Aanklikken, even wachten en rijden maar. Dat is het concept van Canyon. Een idee dat werkt, al jaren. De Exceed, de hardtail mountainbike van het merk, is een veelvoorkomend model bij ons in Nederland. Want hé, wat heb je nog meer nodig dan een razendsnelle, kom-verscheurende racemachine als de Exceed? Een fully is tegenwoordig bijna altijd sneller, en fijner, maar niet iedereen wil hier in mee. Speciaal daarom trokken we op pad met de nieuwe Exceed, in Mathieu van der Poel-waardige Alpecin Team editie. Vamos vlammos!

Introductie

Licht, dat is deze Exceed zonder twijfel. Een compleet topmodel mag je afwegen op 8.9 kilo. Deze XL-team fiets doet het met 9.1 kilo. Natuurlijk kan dat nog lichter, er zijn fully’s die dit gewicht halen. Feit is wel dat de Exceed is opgebouwd met louter betrouwbare onderdelen en met potentie om nog veel lichter te worden wanneer gewenst. Neem als basis het frame en de weegschaal slaat niet verder uit dan 835 gram. Mooi in lijn met luxe concurrenten als een Specialized Epic Hardtail S-Works.

Het doel bij Canyon – dat zich als internetmerk allang tussen de grote jongens heeft genesteld – is een lichte, maar vooral hele snelle en agressieve hardtail brengen. Een model dat wedstrijdwaardig is en waarbij de zin om aan te vallen zich continu vanuit de fiets aan je opdringt. Wil je direct lezen of dat gelukt is, scroll dan naar de conclusie. Eerst nog even wat feiten.

Frame

De vernieuwde Exceed komt beschikbaar in drie verschillende frames.  CF, CF SLX en ook nog de CFR modellen. Zelfde vorm, zelfde doel. Het gewicht daarentegen wordt steeds lager met dus 835 gram voor de meest hoogwaardige CFR modellen.

Zo’n CFR frame wordt opgebouwd met grotendeels carbonvezels zoals we ze in de fietsenbranche nog niet kennen. Toray M40X heten de vezels. Een vrij beperkt verkrijgbaar goedje wat momenteel door slechts drie fabrieken verwerkt kan worden. Één ervan verwerkt ook fietsframes waaronder deze Canyon. Wat is er speciaal aan die Toray M nogiets? Waar een carbon vezel normaal of stijf, of licht is, behoudt deze M40X zijn stijfheid ondanks een laag gewicht. Klinkt als iets waar wij als wielerliefhebbers voor warm lopen.

De precieze verwerking van de vezels in het frame blijft altijd een beetje ‘geheim’. Net als hoeveel er van gebruikt wordt en op welke plaatsen in het frame. Wel weet ik inmiddels uit ervaring dat het frame stijf is zoals je gewend bent van een racefiets. Niet zoals de doorsnee mountainbike. Snaarstrak met weinig ruimte voor flex in het balhoofd of bracket!

Geometrie

Bij Canyon is massa kassa. Het verbaast me dan ook niets dat de geometrietabel met de maten van deze Exceed erop, weinig bijzonders vermeldt. Waar fietsen als bijvoorbeeld de pas vernieuwde BMC op papier regelrecht de kopie van een volgeveerd exemplaar met starre achterkant zijn, blijft de Exceed meer op de oppervlakte. De vorkhoek is met 69 graden een halve graad verder onderuit gezakt. De reach is twee centimeter gegroeid. En de achtervork is met twee millimeter de dikte van een stevige regenworm korter geworden. Belangrijker, maar niet vermeld in de perskit, de bovenbuis loopt bijna ouderwets horizontaal. De standover-heigt is daardoor ook flink. Even wennen weer. Door de bijbehorende lange zitbuis is er wel altijd voldoende ruimte voor dropperposts.

De Exceed komt beschikbaar in zeven verschillende modellen waarvan er twee extra beschikbaar komen in dames uitvoering. Zelfde fiets, alleen de contactpunten zijn aangepast. Het frame komt dus beschikbaar in drie versies Alle modellen hebben op de carbonsoort na dezelfde features. Zo heeft het frame een pressfit bracket, geschikt om BB30 crankstellen te monteren.

