Nieuw: Trek Supercaliber. Hardtail of fully?
Rob Meeuwessen
5 september 2019
Hardtail of Full suspension. Het eeuwige dilemma in dagen naar aanloop van een belangrijke cross-country wedstrijd. Ook is het altijd onderwerp van gesprek tussen commentatoren Rob Warner en Mr.Mountainbike, Bart Brentjens. Week na week leggen ze op Redbull.tv nog maar eens feilloos uit wat de voor- en nadelen van beide fietsen zijn. Vanaf vandaag hebben de heren wat extra lesstof. Trek zet de wereld op zijn kop met de nieuwe Supercaliber.Echt nieuw kunnen we hem niet meer noemen. Al vanaf de wereldbekerwedstrijd in Albstadt zien we Jolanda Neff van het Trek Factory racing team met de fiets rond rijden. Met een mooie hoes om de demper dat wel. Meer duidelijkheid over wat er onder die hoes schuil gaat kregen we te horen tijdens het Riva Bike festival. Een tijdje terug alweer. Neff in actie op de Supercaliber tijdens de worldcup in Nove Mesto in Tjechië eerder dit jaar.Bij het zien van de Supercaliber denken we meteen aan vervlogen tijden. Dik 18 jaar geleden had Trek namelijk een vergelijkbare fiets in het gamma. De Trek STP. Een hardtail met OCLV carbon frame, maar ook met een Rockshox Sid dempertje en bijbehorende zwabberende achterkant. De STP was geen fully maar ook geen hardtail. Hoe noem je zo’n ding? Een softtail? Micro-fully? Trek noemt het een halftail. Door de jaren heen hebben diverse merken vergelijkbare systemen gehad. Fietsen met demping, maar zonder draaipunten en bijbehorende links. Met de Supercaliber stoft Trek dit tussensegment af en zet het terug op de kaart.Waar het ooit mee begon…
De fiets wordt bij Trek geplaatst tussen de huidige Procaliber (die gewoon blijft bestaan) en de reeds vernieuwde Top Fuel met als insteek cross-country wedstrijden. Een lichte wendbare fiets die aanvoelt als een hardtail maar genoeg controle geeft bergaf om in de worldcups mee te komen. Kijken we naar bijvoorbeeld het parcours van het wereldkampioenschap afgelopen week dan kunnen we wederom concluderen dat de wedstrijden inmiddels net zo goed bergaf als bergop worden gewonnen en dat de omlopen al maar lastiger worden.
Om ervoor te zorgen dat de vering en demping te controleren is heeft Trek in samenwerking met Fox een volledig eigen demper ontwikkeld. Deze is geplaatst onder de bovenbuis. De volledige demper zit verstopt in een met Kashima coating afgewerkte huls. Hieromheen kan het frame zich met twee glijbussen soepel op en neer bewegen. De interne demper is met een bout door de huls aan het frame bevestigd en stuurt het geheel zodoende aan.
Simpel gezegd heeft het frame dezelfde functie als die van de buitenpoten van een voorvork. De buitenpoten sturen de demper in de IsoStrut huls aan en zodoende zijn luchtdruk en rebound te regelen. De demper werkt met een lock-out welke vanaf het stuur te bedienen is. Om de rebound eenvoudig in te stellen, is de rode knop voorzien van cijfers. Zo is het zeer eenvoudig om te onthouden in welke stand de demper staat ingesteld.
Rob Meeuwessen
5 september 2019
Gerelateerd nieuws
Rob Meeuwessen
Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.
Meer artikelen van Rob Meeuwessen