De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Edwin Haan
20 juni 2019
Op de racefiets is het al lang gemeengoed, maar nu kan het ook op je mtb. Je remleidingen onzichtbaar wegwerken. Magura komt met hun nieuwe Cockpit Integration (MCi), een volledig geïntegreerd remsysteem. Voorlopig helaas alleen op OEM-fietsen.Op het stuur zie je alleen nog de remgrepen, de rest kan helemaal door het stuur. Bleeden doe je via een nippel in het stuur. Het ziet er superslick uit! Als de framebouwers een beetje meewerken krijg je hiermee een prachtige lege cockpit en nauwelijks nog loslopende leidingen. Niet alleen cosmetisch fraai, maar ook beter qua bescherming. Het hart van het systeem is een remcylinder die onzichtbaar in het stuur verwerkt is. Alles is gebaseerd op de Magura MT series. Het systeem is geschikt voor 2- en 4-zuiger remmen. Vanuit de cylinder lopen de leidingen door het stuur en de stuurpen naar de balhoofdbuis. Onderaan gaat er één naar de voorrem, de andere kan door het frame naar de achterrem.Er wordt nog gewerkt aan een speciale headset waarmee nog betere integratie mogelijk is. Remgrepen aanpassen of andere monteren is simpel met dit systeem, gewoon een kwestie van inpluggen. Het draaipunt zit dicht bij het stuur, waardoor je weinig kracht nodig hebt bij het remmen. De hoeken en aangrijppunten zijn instelbaar. Er zitten bijpassende grips bij het MCi systeem.
De eerste productiefiets zal volgende maand tijdens de Eurobike getoond worden. Daar zit dan ook gelijk de elektronische Vyron eLECT dropperpost op en SRAM’s AXS drivetrain. Een fiets compleet zonder zichtbare kabels vanaf het stuur dus!
Edwin Haan
20 juni 2019
Gerelateerd nieuws
Edwin Haan
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Meer artikelen van Edwin Haan