Trek OCLV 5200
De eerste keer dat we een OCLV testen in Fiets is in 2000; die staat dan tegenover een andere Amerikaan, de Specialized Allez M4. Een OCLV-frame weegt dan afhankelijk van de maat tussen de 1.200 en 1.350 gram. De voorvork van de 5200 is er een met aluminium balhoofdbuis en 11⁄8 inch lagers. Rond de 600 gram. En een opvallend Cane Creek-balhoofdstel. Later komt er een volledig carbon vork, wat zo’n 150 gram scheelt.Deze OCLV 5200 in US Postal-kleuren is een standaard 2003-model. Compleet met Shimano Ultegra 9-speed met Octalink-trapas – een trapas met inkepingen waar je zowel links als rechts de cranks opschuift en vastdraait. De duurdere Dura-Ace Octalink-assen zijn verstelbaar, deze van Ultegra is een cartridge. 53/39 kettingbladen – compact is er dan nog niet. De fiets is ook leverbaar met triple cranks. 12-25 achter. Al wel Bontrager-delen als stuur, stuurpen, zadelpen, wielen en banden. Nog wel een Italiaans Selle San Marco Era Luxe-model. 8,40 kilo compleet. Deze fiets staat bij het service center van Trek in Wijchen en blijkt na een wasbeurt nog in verrassend goede staat, op wat krassen op de derailleur, crankstel en de vorkpoten na. Ja, de 23 millimeter bandjes zijn op en de velgen zijn aangevallen door verkeerd staande remblokken, maar verder… nog steeds een heel lekkere racer.Lekker klassiek: Elite ‘Trek’ alu bidonhouders.
Bracket met schoefdraad en Octalink trapas.Op de meetbank blijkt een frame 1.300 gram te wegen, de voorvork 600 gram en de torsiestijfheid is 88. Nu noemen we deze cijfers – met name de torsiestijfheid – laag, maar je moet niet vergeten dat zo’n eerste serie OCLV licht was in vergelijking met aluminium frames én nog met een 11⁄8 inch balhoofd was. De eerste series hadden trouwens nog een voorvork met schroefdraad.In 2003 kostte een Trek OCLV 5200 3.369 euro. Een tweedehands OCLV 5200 doet nu tussen 400 en 600 euro. Van de standaard Ultegra 9-speed onderdelen is nog genoeg te krijgen. Mocht de Octalink-as bezwijken, dan kun je ook een nieuw Hollowgram-crankstel met BSA-lagers monteren. Uiteraard gaat dit ook op voor zaken als wielen, zadel en stuur. 25 milli- meter banden passen zonder problemen. En het frame? De buizen zijn verlijmd. Zolang die aan elkaar zitten is er geen enkel probleem. Een OCLV heeft wel eens last van paint crack op de naden van de verlijming. En na jaren van gebruik kan de lijm uitdrogen en zorgen voor hechtingsproblemen. Mocht je een ongeluk hebben met een OCLV: carbon reparateurs weten dit goed op te lossen.
Geel stuurlintje.
Wishbone achtervork: helemaal hip toen.
Chris King. Luxe!
Een van de eerste setjes Bontrager Lite-wielen.
De zadelpen met sporen van gebruik. Met een San Marco-zadel.