Of Steven over een paar dagen op het hoogste trapje in Parijs staat weten ook wij niet. Het worden nog drie heftige dagen! Wat weten we wel?

XR 2 naar XR 4

…dat de mannen nu al een paar jaar op Bianchi rijden. Sinds 2014. De eerste wegfiets was de Oltre XR2. Een standaard model in maten 55 (oa ‘toen’ Hofland) tot en met 59 (voor Jos van Emden). Prima voor veel fietsers, maar speciaal voor een aantal coureurs werden er extra stijve frames besteld. Logisch, als je ziet wat voor kracht een sprinter als Hofland ontwikkelde… Hollandse coureurs zijn toch net wat anders als kleine ‘Italiaantjes’. Daarnaast werd in 2015 de nieuwe Specialissima geïntroduceerd. Een rasechte klimfiets. Een stuk lichter – zo’n 200 gram- en slanker dan de wat hoekige Oltre XR2. De XR 2 kreeg vlak voor de Tour in 2016 een opvolger in de XR 4 ( er is ook een XR 3, maar die is nooit in het profpeloton terecht gekomen). De nieuwe XR 4 konden we eind juni 2016 al zeer kort ‘checken’. De foto’s van de XR 4 dateren dan ook uit 2016. Het frame is naar voor zover wij weten hetzelfde als ‘toen’, net als de groep. Wel rijden de mannen nu met ander merk zadels en zijn de fietsen afgemonteerd met cockpits van Vision -zie de laatste foto onderaan.

Celeste

Het verschil met de Oltre XR2 is vrij duidelijk. Vooral bij de aansluiting van de bovenbuis naar de achtervork valt dit op. Heeft de XR2 een losse zadelpenklem, de nieuweling heeft een interne wedge. Deze zadelpen is ook een aero model. De bovenbuis is driehoekig en net wat meer oversized als bij de XR2. Ook de staande buis is wat anders vormgegeven. Wel aero, maar met wat meer materiaal –vooral bij het bracket. Dat bracket is uiteraard een pressfit model. De remmen zijn ‘direct mount’. Daartoe heeft de staande achtervork twee aansluitingen, evenals de full carbon voorvork. Beide zijn aangepakt; de staande achtervorken is ‘beefed up’ met stevigere uitvalpatten ook. En de voorvork? Die heeft een –bijna- ‘Pinarello achtige’ vorm. Hij lijkt naar voren gebogen te zijn, maar in feite is de sprong vrij standaard. Hij valt ook in de bolle balhoofdbuis –die wel voorzien is van een ietwat spitse snuit. Tussen de stuurpen en het frame past ook een kunststof driehoekje wat precies in het ‘gat’ valt tussen de bovenbuis en de stuurpen. Iets wat je al meer ziet bij andere frames.

Stijver

Vergelijken we de XR 4 met de Oltre XR2 en de Specialissima: een standaard Oltre XR2 frame weegt 1050 gram, een Specialissima 950 gram, deze 2016 XR 4 weegt 1160 gram. De voorvork: Oltre 400 gram, Specialissima 370 gram, deze 370 gram. De torsiestijfheid: respectievelijk 95, 106 en 125 Nm˚. De nieuweling was duidelijk stijver dan de andere twee. Nu zegt torsiestijfheid niet alles –maar het geeft wel een goede indicatie van hoe een fiets zich gedraagt. Profs willen een frame wat zowel stijf als comfortabel is. Deze 2016 fiets was afgemonteerd met Dura-Ace Di2, C 50 wielen met Vittoria Corsa 25 mm tubes –ruimte genoeg!- en ondermeer ‘custom’ FSA aluminium stuurpen met Compact SL-K stuur en San Marco Regale zadel ( nu Fi’zi:k). 7,30 kilo inclusief SPD-SL pedalen en (toen) Pioneer systeem. Nu is dat Shimano. We hebben de 2019 Team fiets niet kunnen wegen; we vermoeden dat deze net wat lichter zal uitvallen als de ‘2016’… En ja, er is een XR 4 Disc -maar die blijft voorlopig in de Service Course. Reden: gewicht…. Hoe dan ook: we gaan het zien de komende dagen…