ABUS
De achterkant van de helm met ruimte voor mensen met langer haar.
Een ‘honingraat’ op de bovenschaal.De helm heeft zeven ventilatiekanalen en 24 ventilatiegaten. Met het Zoom Ace Fit System verstel je de helm helemaal op jouw maat. De helm is zowel horizontaal als verticaal te veranderen. Voor mensen met lang haar is er ook genoeg ruimte om een staart kwijt te kunnen. De ‘FlowStraps’ zijn niet extreem lang en erg dun. Met een simpele klik bevestig je de helm onder je kin.Specificaties:
– 24 ventilatiegaten, 7 luchtkanalen
– Zoom Ace verstelsysteem
– FlowStraps
– Ford Aircooling Technology
– Gewicht: 220 gram (maat M)
– Maten: S (51-55), M (52-58) en L (58-62)
– Verkrijgbaar in 12 verschillende kleuren
– Ruimte om bril (voor en achter) weg te steken
– Adviesprijs: €249,95, onder andere hier te bestellen.
Lichtgewicht
Dit is echt zo’n helm waar je blij van wordt. De AirBreaker is dan weliswaar geen typische aerohelm, maar toch ziet het er onwijs snel uit. Bij het oppakken van de helm viel mij direct het lichte gewicht op. Een blik in het labeltje van de helm leerde mij dat de helm volgens Abus 220 gram weegt, op de weegschaal kwam ik uit op 212 gram. Dat is mooi meegenomen.Iedere helm is anders, maar toch is het leuk om de AirBreaker met de GameChanger te vergelijken. Zoals eerder vermeld zijn er namelijk niet heel veel verschillen. Het verstelsysteem is bijvoorbeeld hetzelfde, de FlowStraps (waarbij in het kader van ‘alles-voor-de-aerodynamica’ de voorste riempjes zijn dubbel gevouwen) zijn nog altijd aanwezig en er is ook bij de AirBreaker genoeg ruimte om je bril weg te steken. Toch zijn er bepaalde dingen anders.De padding zit met een knop vast aan de binnenschaal van de helm. Met een simpele draai aan die knop en de twee zijkanten van het retentiesysteem maak je de kussentjes los en kun je het eventueel wassen of vervangen. Er is geen klittenband of iets dergelijks gebruikt, om zo de luchtstroom te bevorderen. Het gaat immers om de details. De FlowStraps zijn daar ook een goed voorbeeld van. Ze zijn ietwat aan de korte kant ter hoogte van mijn oren, maar ik ondervind er geen hinder van. Wel kan ik mij goed voorstellen dat het niet bij iedereen goed zit.De FlowStraps zitten hoog, maar dat is niet hinderlijk.De ventilatie van de helm is top. Van alle kanten voel je de wind door je helm gaan, zonder dat het naar mijn gevoel inlevert aan aerodynamica. In combinatie met het lage gewicht levert de AirBreaker je ongetwijfeld veel plezierige ritjes op. Als je met enige regelmaat de warme oorden opzoekt om een heerlijk stuk te fietsen is de AirBreaker een fijne metgezel.
Verbeterpunten?
Kan er iets beter? Nou, bijna niet. Er is ten opzichte van de GameChanger een stuk minder materiaal gebruikt, zoals op de bovenschaal goed te zien is. Dat heeft als gevolg dat het gewicht met 50 gram is afgenomen, en dat voel je echt. De helm beschikt over het CE-keurmerk en voldoet dus aan de veiligheidseisen, maar het ontbreekt aan een veiligheidssysteem als MIPS. Is dat erg? Nee, want dan was de helm ook een stuk zwaarder geweest en waren we misschien iets minder lyrisch. Eventueel zou de padding iets dikker mogen, al heb ik nog geen moment last gehad van vervelende drukpunten.Niemand minder dan wereldkampioen Alejandro Valverde met de AirBreaker.Eigenlijk valt er niets te klagen over de AirBreaker. Met een fijne ventilatie, laag gewicht, strakke uitstraling en verstelsystemen zonder poespas is het een van de fijnste helmen waar ik ooit mee gereden heb. Je moet er wat voor neerleggen (€249,95), maar dan heb je echt een pareltje in huis. De helm is overigens in twaalf verschillende kleurstellingen verkrijgbaar. Keuze zat om te matchen met je outfit, dus.
Plus- en minpunten:
+ Goede ventilatie+ Lichtgewicht
+ Strak uiterlijk
+ Zit als gegoten– Nog niet achter gekomen
Richard Carapaz, de winnaar van de Giro, met de AirBreaker.