Aan de achterkant misschien wel mijn favoriete feature. Canyon heeft gekozen gebruik te maken van een Sram UDH (unirversal derailleur hanger) achterpad, ontwikkeld door Sram en beschikbaar voor iedere fabrikant met als doel om een eenvoudige standaard te krijgen als het gaat om derailleurhangers. Zo moet een padje makkelijker te krijgen zijn wanneer je hem per ongeluk sloopt. Ideaal!

Kabels lopen bij deze Exceed binnendoor. Via de forse topcap vinden de kabels en leidingen hun weg naar binnen. Zo het balhoofd in, verder richting de onderbuis. Kabels hebben een foam omhulsel meegekregen en rammelen niet. Het zal je vast opgevallen zijn dat alle Exceed modellen een 1x aandrijving hebben. De extra opening in de balhoofdcap is dan ook bedoeld voor verstelbare zadelpennen.

Nog iets moois, de zadelpenklem is geïntegreerd in het frame. Fraai. Wel zet ik m’n vraagtekens bij de keuze om een 3mm inbusboutje te gebruiken. Dezelfde maat word ook gebruikt om bidonhouders te monteren. Nieuw is dat op de kleinste maat XS niet één maar twee drinkbushouders kunnen worden gemonteerd.

Cockpit

Een stuur en stuurpen uit één stuk, dat kennen we vooral van de racefiets. Op de Inflite cyclocross fiets van Canyon zit het ook en dat zorgt voor een erg strakke rijbeleving. Datzelfde geldt voor deze fraaie cockpit. Op alle modellen wordt een versie met 80 millimeter stuurpen gemonteerd. De breedte van het stuur is 74 centimeter. Goed, maar dat had echt wel een centimeter of twee breder mogen zijn. Met deze breedte had ik namelijk graag een iets langer stuurpen gehad. Zeker wanneer het sleuren en boren geblazen is over de singletracks. Om die reden heeft mijn persoonlijke voorkeur nog steeds een losse stuur/pen combinatie. Minder stijf, ook iets minder cool. Maar wel lekker flexibel. Binnenkort komen de sturen ook los verkrijgbaar in -6 en -17 graden en lengtes van 70 tot 100 millimeter.

Wielen

Groot nieuws. Nino Schurter koos afgelopen zomer voor DT-Swiss velgen met 30 millimeter binnenbreedte en bijbehorende brede 2.35 banden. Nieuw voor world-cup weightweenies. Al jaren vrij gebruikelijk bij razendsnelle Brabantse boscrossers hier in de buurt. De brede velg in combinatie met lichte bolle band geeft het effect van een strandband. Veel volume, veel comfort en maximaal grip op de zanderige ondergrond waar we hier genoeg van hebben. Zolang de luchtdruk niet hoger komt dan pakweg 1.3 bar kun je de hele wereld aan.

In deze Exceed CFR Team zien we mooie DT-Swiss XRC1200 gemonteerd. Een combinatie van vederlichte 180 naven met SINC ceramische lagers en nieuwe EXP ratchet vrijloop. Nerd-taal voor een hele harde ratel waar mamils voor warmlopen.

De carbonvelg meet 36 millimeter buitenbreedte. 30 millimeter aan de binnenkant. De velgrand is vlak, hookless. De band blijft door de druk op de velg. Tubeless rijden is een must. Totale gewicht van zo’n setje Zwitserse precisie? 1440 gram. Koop je twee van die hoepels los, dan tel je daar dik 1700 euro voor neer.

Onderdelen

De fiets van Mathieu is uitgerust met het beste van het beste. Onderdelen die tegen een stootje kunnen en blijven werken. Rit na rit. Een volledige Shimano XTR groepset. Inclusief remmen met twee maal 160 millimeter schijfremmen. De crank is een Race Face Next SL. Waarom? Gewicht.

Kies je voor de LTD, dan krijg je een fancy DT-Swiss dropperpost. In deze Team versie zit een Canyon VCLS 2.0 zadelpen. Hele mond vol voor wat Nederlanders gewoon die ‘flexibele’ zadelpen noemen. Fijne ergon grips samen met een bikkelhard SLR Boost Kit Carbonnio zadel maken de fiets compleet.

