We fietsen wat af op de redactie. Elke dag een rondje, of in ieder geval, dat zou zo moeten zijn. Genoeg tijd dus om kleding en equipment uitgebreid te testen. Vandaag zetten we vier helmen op een rijtje. Vier modellen die bij mijzelf hoog in het favorietenlijstje staan.

Lem Motiv Air

Bij het horen van de merknaam Lem zal er waarschijnlijk niet direct een belletje gaan rinkelen. De fabrikant van voornamelijk helmen in de motorbranche heeft zijn kantoor staan in Morgan Hill California, op een paar straten afstand van onder andere Specialized en concurrent Kali. Voor het eerst komen ze nu op de proppen met een luxe lichtgewicht helm geschikt voor gebruik op de racer of mountainbike.

Waar Lem zich voorheen focuste op het middensegment is er nu voor het eerst een high end model verkrijgbaar. 240 gram slaat de weegschaal uit. Prima ‘marktconform’ maar zeker niet de lichtste helm verkrijgbaar. Technisch gezien is de helm opgebouwd uit vijf verschillende lagen. Hierbij bestaat de schaal uit een ‘low-density’ EPS foam wat vrij gebruikelijk is. Hieromheen bevindt zich een monocoque carbon schaal. Deze carbon basis is er om stijfheid en stevigheid in de helm te brengen. Om de boel af te werken een mooie polycarbonaat omhulsel welke verkrijgbaar is in vijf verschillende kleuren en drie verschillende maten.

De Motiv Air of motivat-air zoals je wilt, heeft buiten een prettig ogend uiterlijk vooral een zeer prettige pasvorm. Vrij rond, veel ruimte rondom de oren en het sluitsysteem loopt redelijk ver door op het achterhoofd. Deze is in hoogte verstelbaar. Qua pasvorm vergelijkbaar met een Specialized Prevail II of Giro Aether. Het sluitsysteem sluit trouwens niet volledig rondom het hoofd. De voor en achterzijde worden naar elkaar toe gedrukt. Dit is bij veel helmen zo en hoeft zeker niet perse een nadeel te zijn.

Opvallend is dat Lem met een volledig nieuwe helm op de proppen komt, zonder extra veiligheids features. Geen Mips, Koroyd of Spin. Een monocoque carbon frame vormt de basis van deze goed geventileerde helm. 23 openingen zijn er gecreëerd en zorgen ervoor dat de interne intercooler goed blijft werken. Geen lekke koppakkingen met de Lem Motiv Air. Dat gebrek aan Mips lijkt me een misser wanneer je jezelf als merk wilt mengen in een verzadigde markt als die van de wielerhelmen. Prettigste aan deze helm is dat hij dusdanig goed rondom het hoofd past dat hij niet naar voren schuift maar mooi blijft zitten. Dat is bij andere helmen nog weleens anders.


Verkrijgbaarheid van de helm is nog wel een puntje. Het merk komt in Europa pas net kijken. De modellen zijn online via de website aan te klikken maar passen lijkt momenteel nog niet mogelijk. De helm is verkrijgbaar in 5 verschillende kleuren en 3 maten.

Lem Motiv Air
Adviesprijs €200,-
+ Prettige pasvorm
+Looks
– Geen extra veiligheidssysteem
– Verkrijgbaarheid

Maten: S M en L
6 verschillende kleuren
Gewicht: 240 gram (maat M)

Specificaties:
– Carbon monoqoque
– 23 ventilatie openingen

Lemhelmets.com

 

Giro Aether Mips

De tijden dat je in het profpeloton nagenoeg enkel Giro helmen terugzag liggen inmiddels wel achter ons. Gelukkig is het merk nog steeds prominent aanwezig en lijkt het ook nog steeds voorop te lopen als het om innovatie gaat. We reden een zomer lang met de Aether mips. Hierbij de bevindingen.

Deze Aether is misschien wel de enige helm welke een Mips systeem heeft zoals Mips ooit bedoeld is. Twee volledig over elkaar heen schuivende lagen zorgen ervoor dat deze echt de impact helpen op te vangen. Hierover verderop meer. Als topmodel van de lijn zit de Aether namelijk vol met high tech features. De helm is opgebouwd uit twee losse schalen welke zijn gemaakt van meerdere lagen en samenstellingen EPS foam. Hieromheen zijn zes stroken polycarbonate getrokken. Deze zorgen voor de herkenbare Giro-look.

Een doorzichtige kunststof boog loopt dwars door de helm heen en moet voor extra stevigheid zorgen. ‘Aura Reinforcing Arch’ heeft Giro hier als naam voor bedacht. Aan de voorkant van de helm zijn in twee van de 11 grote openingen rubber stukjes aangebracht. Wil je tijdens een beklimming helemaal Lance-Armstrong proof op de fiets zitten dan steek je de pootjes van je Oakley gemakkelijk in je helm. Wees niet bang. De bril blijft prima zitten.

