Aan het materiaal mag het niet liggen. En als het daar om draait is niets is zo bepalend voor een crosser als de tubes. Eindeloos kan er voor een kampioenschap gediscussieerd worden over profielen. We hebben een seizoen lang diverse profielen getest en zetten de ervaringen voor je op een rijtje.Het verschil tussen alle profielen en welke je normaliter wanneer gebruikt hebben we je
hier al uitgelegd. Hoe je zo’n tube het beste op de velg lijmt lees je dan weer
hier. De alleenheerschappij van Dugast word langzaam maar zeker wat minder groot nu ook andere bandenbedrijven met goede tubes op de markt komen. We probeerden diverse nieuwe profielen uit en vergeleken die met de gevestigde orde. Wat zijn de verschillen en hoe merk je die op? Opgelet: Wat volgt, is een stukje nerdpraat van een veldrijder.
Vittoria Terrano Dry
Banden met weinige profiel zoals bij deze ‘dry’ worden in de praktijk niet veel gebruikt. Parcoursen moeten het liefst kurkdroog zijn en enkel bestaan uit zand en wat grasperkjes. In vergelijking met een allround band is de grip veel beperkter. De rolweerstand daarentegen is weer net wat lager. Eigenlijk de enige reden waarom je voor de Terrano Dry zou kiezen.
Vittoria heeft een goede tube gemaakt. De basis, het karkas. Of ‘de worst’, zo je wilt, is stevig. Ook wat stugger dan bij de concurrentie. Dit merk je doordat je de band op een hardere druk moet rijden om hetzelfde gevoel in de tube te krijgen. Pompen we 1.5 bar in een Dugast, dan is dat hier al snel 1,75 bar. Met ‘maar’ 1,5 bar schuift de Vittoria alle kanten op. De stevige basis heeft ook voordelen: De band stoot minder makkelijk stuk en je rijdt ook minder snel lek. Daarbij komt dat de worst af-fabriek gesealed en behandeld is tegen de ongure weersomstandigheden waardoor deze niet snel begint te ontbinden.
Qua profiel is deze Dry erg dicht. Na 5 meter door het zand zit de band volledig vol. Is de ondergrond enigszins vochtig dan merk je dat de zij-nop zijn uiterste best doet om grip te houden. Echter iets over het randje en kaboem, je ligt. Het is alles of niets met de Dry.Te gebruiken: zandparcours, kurkdroge ondergrond
+Duurzaamheid
+Verkrijgbaarheid-Stug
€75,-
vittoria.comMichelin Power Jet
De tubes van Wout. De groene Michelins zijn weer helemaal hip. Het is al wel 20 jaar geleden dat het halve peloton zowel op de mountainbike als in het veld met Jet’s op de proppen kwam. Na de ‘Truuk speciaal’ van v. Aert tijdens het wereldkampioenschap in Bieles, Luxemburg, hebben de groene tubes een haast mythische status. Michelin heeft een volledig nieuwe tube ontwikkeld met het bekende en herkenbare kleurtje.
Geen enkele andere keer is me zo vaak gevraagd hoe ‘ze rijden’. Die groene kleur lijkt dus te werken. De Jet is de snellere uit een kleine familie van 2 tubes. De mud moet doorgaan als modderband. Met een verkoopprijs van ongeveer €45 zijn de groene hoepels veruit het betaalbaarst van alle tubes in de test. De band laat zich makkelijk lijmen en is behoorlijk ruim. Geen ruzie met kleffe vingers.
De band heeft een laag nopje en is een fractie smaller dan de concurrent. Ook is de band enkel met een smal stootlint verkrijgbaar. Zeg maar de strip die op de velg wordt gelijmd. Met alle moderne bredere velgen zorgt dat ervoor dat de band wat sneller in de ‘verdrukking’ komt op de velgrand bij het nemen van bochten.
Qua grip doet de Jet goede zaken. Ondanks het (zeer) lage profiel heeft de tube erg veel grip. De soepelheid is dik in orde en je kunt daardoor met lekker lage druk rijden. Bij droog weer ongeveer 1,5 bar. Is het vochtig dan kan er nog 1 tot 2 tiende uit. De Jet is in mijn ogen de eerste niet-Dugast die de soepelheid van een Dugast weet te benaderen. Knap werk!
Te gebruiken: allround
+Soepelheid
+ Makkelijk te monteren-Alleen in het groen verkrijgbaar€45
bike.michelin.comVittoria Terrano Mix
De Mix gebruikt dezelfde basis als de hierboven genoemde Dry. Qua duurzaamheid en flexibiliteit kunnen we daarom kort zijn. Ook deze blijft lang goed, maar rijden we wel wat harder, qua bandendruk, dan gemiddeld. Het profiel is er één uit zo vele. Het standaard crossprofiel. Bruikbaar in volle zon op droge ondergrond, maar ook prima wanneer het wat natter en specifieker is. Door de druk te laten zakken creëer je opnieuw grip. De ondergrens voor een goed rijdbare tube ligt bij de Mix op zo’n 1,3 bar. De Mix is een prima concurrent voor de Dugast Typhoon en Challenge Grifo. Zeker omdat de Mix vrij ‘ruim’ is, waardoor je hem eenvoudig op de velg lijmt.
