Hardtail of Full suspension. Het eeuwige dilemma in dagen naar aanloop van een belangrijke cross-country wedstrijd. Ook is het altijd onderwerp van gesprek tussen commentatoren Rob Warner en Mr.Mountainbike, Bart Brentjens. Week na week leggen ze op Redbull.tv nog maar eens feilloos uit wat de voor- en nadelen van beide fietsen zijn. Vanaf vandaag hebben de heren wat extra lesstof. Trek zet de wereld op zijn kop met de nieuwe Supercaliber.

Echt nieuw kunnen we hem niet meer noemen. Al vanaf de wereldbekerwedstrijd in Albstadt zien we Jolanda Neff van het Trek Factory racing team met de fiets rond rijden. Met een mooie hoes om de demper dat wel. Meer duidelijkheid over wat er onder die hoes schuil gaat kregen we te horen tijdens het Riva Bike festival. Een tijdje terug alweer.

 

Neff in actie op de Supercaliber tijdens de worldcup in Nove Mesto in Tjechië eerder dit jaar.

Bij het zien van de Supercaliber denken we meteen aan vervlogen tijden. Dik 18 jaar geleden had Trek namelijk een vergelijkbare fiets in het gamma. De Trek STP. Een hardtail met OCLV carbon frame, maar ook met een Rockshox Sid dempertje en bijbehorende zwabberende achterkant. De STP was geen fully maar ook geen hardtail. Hoe noem je zo’n ding? Een softtail? Micro-fully? Trek noemt het een halftail. Door de jaren heen hebben diverse merken vergelijkbare systemen gehad. Fietsen met demping, maar zonder draaipunten en bijbehorende links. Met de Supercaliber stoft Trek dit tussensegment af en zet het terug op de kaart.

Waar het ooit mee begon…

Framefacts

Bekijken we het frame, dan kunnen we niet om de demper heen. Even kort de facts: De Supercaliber heeft een OCLV frame en zal niet in een aluminium versie komen. Ook is de fiets enkel te verkrijgen met 29 inch wielen. Een frame weegt zo’n 1950 gram inclusief demper en geeft 60 millimeter vering achter terwijl de voorvork 100 millimeter doet zoals dat momenteel standaard is in het cross-country segment. De ‘standaard’ technieken van Trek zoals een Knock Block en fraai geïntegreerde kabelvoering zien we ook hier terug. De zadelpen is een 30.9 model, Een Boost achternaaf maakt de factsheet compleet.

De fiets wordt bij Trek geplaatst tussen de huidige Procaliber (die gewoon blijft bestaan) en de reeds vernieuwde Top Fuel met als insteek cross-country wedstrijden. Een lichte wendbare fiets die aanvoelt als een hardtail maar genoeg controle geeft bergaf om in de worldcups mee te komen. Kijken we naar bijvoorbeeld het parcours van het wereldkampioenschap afgelopen week dan kunnen we wederom concluderen dat de wedstrijden inmiddels net zo goed bergaf als bergop worden gewonnen en dat de omlopen al maar lastiger worden.

IsoStrut

Hoe werkt dit eigen systeem nu? We zeggen eigen, want dat mag wel even vermeld worden. Het komt niet vaak meer voor dat een groot merk met een volledig nieuw veerconcept op de proppen komt. Isostrut is intern behoorlijk ingewikkeld. Aan de buitenkant is het vooral zo eenvoudig mogelijk. Om enerzijds zoveel mogelijk gewicht te besparen en anderzijds zo veel mogelijk zijdelingse stijfheid te generen zijn draaipunten en links achterwege gelaten. Slechts één draaipunt zien we terug, net boven het bracket. De volledige achterste driehoek van het frame draait hier omheen. De staande achtervorken zijn plat en zeer dun. Zodoende zijn ze flexibel genoeg om de buiging tussen achteras en demper en daarmee 6 centimeter veerweg aan te kunnen.

Om ervoor te zorgen dat de vering en demping te controleren is heeft Trek in samenwerking met Fox een volledig eigen demper ontwikkeld. Deze is geplaatst onder de bovenbuis. De volledige demper zit verstopt in een met Kashima coating afgewerkte huls. Hieromheen kan het frame zich met twee glijbussen soepel op en neer bewegen. De interne demper is met een bout door de huls aan het frame bevestigd en stuurt het geheel zodoende aan.

Simpel gezegd heeft het frame dezelfde functie als die van de buitenpoten van een voorvork. De buitenpoten sturen de demper in de IsoStrut huls aan en zodoende zijn luchtdruk en rebound te regelen. De demper werkt met een lock-out welke vanaf het stuur te bedienen is. Om de rebound eenvoudig in te stellen, is de rode knop voorzien van cijfers. Zo is het zeer eenvoudig om te onthouden in welke stand de demper staat ingesteld.

Geometrie en maatvoering

Goed nieuws voor de lange Hollanders. De Supercaliber komt beschikbaar in behoorlijk wat maten en loopt door tot XXL, 23 inch! Ideaal voor ‘ons’. Kijken we naar de geometrie dan zien we een mix van hardtail kenmerken en specificaties die we bij de meeste nieuwe fully’s terugzien. Zo is de zitbuis behoorlijk steil, 74 graden. Een ‘moetje’. De zitbuis mag niet te veel buigen want anders past een dropper zadelpen niet. Ook moet hij zo steil zijn om ruimte te maken voor het achterwiel dat naar voren komt bij het inveren. Voordeel van een steilere zitbuis is met name dat klimmen in het zadel veel prettiger gaat. De balhoofdhoek lijkt met 69 graden dan weer meer op de moderne hardtails, maar is verre van steil. Ja, daar kun je prima mee naar beneden. De reach is redelijk vergelijkbaar met de oude Topfuel en daarmee weer beduidend langer dan de Procaliber. Al met al een interessante sheet met cijfers.

De Supercaliber komt beschikbaar in vier modellen. Zoals gezegd altijd met een carbon frame. Maar ook altijd met een Sram 1×12 afmontage. Een dropperpost wordt standaard niet geleverd, maar past wel. Ook is er ruimte voor de interne kabelgeleiding. Verder zien we in alle vier de modellen standaard carbon wielen. Bontrager Kovee 23, 30 of XXX wielen wel te verstaan. Het frame is zo geconstrueerd dat er ruimte is voor twee bidonhouders. Niet nodig tijdens wedstrijden maar er moet natuurlijk ook getraind worden. Later in de winter komt er een mogelijkheid om de Supercaliber in Project One te bestellen en zodoende een kleur naar keuze te kiezen.