Elf openingen schrijven we. Niet veel, maar als deze maar groot genoeg zijn dan is er geen enkele reden om oververhit te raken. Dat is dan ook mijn ervaring. De helm koelt prima en de pads aan de binnenzijde zuigen transpiratievocht niet al te goed op. Persoonlijk vind ik dat een pluspunt. Doen ze dat wel dan wordt de helm zwaarder, gaat schuiven en begint te functioneren als een soort traag stromende zoutwater douche.

Mips Spherical

Giro heeft met de Aether als enige een helm in huis met de volgende generatie Mips. ‘Spherical’ (SP) is eigenlijk exact wat Mips altijd heeft moeten zijn. Niet enkel de pads aan de binnenzijde van de helm verschuiven zoals bij Mips SL. Ook is er geen los verschuifbaar binnenwerk meer. Bij Mips SP zijn er eigenlijk twee helmschalen over elkaar heen geschoven. Maak je een schuiver en land je op de helm dan schuift de bovenste laag over de onderste heen om zodoende de impact te beperken. Al met al kan de buitenschaal zo’n 10 millimeter van links naar rechts (en vice versa) schuiven.

Gedurende de testperiode maakte ik twee redelijke smakkers met de helm. Buiten een deukje in de achterkant kon ik geen verdere schade waarnemen. Hoe goed het SP systeem mij heeft geholpen er goed vanaf te komen is natuurlijk niet te zeggen, maar dat ik blij was dat ik de helm op had is een vanzelfsprekendheid.

Pasvorm

Een Giro is niet voor niets een Giro. Een premium product. Althans dat gevoel krijg ik nog steeds bij het merk. En vooral bij het gebruiken van de helm. De pasvorm is vrij rond. Aan de voorkant misschien nog wel iets bredere dan aan de achterzijde. Niet heel specifiek gevormd en daardoor voor een brede groep hoofden geschikt. De helm passend maken doe je met het Roc Loc 5 systeem van Giro. Het stelsysteem verdeeld de druk 360 graden rondom de schedel en de stelknop aan de achterzijde met bijbehorende steun is in drie standen/hoogtes te verstellen.

Pads zijn in de binnenschaal nauwelijks terug te vinden. Toch is de helm totaal niet oncomfortabel. Integendeel zelfs. De brede pad aan de binnenzijde van het roc loc systeem aan de voorzijde van de helm beschermt je hoofd tegen de plastic randen waardoor het geheel erg prettig zit. De helmbandjes lopen vrij breed rondom de oren. Echt strak langs het hoofd zitten ze niet.


Keuzes

De helm is er in meer dan vijf verschillende kleuren en drie verschillende maten. Wil je iets bijzonders dan is er via de site van Giro een mogelijkheid je eigen kleurenpalet samen te stellen. Hiervoor staat wel een behoorlijke wachttijd en bijbehorende prijs. De prijs is bovendien sowieso al aardig hoog. €319,99 prijkt er bij de ‘adviesprijs’. Nu is Giro net zo waardevast als een paar Sidis of een vat ruwe olie. Een klein beetje shoppen online en er gaat bijna 100 euro vanaf.

Giro Aether Mips
Adviesprijs: €319,99
+Mips SP
+Comfort
– Prijs

Maten: S M en L/XL
5 verschillende kleuren en custom designs mogelijk via giro.com
Gewicht: 227 gram (maat M)

Specificaties:
– Mips Spherical
– Rubbers om bril aan te ‘plakken’
– Roc Loc 5 360 graden sluitsysteem

Giro.com

Sweet Protection Falconer

Minimalistisch design, strakke scherpe lijnen. Functionele elementen. Klinkt als prima Scandinavisch design. En dan bedoel ik niet als een klik en klaar product van de geel-blauwe interieur gigant. Nee het is de Falconer. Een helm van Sweet protection. Aangeklikt op de website, bezorgd aan de deur.

Sweet protection bestel je namelijk online. Of beperkt in een select groepje speciaalzaken. Voornamelijk spullen uit de sneeuw (ski, snowboard) collectie zijn binnen onze landsgrenzen vrij goed verkrijgbaar. Fietsgerelateerd materiaal is wat lastiger. De Falconer is een helm die zowel als ‘aero’ model door het leven gaat als eveneens een lichtgewicht klimmers variant. Dit model wordt bovendien steevast gebruikt tijdens fotoshoots van hippe kledingmerken als Pas Normal en Isadore. Soigneren kun je leren! Dat lichtgewicht valt met 306 gram trouwens vies tegen. Marketing en feiten scheiden zullen we maar zeggen.

