Oude naam, nieuwe technieken
Cadex keerde medio 2019 terug in de wielerwereld. Met de feedback van de renners van het Pro Tour Team van CCC maken ze wielen, zadels en banden. Allemaal high-end producten waarbij ze kiezen voor kwalitatieve materialen en goed doorontwikkelde technologieën. Collega Menno is al met de wielen op pad geweest in de splinternieuwe Giant TCR en was er zeer over te spreken. Nu is het mijn beurt om de Cadex 42 disc tubeless wielen uitgebreid te testen. In de Vlaamse Ardennen heb ik allerlei verschillende ondergronden en terreinen opgezocht en na 2.000 kilometer ben ik goed vertrouwd met de wielen.VelgHet getal 42 staat voor de velghoogte in millimeters. Een velg van deze hoogte is ruim inzetbaar en niet extreem windgevoelig. Wil je meer aero en zit je stevig op de fiets, dan kun je ook kiezen voor een 65 millimeter hoge velg. De velg is 23 millimeter breed en 19,4 millimeter van binnen. De velg heeft geen haak binnenin, een randje waar vroeger de draadbanden achter bleven zitten. Door geen haak te gebruiken, is de rand van de velg dunner waardoor er minder inkeping is tussen de band en velg, dus minder luchtweerstand door de plattere zijkant. Op specifiek gekozen plaatsen op de velg zit een extra laagje carbon voor meer stijfheid en op minder belangrijke plaatsen wat minder om gewicht te besparen. Ze zien er sober maar stijlvol uit. De glimmende logo’s zorgen dat de looks bij deze prijsklasse passen.SpakenDe highlight van deze set zijn zonder twijfel de carbon spaken. Deze komen we nog niet al te vaak tegen en hierin onderscheiden deze wielen zich. Niks mooier dan een zonnestraal op een dikke glimmende carbon spaak. Vooraan zijn het er 21, waarvan er 14 over elkaar gekruist zijn aan de schijfkant en 7 stuks die recht gespaakt zijn aan de niet-schijfkant. Het achterwiel telt 24 spaken, 14 aan de cassette en 10 aan de schijfkant. Geen alledaagse keuze, maar wel een goede om aan de kant van de cassette de krachtoverbrenging te verbeteren. Stuk voor stuk zijn de brede carbon spaken gekalibreerd voor een optimale spanning. De spaakkoppen zitten vast aan de carbon spaak en worden in de naaf vastgezet. Bij het ontwerpen van de platte spaken is er vooral rekening gehouden met aerodynamica. Deze spaken zijn echt technische kunststukjes, want de naafkant-nippel en velgkant-schroefdraad zijn er niet achteraf op gelijmd maar meegebakken met een soort wiggen middenin de carbon vezels. Daardoor kunnen die niet loskomen, het grote probleem met veel andere carbon spaken. Het lijkt alsof de spaaknippel zichtbaar is. Dat is echter niet de nippel, maar het deel waarmee je de spaak fixeert als je de spaakspanning wilt aanpassen (foto boven). Dit is eigenlijk de kop van een stuk meegebakken uitwendig schroefdraad waar je de werkelijke spaaknippel overheen draait. Dus dat zichtbare blokje waar de spaak de velg in gaat is nodig om te voorkomen dat de spaak gaat torderen als je de nippel er overheen draait. Voor het naspannen/aanpassen van de spaakspanning moet je de band verwijderen, zodat je via de binnenkant van de velg bij de echte spaaknippel kunt komen.NavenGeen uitgebreide review zonder dat ik de naaf eens uit elkaar haal. De naven trek je in een handomdraai uit elkaar, zonder gebruik van sleutels. Geen keramische lagers, maar goed afgedichte precisielagers vind ik terug in het binnenwerk. De achternaaf lijkt op het betrouwbare systeem dat we kennen van DT Swiss. Echter is er verschil in de afmeting van de naaf en end caps. Hierdoor is er minder frictie en worden de lagers minder samengeperst als de naaf vastgeklemd wordt. Twee kartels die tegen elkaar indraaien bij het aanzetten en die op spanning gehouden worden door een veer. Weinig weerstand als het wiel vrijloopt en een direct aangrijppunt. In mijn ogen een verstandige en duurzame keuze. De voornaaf werkt met doppen. Mijn set heeft een SRAM XDR-body, maar is er uiteraard ook voor Shimano. Geen Campagnolo vooralsnog. Nog even vermelden dat alle wielen beschikbaar zijn in tubeless en tubular (geplakte tuben) versie en in disc (centerlock) en velgremvariant.