Te gebruiken: allround
+Duurzaamheid
+Makkelijk te monteren– Stug
€75,-
vittoria.comSpecialized Terra
Het moet inmiddels al bijna tien jaar geleden zijn dat Specialized voor het eerst met een Terra tube op de proppen kwam. Weinig succesvol. De tube was te smal, te hoog, te stug. De noppen staken te ver uit, waren te grof. Het gevolg: een vrij dure tuinslang waarmee je bijna alleen rechtdoor kon rijden.Niet echt de review zoals je hem van een Specialized product zou verwachten. Gelukkig heeft de oldskool Terra twee seizoenen geleden het veld geruimd voor deze nieuwe versie. Een volledig nieuwe, rondere, soepelere basis met daarbovenop een fonkelnieuw profiel. Zachter rubber ook.
Lijm je de banden direct wanneer je ze bij de dealer ophaalt dan kan het weleens trekken en foeteren worden. Het loont om de tubes een tijdje ‘op te rekken’ Gewoon, om de velg leggen, oppompen en in de hoek zetten. Het is eigenlijk net zoiets als goede wijn. Wachten, geduld en hopen dat er geen kurk in zit.Bekijk je een modderige cross op televisie dan rijdt minstens de hele top 10 met hetzelfde schoeisel. Allemaal hebben ze een Dugast Rhino. Raar eigenlijk want deze Terra kan heel prima mee in het spoor van de Terra. De rasechte modderband plakt als klittenband vast in de modder. Hij grijpt om zich heen in het gras op zoek naar de laatste vaste pol die contact maakt met moeder aarde. De Terra heeft zeer veel grip.
Grip is één ding. Wat de Terra (verrassend) goed maakt, is het feit dat de tube soepel is. Rijden op 1,2/1,3 bar is geen probleem. En nog beter: Het profiel loopt amper vol en ‘lost’ de modder goed wanneer je contact maakt met de harde ondergrond. Hierdoor is het een uitstekende tube wanneer je wel moddercrossen rijdt, maar niet de beschikking hebt over een wisselfiets.
Te gebruiken: Moddercrossen
+Grip
+Soepel-Prijs
€92,-
specialized.comA.Dugast Typhoon
Natuurlijk mag een Dugast niet ontbreken in deze opsomming. Nog steeds gebruikt zeker 80% van het startveld in een grote cross de Typhoon als uitgangspunt. Best bijzonder om te weten. Zeker als je beseft hoe doorslaggevend tubes kunnen zijn. Het is bijna Formule 1 waar iedereen met dezelfde bandenfabrikant in de slag zit.De Typhoon is een oeroud profiel. De moeder alle crossbanden en behoort tot de ‘basisuitrusting’. Het overgrote deel van alle parcoursen zijn rijdbaar met een Typhoon en hiermee gaan de meeste renners dan ook als eerste verkennen om een inschatting te maken. Harder, zachter of toch meer noppen.
Deze Typhoon is vanuit de fabriek, een boerderij in Denekamp gesealed en zo beter bestand tegen de weersinvloeden. Toch is het verstandig om dit zelf nogmaals te doen met Aquasure. 5 Euro per tube, een prut en plakwerkje maar het verlengt de levensduur van je tubes aanzienlijk.Hoe dan ook, hoe goed je ze ook sealt, uiteindelijk gaan alle Dugast tubes aan de zijkant stuk. De banden zijn super soepel. Ze vervormen perfect en nodigen uit om met (zeer) lage druk te rijden. Hierdoor komt er veel kracht op de tubes te staan en uiteindelijk scheuren ze daardoor uit. In alle jaren heb ik nog nooit een tube gezien die versleten is op het loopvlak.
Tip: Het is mogelijk je uitgescheurde tubes naar Dugast in te sturen. De profielen worden zo hergebruikt op een vers karkas. Scheelt in de kosten. Dugast doet niet of nauwelijks aan sponsoring. Renners bestellen gewoon zelf bij Dugast en dat heeft een reden. De Typhoon is nog steeds de meest soepele, allround tube op de markt. Helaas is de levensduur hierdoor vaak nog geen seizoen.
Te gebruiken: allround
+Grip
+Ultra Soepel-Vroeg of laat gaan ze stuk
€72,50
a-dugast.comA.Dugast Rhino
Tot de mid 90’s bestonden er geen modderbanden in de cross. Typhoon voor iedereen en als het nat was, dan was het glad. De Rhino heeft de cross veranderd. Met een Rhino heb je grip op plaatsen waar je anders met je snufferd in het gras hangt. Zo komen renners met veel power en weinig techniek ineens oog in oog te staan met ‘echte’ crossers. De Rhino, het ‘stekelvarkentje’ in de collectie van Dugast is het meest gebruikte modderprofiel bij de topcoureurs. Gevolgd door de Limus van Challenge.
De Rhino heeft maar één nadeel. De noppen staan haast haaks op elkaar. Dit geeft zeer veel grip, maar alleen wanneer het profiel schoon is. Het rubber heeft echter de eigenschap modder heerlijk op te peuzelen en vast te houden. Na ongeveer twee rondes blubber veranderen de Rhino’s in een stel slicks doordat de prut volledig vastgenesteld zit in de band. Wisselen van fiets is dan de enige optie. Of doorfietsen en glijden maar. De basis van de Rhino is hetzelfde als die van de Typhoon. De breedte van het karkas, de breedte van het stootlint en de mate van impregnatie, alles is te kiezen bij Dugast. Het voordeel van handwerk. Bestel wel op tijd. Soms is het lang wachten.
Te gebruiken: Moddercrossen
+Kunnen lage druk aan.
+Grip– Lopen vol.
€75,50
a-dugast.comZoekcode: 200251