Wij waren vooral benieuwd naar de ‘prestaties’ van de Falconer. Met een prijs van €229,90 is de helm namelijk niet heel goedkoop. We kregen de versie zonder mips opgestuurd. Deze gaat voor €199 over de toonbank.

De helm is gemaakt van EPS foam. Niet bijzonders wat dat betreft. De buitenlaag bestaat uit vier lagen polycarbonate. Flink dikker dan normaal en bovendien met een zeer hoogwaardige afwerking. Luxe! Bij de helm worden twee zwarte kunststof insert meegeleverd. Deze klik je in de ventilatieopeningen en worden magnetisch op zijn plaats gehouden. Zo tover je een normale helm om in een aero model. Of, je maakt van je goed ventilerende helm een warm winterding. De ‘shields’ blijven goed op zijn plaats zitten. je hoef je geen zorgen te maken dat je ze kwijt raakt.

Het sluitsysteem met ‘Occigrip’ sluiting werkt niet helemaal naar wens. De stapjes tussen de verschillende blokjes zijn vrij grof. hierdoor zit de helm in mijn geval of te los, of the vast. Ook wordt de druk van het sluitsysteem niet rondom de gehele schedel verdeeld. De Falconer is een zeer stijlvolle helm. Eens iets anders dan anders. Een model waar ik veel aanspraak mee had. Mooi is ‘ie zeker, degelijk en zeer fraai afgewerkt ook. Het comfort en de stelmogelijkheden mogen in ‘v2’ wel worden geupdate.

Sweet Protection Falconer
Adviesprijs €199,-
+Afwerking
+Afneembare Shields. Lekker warm in de winter.
– Nagenoeg enkel online verkrijgbaar

Maten: S M en L
6 verschillende kleuren
Gewicht: 306 gram (maat M)

Specificaties:
– Occii Grip sluitsysteem
– Uitneembare ‘aeroshields

Sweetprotection.com

Specialized Sworks Evade Angi

Puur aero is de tweede generatie van de Evade helm. Weinig ventilatie, een zo smal mogelijke vorm. Mips SL en de Angi-crash sensor op de achterkant. Het is de helm van Sagan, van Daniel Oss en ook van Styby. De Evade is met 270 gram niet perse heel licht. Toch doet hij voor een aerohelm behoorlijk mee in de ranking van lichtgewicht helmen. De schaal is gemaakt uit twee verschillende soorten foam. Een harder materiaal aan de zijkant, een dunnere versie op de bovenkant. De pasvorm is zoals gezegd smal. Alles om zo aerodynamisch mogelijk te zijn. Hierdoor is het wel raadzaam goed te passen. Niet iedereen zal de Evade goed passen.

Aan de binnenzijden zien we een volledig rondlopend sluitsysteem. Makkelijk bedienbaar met knop aan de achterkant. Hoewel de draaiknop vrij klein is heeft hij een duidelijke klik. De hele helm is voorzien van veel padding. Opvallend geel. Voorzien van Mips SL. De padding kan ten opzichte van de helm licht verschuiven doordat kleine rubbers rondom de pad zijn bevestigd. De marge is echter zeer klein en ik vraag me af hoeveel dit gaat schelen bij een valpartij. Alle kleine beetje zullen helpen denken we maar.

Om de helm ondanks de nagenoeg volledig dichte schaal zo licht mogelijk te maken zijn de helmbandjes dun en niet verstelbaar rondom de oren. de ‘Trifix’ bandjes zijn breed gevormd en passen bij nagenoeg iedereen. De toegepaste magneetsluiting is erg prettig. Zeker wanneer je een   koude voorjaarsrit achter de kiezen hebt en je vingers zijn omgesmolten tot ijsblokjes.

Angi, de sensor op de achterkant van de helm is te koppelen met je IOS of android telefoon. Daarbij communiceert hij sinds kort ook met fietscomputers als bijvoorbeeld Wahoo. Het principe is simpel. Val je, dan waarschuwt de app met een ongelooflijk kabaal. Reageer jij daar niet op, dan is het foute boel. Nadat de app aftelt waarschuwt hij een aantal vooraf ingestelde contactpersonen via SMS of mail. waarbij onder andere je locatie wordt gedeeld. Een prettige tool wanneer je alleen of in afgelegen gebieden fietst. Hoeveel mensen de Angi sensor echt gebruiken blijft de vraag, het systeem werkt in ieder geval goed.

Specialized Sworks Evade Angi
Adviesprijs €299,-
+ Angi
+ Aero is everything.
– Ventilatie

Maten: S M en L
5 verschillende kleuren
Gewicht: 269 gram (maat M)

Specificaties:
– Angi crash detector
– Mips SL
– Aero gains

Specialized.com