Mijn hogedrukreiniger sluit zichzelf inmiddels alweer aan. De auto staat vol wielen met verschillende profielen en gek genoeg rijden we alweer vanaf half augustus over het strand met de crosser. Het mag duidelijk zijn #crossiscoming. Omdat veldrijden leuk is voor iedereen, op elk niveau nemen we je deze winter mee in de wereld van het cyclocrossen. Op hoog of laag niveau is er gedurende wintermaanden een reizend circus onderweg van koers naar koers.

En omdat crossen een uitdaging is op elk niveau maken we deze winter een online serie. Een serie waarin we de ins en outs uit de crosswereld uit de doeken doen. Interessante weetjes, tips&tricks als het gaat om materiaal of rijtechniek. Maar ook uitleg over de verschillende competities of hoe je jou crosser in zo’n goed mogelijke staat houdt tijdens het zomerseizoen.

We beginnen met het voorstellen van de fiets die we inzetten om zelf door de slijk te rijden. En omdat oude liefde niet roest koos ik voor de Specialized Crux. In Expert uitvoering wel te verstaan. Eigenlijk kunnen we ook gewoon deze link doorgeven en klaar. De Crux is op de kleur na namelijk nauwelijks veranderd ten opzichte van modeljaar 2018/19.

Eigenlijk beginnen we elk jaar weer met de crosstrainingen op het moment dat de temperatuur dusdanig prettig is dat het strand vol ligt met mensen in badkleding en zandkasteel bouwende kids. We slalommen er met pret omheen en dat gaat met deze Crux meer dan prima.

Het carbon frame met een Fact 11r frame is lekker reisgericht. Een flink sportieve zithouding met kort balhoofd en rechte vork. Er zijn geen extreme waardes te bespeuren op de geometrietabel. We kunnen enkel concluderen dat de Crux behoorlijk lijkt op de 2018 Tarmac. Lekker strak, lekker stug.

Behorend bij het carbon frame een volledig carbon vork. Zowel voor als achter steekassen. En schijfremmen natuurlijk. Deze zijn inmiddels niet meer weg te denken in het veld. En ik moet bekennen, wat hebben we altijd lopen sukkelen met die velgremmen. Elk seizoen scheurde er wel een stel doorgeremde velgen. Wanneer het regent blijkt remmen ineens een lang gekoesterde wens in plaats van hedendaagse realiteit.

Qua zithouding is de crux, de fiets waar Tom Pidcock dit jaar het veld mee in duikt, zeer sportief. Koop de Crux niet om lekker mee te gaan toeren. Het is een echte koersfiets. Een Sram Force CX1 groep zorgt ervoor dat er geremd en geschakeld kan worden. 40 tanden voor, een 11-32 cassette achter. Of dit de ideale setup is qua vertanding, daar komen we later op terug. Bekijken we de crank, dan zien we de enige nieuwigheid. Een opgepoetst Praxis Works direct mount tandwiel.

Specialized rust de Expert uit met carbon roval C38 wielen. Een luxe setje met degelijk DT-Swiss 350 naven en brede carbon velgen. Een set die zeer goed uit onze wielentest van dit jaar kwam. Maar hé, dat zijn wielen voor bandjes! Jup. Wat zou het toch mooi zijn als je bij de aanschaf van een crossfiets zou kunnen kiezen of je tube of tubeless wielen wilt hebben. Of de fiets zelfs zonder wielen kan aanschaffen. Want crossen, dat doe je tenslotte op tubes. Hoe dat precies zit. Dat lees je ook snel.

Standaard wordt de fiets gewoon geleverd met binnenbanden. Een ander velglint en een bijbehorend ventiel transformeren de boel naar een tubeless setup. Specialized’s eigen Tracer banden zijn perfect voor droge omstandigheden. Is het gras nat, dan is deze band glad. Mag je door de modder, dan kom je geen bocht door. Een echt ‘goed weer’ profiel dus.

Tracer banden…

Met een totaalgewicht van 7,9 kilo is de fiets verre van zwaar. Het geheel is afgemaakt met degelijke componenten, alle uit de stal van Specialized zelf. Een aluminium stuur, S Works zadelpen en Phenom zadel waar de meeste mensen zich prettig bij zullen voelen. Meer informatie op specialized.com

Specialized Crux Expert, €4699,-