Lem Motiv Air
Bij het horen van de merknaam Lem zal er waarschijnlijk niet direct een belletje gaan rinkelen. De fabrikant van voornamelijk helmen in de motorbranche heeft zijn kantoor staan in Morgan Hill California, op een paar straten afstand van onder andere Specialized en concurrent Kali. Voor het eerst komen ze nu op de proppen met een luxe lichtgewicht helm geschikt voor gebruik op de racer of mountainbike.Verkrijgbaarheid van de helm is nog wel een puntje. Het merk komt in Europa pas net kijken. De modellen zijn online via de website aan te klikken maar passen lijkt momenteel nog niet mogelijk. De helm is verkrijgbaar in 5 verschillende kleuren en 3 maten.Lem Motiv Air
Adviesprijs €200,-
+ Prettige pasvorm
+Looks
– Geen extra veiligheidssysteem
– VerkrijgbaarheidMaten: S M en L
6 verschillende kleuren
Gewicht: 240 gram (maat M)Specificaties:
– Carbon monoqoque
– 23 ventilatie openingenLemhelmets.com
Giro Aether Mips
De tijden dat je in het profpeloton nagenoeg enkel Giro helmen terugzag liggen inmiddels wel achter ons. Gelukkig is het merk nog steeds prominent aanwezig en lijkt het ook nog steeds voorop te lopen als het om innovatie gaat. We reden een zomer lang met de Aether mips. Hierbij de bevindingen.Deze Aether is misschien wel de enige helm welke een Mips systeem heeft zoals Mips ooit bedoeld is. Twee volledig over elkaar heen schuivende lagen zorgen ervoor dat deze echt de impact helpen op te vangen. Hierover verderop meer. Als topmodel van de lijn zit de Aether namelijk vol met high tech features. De helm is opgebouwd uit twee losse schalen welke zijn gemaakt van meerdere lagen en samenstellingen EPS foam. Hieromheen zijn zes stroken polycarbonate getrokken. Deze zorgen voor de herkenbare Giro-look.Mips Spherical
Giro heeft met de Aether als enige een helm in huis met de volgende generatie Mips. ‘Spherical’ (SP) is eigenlijk exact wat Mips altijd heeft moeten zijn. Niet enkel de pads aan de binnenzijde van de helm verschuiven zoals bij Mips SL. Ook is er geen los verschuifbaar binnenwerk meer. Bij Mips SP zijn er eigenlijk twee helmschalen over elkaar heen geschoven. Maak je een schuiver en land je op de helm dan schuift de bovenste laag over de onderste heen om zodoende de impact te beperken. Al met al kan de buitenschaal zo’n 10 millimeter van links naar rechts (en vice versa) schuiven.De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Pasvorm
Een Giro is niet voor niets een Giro. Een premium product. Althans dat gevoel krijg ik nog steeds bij het merk. En vooral bij het gebruiken van de helm. De pasvorm is vrij rond. Aan de voorkant misschien nog wel iets bredere dan aan de achterzijde. Niet heel specifiek gevormd en daardoor voor een brede groep hoofden geschikt. De helm passend maken doe je met het Roc Loc 5 systeem van Giro. Het stelsysteem verdeeld de druk 360 graden rondom de schedel en de stelknop aan de achterzijde met bijbehorende steun is in drie standen/hoogtes te verstellen.Pads zijn in de binnenschaal nauwelijks terug te vinden. Toch is de helm totaal niet oncomfortabel. Integendeel zelfs. De brede pad aan de binnenzijde van het roc loc systeem aan de voorzijde van de helm beschermt je hoofd tegen de plastic randen waardoor het geheel erg prettig zit. De helmbandjes lopen vrij breed rondom de oren. Echt strak langs het hoofd zitten ze niet.
Keuzes
De helm is er in meer dan vijf verschillende kleuren en drie verschillende maten. Wil je iets bijzonders dan is er via de site van Giro een mogelijkheid je eigen kleurenpalet samen te stellen. Hiervoor staat wel een behoorlijke wachttijd en bijbehorende prijs. De prijs is bovendien sowieso al aardig hoog. €319,99 prijkt er bij de ‘adviesprijs’. Nu is Giro net zo waardevast als een paar Sidis of een vat ruwe olie. Een klein beetje shoppen online en er gaat bijna 100 euro vanaf.Giro Aether MipsAdviesprijs: €319,99
+Mips SP
+Comfort
– PrijsMaten: S M en L/XL
5 verschillende kleuren en custom designs mogelijk via giro.com
Gewicht: 227 gram (maat M)Specificaties:
– Mips Spherical
– Rubbers om bril aan te ‘plakken’
– Roc Loc 5 360 graden sluitsysteemGiro.com
Sweet Protection Falconer
Minimalistisch design, strakke scherpe lijnen. Functionele elementen. Klinkt als prima Scandinavisch design. En dan bedoel ik niet als een klik en klaar product van de geel-blauwe interieur gigant. Nee het is de Falconer. Een helm van Sweet protection. Aangeklikt op de website, bezorgd aan de deur.Sweet protection bestel je namelijk online. Of beperkt in een select groepje speciaalzaken. Voornamelijk spullen uit de sneeuw (ski, snowboard) collectie zijn binnen onze landsgrenzen vrij goed verkrijgbaar. Fietsgerelateerd materiaal is wat lastiger. De Falconer is een helm die zowel als ‘aero’ model door het leven gaat als eveneens een lichtgewicht klimmers variant. Dit model wordt bovendien steevast gebruikt tijdens fotoshoots van hippe kledingmerken als Pas Normal en Isadore. Soigneren kun je leren! Dat lichtgewicht valt met 306 gram trouwens vies tegen. Marketing en feiten scheiden zullen we maar zeggen.Adviesprijs €199,-
+Afwerking
+Afneembare Shields. Lekker warm in de winter.
– Nagenoeg enkel online verkrijgbaarMaten: S M en L
6 verschillende kleuren
Gewicht: 306 gram (maat M)Specificaties:
– Occii Grip sluitsysteem
– Uitneembare ‘aeroshieldsSweetprotection.com
Specialized Sworks Evade Angi
Puur aero is de tweede generatie van de Evade helm. Weinig ventilatie, een zo smal mogelijke vorm. Mips SL en de Angi-crash sensor op de achterkant. Het is de helm van Sagan, van Daniel Oss en ook van Styby. De Evade is met 270 gram niet perse heel licht. Toch doet hij voor een aerohelm behoorlijk mee in de ranking van lichtgewicht helmen. De schaal is gemaakt uit twee verschillende soorten foam. Een harder materiaal aan de zijkant, een dunnere versie op de bovenkant. De pasvorm is zoals gezegd smal. Alles om zo aerodynamisch mogelijk te zijn. Hierdoor is het wel raadzaam goed te passen. Niet iedereen zal de Evade goed passen.Adviesprijs €299,-
+ Angi
+ Aero is everything.
– VentilatieMaten: S M en L
5 verschillende kleuren
Gewicht: 269 gram (maat M)Specificaties:
– Angi crash detector
– Mips SL
– Aero gainsSpecialized.com