Kleurcodes
Addix, Gekleurde streepjes op de band zoals we dit kennen uit de formule 1 gebruikt Schwalbe om aan te geven uit welke compound de desbetreffende band bestaat. Van Speed tot Ultrasoft. Schwalbe introduceerde dit in 2017 en sindsdien zijn we gewend aan rode, blauwe of paarse lijntjes op de band. Ook bij de introductie van deze ‘decade of super’ banden line-up is Addix gebleven. Grofweg gebruikt Schwalbe de soepel rollende Speed compound voor XC banden en de Stevige paarse Ultra soft of Oranje soft compound voor enduro en downhill banden. Schwalbe brengt een breed assortiment waarbij veel banden in twee verschillende compound types beschikbaar zijn. Je begrijpt het al, een enorme banden collectie!Oké, de korte versie. Schwalbe heeft geprobeerd om voor iedere rijder in alle doelgroepen een juiste band te creëren. Veel banden zijn qua profiel aardig gelijk gebleven, andere zijn compleet nieuw. Van snel naar grof ziet de line up er als volgt uit, de rij-impressies vind je onderaan dit artikel:XC
Trail / Enduro
Enduro / Downhill
Super Ground (voorheen TLE / Snakeskin)
Super Trail (voorheen TLE / Snakeskin / Apex)
Super Gravity
Super DownhillWat houdt dit in? We bekijken onderstaand het Super Race karkas. Een lichte band, opgebouwd uit drie lagen (Bruin gekleurd), een soepele hieldraad (geel) en dunne, smalle anti-lek laag (de blauwe strip). Dit vormt de basis voor de snelle Racing Ralph en Racing Ray banden. Andere karkassen hebben meerdere lagen, vaak een bredere anti-lek (snake skin, de geelgekleurde laag) protectie rondom de gehele band in plaats van enkel het loopvlak. En soms ook nog ‘Apex’ (groen gekleurd) een extra protectie op de zijwangen. Dit zorgt ervoor dat de band minder vervormd en daardoor minder snel stuk gaat. Hoe lichter de band, hoe minder anti-lek protectie, maar vooral ook minder stevigheid.Bij Schwalbe kies je nu je band dus in drie stappen:
- Eerst maak je de keuze voor het profiel. Dit heeft vooral te maken met de hoeveelheid grip en rolweerstand die je verlangt.
- Nu kies je de compound van het rubber, Hierbij speelt met name de levensduur en ook weer grip een rol.
- Als laatste kies je de basis, het karkas van de band. De keuze hierin is afhankelijk van het terrein waar je rijdt. Nederland en klapzand? Dat kan prima met een ‘Super Race’ karkas. Stenen en schotterpaden? De Super Ground compound met stevige anti-leklaag is dan een betere keuze.
Impressie Racing Ralph / Racing Ray / Speed compound
Ik (Edwin) reed op mijn thuisparcours afgelopen jaar voornamelijk met Schwalbe’s Thunder Burt. Een heerlijke soepele band, met kleine nopjes die toch voldoende grip gaven zolang het droog was. Wat mij betreft één van de fijnste banden voor de NL-tracks die wat zanderig zijn. Grootste voordeel is de lage rolweerstand, nadeel is dat het karkas zo dun is dat ze snel doorlekken en bij lage bandendruk de neiging hebben om om te zwikken in krappe bochten op snelheid. Ze waren ook op, dus een prima reden om de Ralph/Ray combinatie te monteren. Tubeless uiteraard, want dat is op de mtb echt wel een nobrainer. Ray komt voor, die heeft net wat grovere noppen en van voren heb je grip nodig voor controle in de bochten. Ralph komt achter, die volgt wel en heeft wat minder nop.We hebben de banden nog niet zo lang in ons bezit, dus mijn ervaring is nog gering. Toch kan ik er al wel wat uit de praktijk over melden. Ik rijd met de 2.35″ uitvoering, monteren kost wat kracht maar het luchtdicht krijgen is daarna geen enkel probleem. Met de handpomp poppen ze al prima op de velg. 60ml latex er in en gaan met die banaan. De Thunderbirds reed ik met 2 bar (2,25″), ik weeg rond de 100 kilo. In de nieuwe banden stopte ik ook 2 bar…..onderweg ben ik 3 keer gestopt om er lucht uit te laten, steeds een beetje zachter. Eenmaal weer thuis zat er nog 1.4 in en dat mag nog wel iets zachter. Deels te verklaren door de bredere band, maar veel meer doordat het nieuwe karkas een stuk steviger is.Het effect is groot, meer grip (door de noppen) en ondanks de lage druk geen zwikkende banden. De bochten die ik op mijn thuisparcours met mijn ogen dicht kan rijden, blijk ik toch sneller te kunnen nemen als er geen angst is om grip te verliezen. Ik merkte gedurende de rit al dat het vertrouwen groeide. Bochten waar ik op de Thunder Burt’s langzaam (maar gecontroleerd) uitdrift, kan ik nu harder nemen terwijl mijn lijnen strak blijven. De voorband stuurt retestrak, de achterkant volgt als een lammetje. Het resultaat? Nieuwe pr’s, terwijl ik nog niet voluit ging. En dat is dus vooral een groot compliment voor de nieuwe banden! En dat het karkas steviger is heeft waarschijnlijk ook als resultaat dat ze beter luchtdicht blijven op de langere termijn. Want dat was toch wel een ‘dingetje’.Impressie Schwalbe Big Betty & Magic Mary.
Waar Edwin zich moet redden met amper hoogtemeters kies ik ervoor om wat dagen in Duitsland te slijten. Rondom een set testwielen monteer ik de Big Betty en Magic Mary. Stevig rubber in 29×2.4 uitvoering. Beide in ‘Soft’ compound. Een Supertrail karkas bij de Magic Mary (1380 gram), Een Super Gravity variant voor de Big Betty (1515 gram).Monteren gaat redelijk eenvoudig. Ik gebruik ditmaal geen inserts. Wel monteer ik de banden (natuurlijk) tubeless. Oppompen lukt met de handpomp. Een compressor is niet nodig. Fijn!Na wat test runs kom ik uit op een luchtdruk van 1.4 aan de voorzijde en 1.8 bar in de achterband.
Stevige zij-noppen en flink versterkte zijkant.
Big Betty na een weekendje dalen.