen zijn sterk en hebben een fijne zipper die stevig in de hand ligt. Voor mij nooit meer een kartonnen doos, maar enkel nog de Evoc travel bike bag Pro!
Meer info: www.evocsports.com

+ Steunwiel
+ Stevige risten
+ Bescherming schijven
– Prijzig