Alle modellen van Kuota beginnen met een K: Khan, Kryon, Kobalt en deze Kougar. Hoewel, die laatste is eigenlijk met een C…
Van een afstandje is het al duidelijk dat de Kougar een aero frame is: lage aanzet van de achtervork, aero staande buis, onderbuis met bij het balhoofd een soort overkapping – daar valt de rechte voorvork mooi in. Er zit trouwens behoorlijk wat composiet aan de voorzijde! Dat moet ook wel omdat de remleidingen en de derailleurkabels binnendoor worden geleid. Niet 100 procent omdat je duidelijk ziet dat het een en ander via de onderzijde van de stuurpen dan weer aan de voorzijde van de spacers naar beneden loopt. Geen afgedichte cockpit, maar wel heel praktisch: zo kun je nog met gemak de hoek van je stuur verstellen.Los kost de Kougar inclusief zadelpen, spacers en stuurpen rond de 2500 euro, compleet is-ie er vanaf 3795 euro. Onze sub 8 kilo lichte Kougar was afgemonteerd met Ultegra 11-speed. Niks op aan te merken. Nou ja, voor het hooggebergte zouden we een 11-32 steken. Lekker gooien en smijten, geen probleem. En ja, we vinden de Kuota met zijn scherpe lijnen en frisse rood/ zwarte look ook Italiaans mooi. We worden wel blij van een fiets die nu eens niet in ‘twee kleuren zwart’ en alleen maar online te bestellen is…
Fijne Italiaan
Verder kiest de importeur bij de wielsets voortaan voor zowel Miche als DT. Technisch is er niks op aan te merken. Strak en licht, stijf en door de ver uitstekende zadelpen helemaal niet oncomfortabel. Bij die zadelpen kiest Kuota voor een elastomeer inzetstukje; dat zit dan tussen de pen en het frame en dempt enigszins de schokken. Helemaal niet oncomfortabel. Dat stukje rood haalt net de scherpe randjes af van de aero pen. Geslaagd. Het is natuurlijk nog steeds een wat harde bak; maar dat mag ook wel voor een aero.Lekkere bak, deze Kougar Disc.
Links: wasrekje? Kuota Rudder ST-stuurpen.
Stevig bracket.
Dit is een artikel uit Fiets 03. Het magazine bestel je hier.