Vroeger herkende je de mountainbike van Merida aan de gifgroene kleur, maar tegenwoordig zijn ze een stuk minder fel en neutraler gekleurd. Zo ook de zwarte NINETY-SIX 4000, een full suspension mountainbike uit de middenklasse met een mix van onderdelen. We de zochten trails op in Limburg om te kijken wat de Merida allemaal kan.

De Merida is ontwikkeld voor degene die een betrouwbare, stabiele partner zoekt tijdens de ritjes in het bos. Deze XC en marathon gerichte fiets leent zich perfect voor de routes in Nederland of een weekendje in de Ardennen. Voordat je verder leest melden we even dat de Merida alleen beschikbaar is in maat M (18 inch), L (20 inch) en XL (22inch), ben je dus kleiner dan 175 centimeter is de 4000 geen optie.

Carbolineum

We beginnen met het ontleden van het frame. Het matzwarte ‘hoofdframe’, dus het stuk van het balhoofdbuis tot aan de zadelpenbuis is van CFA carbon. De kabels lopen mooi recht in het frame om rare knikken en kronkels te vermijden. Waarschijnlijk om kosten te besparen is de achtertrein gemaakt van aluminium. Om het frame te beschermen tegen de klappen van de ketting zit er een plastic bescherming rond het frame vast gemaakt met tie-wraps. Oogt iets minder mooi als we op de details gaan letten. Verder is hij volledig zwart op de blauwe decals na en geeft de fiets een luxe uitstraling. Ben je geen voorstander van de 1by drivetrain heeft de Merida een nokje om alsnog een voorderailleur te gebruiken. Op de langere ritjes kun je 2 bidons meenemen, 1 op de gebruikelijke plaats en 1 aan de onderkant van de schuine buis.

Als we verder kijken naar de geometrie valt op dat de 4000 enkel leverbaar is in m, l of xl. De bracket zit behoorlijk hoog, zodat je lekker kunt blijven doortrappen in de bochten. Met een balhoofdhoek van 70 graden zit de Merida tegenwoordig in de middenzone. Geen super strakke bochtjes, maar zeker ook geen lui rijgedrag. Als we de rest van cijfertjes erbij pakken staan er geen bijzonderheden bij en is de Merida bijna een schoolvoorbeeld van een hedendaagse full suspension bike. Het gewicht van de NINETY-SIX 4000 in maat M is 12,2 kg zonder pedalen. Ook dit is weer midden in de middenmoot.

Mixmash

De afmontage bestaat uit een mix van Sram en concurrent Shimano. De Sram Eagle NX groep regelt de aandrijving. Met de 12 speed 10-50 en 32 tands Stylo crankstel heb je een mooi bereik om in het bos te fietsen. Een veilige en trefzekere keuze. De remmen komen dan weer bij Shimano vandaan. De MT500 van Shimano geven veel remkracht, alhoewel ze even de tijd nodig hebben om goed ingeremd te worden. Achteraan een 160 millimeter schijf en vooraan een 180 millimeter schijf voor net dat beetje extra remkracht. De Sram trigger shifter is mooi geïntegreerd in de Shimano remhendel, maar de hoek is wat ongemakkelijk. De duim moet je heel laag houden om goed op de shifter te kunnen duwen.

Vering

Geen gemix in de demping, want zowel van voor als van achter een Rock Shox. De Monarch RL 100 millimeter demper is aan en uit te zetten met een hendeltje aan de demper zelf. Geen remote control, maar we zijn positief verrast hoe makkelijk het gaat om de demper aan en uit te zetten tussen je benen door. Eenmaal open is hij soepel en doet zijn werk voortreffelijk. Blokkeer je hem en rij je per ongeluk een stoep op zal hij je niet lanceren van je fiets, maar vangt hij alsnog de grote schokken op. Verwacht bij het klimmen geen speciale systemen zoals bijvoorbeeld een brain.

Staat je vering dicht dan klimt hij snel. Staat hij open, dan moet je behoorlijk wat extra vermogen leveren om boven te komen. De voorvork is een boost Reba RL, ook met 100 millimeter veerweg. Deze heeft wel een stuurbediening die erg goed werkt. Niks anders dan complimenten over de Rock Shox Reba RL. Alleen al door de keuze van de voorvork is de Merida een goede keuze.

Wielen

De naven zijn van Shimano Deore. Voor een 15 millimeter steekas en achter 12 millimeter. De schijven zitten vast met het center lock systeem. Merida levert zelf de velgen. Standaard komt de 4000 met de Maxxis Ikon 2.20 banden met binnenband. De Ikon is uitstekende keuze, zeker voor Nederlands gebruik. Een goede allround band. De wielen zijn zeker niet licht, wat een mooie gelegenheid geeft om de fiets eventueel een upgrade te geven.

Componenten

Net als de velgen maakt Merida graag zijn componenten zelf. Het stuur, stuurpen, zadelpen, en zadel komt uit eigen productie. De aluminium onderdelen zien er mooi uit en past goed bij het geheel. Het zadel is nog wel een puntje. Tijdens het testen zit deze niet comfortabel. Hij voelt wat hard aan op de plekken waar je dat niet wilt. Jammer, want de Merida heeft voor rest weinig om op aan te merken.

Trail-time

Om degelijk verschil te merken tussen klimmen en dalen reizen we af naar Landgraaf. Rond de skipiste liggen genoeg trails om eens goed te testen. Standaard is een beetje de rode draad geworden door dit verhaal. Ook in Landgraaf vinden we geen verrassingen. Hij is gewoon goed en we vinden geen gebreken tijdens het rijden. Het is geen superstrak racemonster, maar eerder eentje die je stabiel en veilig over de paden stuurt. Haarspeldbochten heeft hij geen moeite mee en de heuse ‘rock gardens’ verteert hij prima. Bij de juiste druk in de vering benut je ten volle de voordelen van een full-suspension, zoals de snelheid vasthouden bijvoorbeeld. Tijdens het klimmen was het fijn geweest als hij een kilo lichter was geweest, maar we kunnen niet alles willen. De 4000 kost 3199,- euro en voor dat geld heb je aan de Merida een goede middenklasser.

+basic perfect
+vering
-zadel
Prijs: 3199,-

Website: www.merida-bikes.com