Je bent jong en je wilt wat. Na jarenlang meerdaagse te hebben gefietst op zowel de racefiets als de mountainbike stortte ik me vorig jaar met wisselend succes in de wereld van de ultra-races. Dagenlang ongestoord in je eigen cocon de pedalen rond malen en reikhalzend uitkijken naar de finish terwijl je jezelf continu afvraagt, waarom?

Het concept is vrij simpel. Op 1 Mei starten in Amerongen ruim 140 fietsers/idioten voor een ‘rondje’ rondom Nederland. Eerst een kleine lus over de Veluwe om daarna oostwaarts richting de grens te rijden. Vanaf Groenlo gaat het omhoog tot je in het uiterste puntje van Groningen op de zee botst. Vanaf Uithuizen volgen de renners vervolgens de kustlijn en blijven met het water aan de rechterkant doorrijden tot bijna zeeland. Vanaf Friesland dus langs het water richting Lelystad, rondom het IJsselmeer (want de afsluitdijk is dicht) en daarna omhoog naar de kruin van Noord-Holland. Even Den Helder aantikken en dan ‘bergaf’ tot aan de deltawerken. Een koffietje bij Neeltje Jans en als afsluiter nog één maal het land doorkruisen tot het hoogste punt van Nederland in Vaals. Heb je het drielandenpunt aangetikt? Dan is het tijd om richting de finish te rijden in Amerongen. In totaal ongeveer 1890 kilometer, grotendeels zo plat als een pannenkoek.

Zoals klinkt het startschot op 1 Mei in de ochtend. Vanaf wielercafe de Proloog vertrekt het pelotonnetje om vervolgens na ettelijke kilometers individueel verder te trekken. Stayeren is immers verboden, net als support van buitenaf. En waar de snelste mannen in ongeveer 4a5 dagen zullen finishen wordt de finishboog afgebroken na 9 Mei. 9 dagen dus heb je om moederziel alleen de 1980 kilometer af te leggen. Ongeveer 220 kilometer per dag, minimaal.

Wij zijn erbij!

Vorig jaar nog slechts 35 deelnemers, nu al 140. Het zal nog dringen worden op zoek naar een juiste slaapplaats. Want zoals gezegd, de Race around the Netherlands (Ratn) is ‘self supported’. Geen volgwagen, geen hulp van je matties onderweg. Je bent aangewezen op alles wat je onderweg tegen komt. Vanuit Fiets zal ik proberen de eer hoog te houden en het klokje rond te rijden op weg naar de finish.

Fotocredit: Micheal Wacker / RATN

Materiaal

Buiten een redelijke voorbereiding, zowel fysiek als mentaal is het belangrijk tot in de puntjes uit dokteren wat je qua materiaal wel en niet mee neemt. Immer 8 dagen lang een kilo extra meeslepen begint toch door te wegen. Een ander belangrijk punt is aerodynamica. De snelheid is dan misschien laag maar de minimale voordelen beginnen behoorlijk op te tellen als het om bijna 1900 kilometer gaat. Daarom zal ik starten met een Specialized Venge Pro. Natuurlijk met opzetstuur en de fietspositie is zo aerodynamisch alsook comfortabel mogelijk. Frametassen worden alleen in binnen het frame of op de zadelpen gemonteerd en niet voorop. Dit om het frontale oppervlak zo compact mogelijk te houden.

12.2 kilo. De Specialized Venge Pro in ‘race modus’

Enkel het miniale gaat mee. Een wind en regenjackie, tandenborstel en slaapmateriaal

Volgen?

Vanaf 1 Mei, 8:00 uur zijn alle deelnemers 24/7 te volgen via deze site. Alle deelnemers hebben een gps tracker. Zoek je favoriet en support hem/haar door te volgen.