Rijtest

Geen introductie op een mooie locatie met ideaal testterrein. Nee, de fiets staat coronaproof thuis, geposteerd tussen keuken en zetel. Mooi om naar te kijken op zaterdagmiddag. Als afleiding tijdens Il Lombardia. Zadel op hoogte. Vork op druk. Rijden maar! Zoals al gemeld zijn de brede velgen met dito banden voor mij niet nieuw. Kom je zelf van een maatje minder, houd er dan rekening mee dat de bandendruk echt laag moet zijn. Ook voor mannen die wat beter op de weg liggen. 1.05 bar in het voorwiel. 0.95 aan de achterkant. We zijn los. De ondergrond ook en daarom rolt dit als een tierelier. Wortels dreunen minder hard door en de band graaft zich niet zo erg in. Een klein beetje het ‘fully gevoel’ Gewoon door een pufje minder lucht te gebruiken.

Vanuit de achtertuin rijd ik in één rechte streep het bos is. Direct valt op dat mijn linker duim richting de lockout wil. Vork op standje bezemsteel en aanzetten. Sleuren aan het stuur en binnen no-time trek je de Exceed in gang. Op de meetbank zou dit gevaarte weinig onderdoen voor een raceframe. De fiets is stijf! Retestijf. Het stuur verbuigt amper. De vork veert alleen wanneer ik dat wil en het voorwiel geeft geen krimp. Opwarmen doen we vandaag niet aan. Knallen! Ik zit op een XL, en dat past met mijn 1.89cm prima. De 80 millimeter stuurpen voelt wat kort, maar het lukt me goed om de fiets de bocht om te sleuren. Opvallend is hoe licht het geheel rolt. Natuurlijk heeft de Aspen achterband amper grip bij slecht weer. In deze stoffige omstandigheden maakt het de fiets razendsnel.

De basissnelheid met dit werkpaard (of showpony) ligt hoog. Bochten dan. Links, rechts. Natuurlijk gaat dat goed. Op het moment dat het pad wat ruwer wordt, merk ik weer waarom er volledig geveerde fietsen bestaan. Met een fiets als deze, waar comfort niet de prioriteit heeft ben je erop aangewezen zelf je eigen comfort te generen. Dat betekent, veel uit het zadel. Af en toe de pedalen stil en geregeld een kleine bunnyhop. Met een hardtail is het zaak om dynamisch te rijden. Jij als piloot op de fiets. Niet een €5699 kostende autopilot met passagier.

Conclusie

De vernieuwde Exceed is stijver, stugger en vlugger. De fiets nodigt absoluut uit om gas te geven op een manier zoals lang niet alle hardtails dat hebben. De fiets voelt vergelijkbaar lichtvoetig en vinnig aan als bijvoorbeeld een Cannondale F-SI of Epic hardtail van Specialized. Enige voordeel is dat je bij deze bezorgfiets zo een dikke duizend euro goedkoper uit bent. Een hele sloot geld!

Of alle integratie en het gecombineerde stuur echt nodig zijn? Vast niet. Zeker niet als het gaat om onderhoud en gemak. Wel als het gaat om looks en de ‘moet ik hebben’ factor. Want hé, een witte fiets met opvallend oranje factory vork. Daar word ik hebberig van. Wil je een razendsnelle tweewieler om in Nederland mee te racen op vaste routes of beter nog regionale of landelijke competities? Topfiets. Zijn er hardtails die vooral qua geometrie een stuk vooruitstrevender zijn dan deze Duitser? Jep! De Exceed is gelukkig modern genoeg om de komende jaren mee te kunnen. Zeker in Nederland. Zoek je een snelle pistebully waar je mee kan dalen als een fully, kijk dan even verder. Ben je met een volgeveerde Canyon Lux sowieso niet beter af? Ook dan een volmondig: Ja. In de meeste gevallen wel. Echter zijn de onderhoudskosten en de instapprijs daarvan een stuk hoger. Want met €1699 en een zeer goed sturend frame zal er niet snel een concurrent zijn die bij de prijs-kwaliteitverhouding hoger scoort dan deze nieuwe Canyon Exceed.