Zo nu en dan moet je eens uit je comfortzone stappen. Het hele jaar door race ik op mijn mountainbike en voor de langere trainingen kruip ik op mijn racefiets. Het onbekende maakt mij altijd nieuwsgierig en met een tijdrit op de kalender werd het tijd om eens een tijdritfiets te proberen. Op de Canyon Speedmax CF 8.0 voelde ik mij direct thuis. Waarom, leg ik je graag verder uit in deze review.

Verschillende CF-en

Wat je kunt verwachten van een Canyon fiets als hij op je stoep staat legde ik al uit in dit artikel. De Speedmax is een reeks triatlon/tijdritfietsen en het instapmodel kost 2299 euro. Voor het topmodel uit de reeks betaal je 9500 euro. De CF 8.0 uit deze test kost 5499 euro en zit daarmee mooi middenin de reeks. Voor dit geld krijg je een Shimano Ultegra DI2 afmontage en een set supersnelle carbon Firecrest wielen van Zipp. Naast de afgebeelde stealth zwarte kleur is hij ook leverbaar in Oahu blue.

Foto’s: Remco Veurink, Glenn Coessens

Geometrie

Weinig verrassingen als we kijken naar de geometrie. De bovenbuis is niet zo lang als bij zoals sommige triatlon fietsen, waarschijnlijk omdat de UCI regels heeft verbonden aan de maten van een tijdritfiets. Zo mag je niet te ver naar voren komen met je zadel ten opzichte van je crankstel. Ook de lengte van het zadel tot het uiteinde van de beugels is gelimiteerd. Mocht je eens een wedstrijd willen rijden, dan zit je met de Speedmax in ieder geval goed. Van maat XS tot XL lopen de framematen gelijkmatig op en zorgen kleine aanpassingen voor de meeste ideale zit. In maat XS en S zit er standaard een crankstel op met 172,5 millimeter traparmen. Vanaf M tot XL gelijk 175 millimeter. Ik test een M en vond de 175 millimeter traparmen iets te lang voor mijn lichaamslengte.

Elektronisch schakelen

Shimano verzorgt het schakelwerk piekfijn. De Ultegra DI2 8050 is een goede optie voor een tijdritfiets, vooral door de kleine TT-shifters op het stuur. In de beugels kun je zowel voor als achter, op- en afschakelen. Heb je de handen aan de remmen kun je enkel op- en afschakelen. Goed om voor de bocht nog net een tandje lichter te schakelen. Het crankstel heeft een 36/52 verhouding wat oké is, in combinatie met een 11-28 cassette.

Zoals ik al eerder vertelde stelt de UCI regels aan de maten van een tijdritfiets. De Profile Subsonic Race beugels waren tijdens het nameten net iets te lang in mijn afstellingen. Om deel te mogen nemen aan een tijdrit heb ik deze wel een stukje moeten inkorten. Heb je geen wedstrijdambities, dan is de langere zit fijn en vooral de breedte van het H30 carbon stuur van Canyon geeft voldoende stabiliteit. De beugels kunnen niet heel dicht tegen elkaar gezet worden door de breedte van de V21 stuurpen. Dit is natuurlijk persoonlijk en afhankelijk van de lichaamsbouw.

De junction box van de Di2 zit opgeborgen in een vakje dat vast zit op de bovenbuis. Het oogt niet heel sierlijk, maar er is wel mooi plaats om iets in op te bergen. Een binnenbandje, gelletje of een externe accu als je van plan bent heel Nederland rond te rijden.

Interne kabelgeleiding is niet het geval. De V21 stuurpen van Canyon sluit naadloos aan op het opbergvak en geeft een welgevormd geheel.

Ondanks de ongebruikelijke positie van de remhendels op een tijdritfiets remmen de Ultegra r8050 direct mount goed genoeg. Carbon remranden willen weleens onvoldoende remkracht geven, maar ondanks de hogere snelheden soms kom je snel tot stilstand.

Om een diepe zit comfortabeler te maken is de voorkant van het Fi’zi:k Mistica zadel flink ingekort. Hij zit goed en weegt 235 gram. De Canyon Speedmax CF 8.0 weegt trouwens compleet 8,5 kilo, dat is zonder pedalen.

Snelle wielen

Het meest in het oog springend bij deze Speedmax is toch echt wel de prachtige wielset. Zoals eerder vermeld remmen ze best, maar vooral de snelheid en het geluid zijn formidabel. Het Zipp Firecrest 808 achterwiel vertikt het om stil te vallen en zoemt heerlijk. Door de diepe positie verplaatst je lichaamsgewicht flink naar voren en komt er veel druk op het voorwiel. Het lagere Firecrest 404 voorwiel heeft gelukkig de perfecte hoogte om nog met enig comfort te rijden. Het ABLC velgontwerp zorgt voor mini-wervelingen die een positieve invloed moeten hebben op de luchtstroom. De combo van de Continental Grand Prix Attack voorband en de Force achterband zorgt voor voldoende grip en controle in de bochten.

Zonder angst 50 per uur

Toegegeven, ik ben niet de meest ervaren tijdrijder, maar juist hierdoor merk ik hoe goed de Canyon is. Zonder veel ervaring rijden in de tijdrithouding kan onwennig zijn, maar op de Canyon had ik alles onder controle. De wielen zijn snel en stijf, maar niet nerveus. Remmen op de carbon remrand gaat beter dan ik gewend ben en ook het schakelen gaat tiptop. Het is een genot om met dit monster een rustig ritje langs de dijk te maken. Niet aan de gebruikelijke 28 kilometer per uur, maar zonder moeite aan 35 kilometer per uur. De snelheid voelt snel vertrouwd aan en voordat je het weet scheur je aan 50 kilometer per uur over de wegen zonder een instabiel gevoel. Ook langere rondjes gaan gemakkelijk op de Speedmax als je aan de positie gewend bent. Let wel goed op als je in de beugels de bebouwde kom binnen rijdt, want je snelheid wordt vaak onderschat door andere weggebruikers.

Meer info: canyon.com