Zoek je een GPS-fietscomputer zonder onnodige poespas waarmee je eenvoudig kunt navigeren? Wij vonden er zes en gingen ermee op pad. In deel 1 van deze test lichten we er twee uit: Bryton Rider 750 en Garmin Edge Explore!Een gps-computer met kaartfunctie kopen is eigenlijk altijd een goed idee. Je leert nieuwe wegen kennen, je hoeft niet af te stappen om bordjes en kaarten te checken, en tegelijkertijd registreert zo’n apparaat nauwkeurig alles wat je doet. Daarnaast is het ook gewoon leuk om achteraf te kunnen zien waar je gereden hebt, en om je tocht met anderen te delen.Hoewel gps-computers nooit heel goedkoop zijn, hoeven ze ook weer geen vermogen te kosten. Alle grote merken hebben wel een betaalbaar model in de collectie waarmee je met behulp van een kaartscherm precies kunt zien waar je rijdt en waar je heen moet. Met een aantal van die netjes geprijsde gps-computers heb ik voor deze test ongeveer veertig uur rondgereden. Alle apparaten hebben stuk voor stuk de standaardfuncties aan boord, zoals snelheid, hartslag en cadans. Om de voor- en nadelen te ontdekken, concentreer ik me vooral op de bijzonderheden, met extra focus op de kaartfuncties. Garmin en Wahoo zijn de grote marktleiders op het gebied van fietsnavigatie. Maar daarachter werken diverse andere merken hard om de kloof te dichten. Of ze dat gelukt is, ga ik je nu vertellen.
Bryton Rider 750
Bryton heeft een flinke reeks fietscomputers, van kilometertellers tot geavanceerde apparaten. De nieuwe Rider 750 zit bomvol met de nieuwste snufjes. Hij is zelfs te bedienen via spraak.
De Rider 750 maakt het mogelijk om drie fietsprofielen aan te maken. Dit vind ik altijd fijn, want op niet elke fiets heb je dezelfde sensoren en wil je dezelfde gegevens zien. Het menu en de datavelden van het apparaat zijn vergelijkbaar met die van Garmin, maar werken net iets anders. De bediening is dus even wennen. De vier knoppen aan de zijkanten zijn groot genoeg, zelfs met handschoenen aan. De knop links bovenaan vergrendelt het scherm eenvoudig. Wil je een gegevensveld aanpassen tijdens het fietsen, dan houd je simpelweg het beeldscherm ingedrukt.
De basis heeft Bryton dus prima voor elkaar, maar de hardware laat helaas steken vallen. Tijdens intensief gebruik blijft het scherm soms hangen, en dat kan irritatie opwekken. Hij reageert sowieso niet altijd even snel, vooral tijdens het navigeren kan hij traag zijn. Op de computer staan de Open Street Maps van heel Europa, waarvan om de zes maanden een update komt. Kaarten van overal ter wereld zijn gratis te downloaden. Routes kun je importeren of maken via de app. Op de computer zelf gaat dat niet, je kunt wel een punt opgeven of een locatie inspreken om daarnaartoe te navigeren.De route- en afstandsbegeleiding werkt op zich prima en is door het duidelijke contrast van het beeldscherm goed af te lezen. De Bryton ondersteunt ook de ANT+ fietsradar, die je op je beeldscherm waarschuwt voor naderende voertuigen. De Rider 750 kan eigenlijk alles wat je wilt dat een fietscomputer kan. Koop je de complete bundel met extra sensoren en hartslagband (319,95 euro), dan heb je naast een prima navigator ook een trainer aan boord. Als het apparaat voorzien zou zijn van iets krachtiger hardware, dan had hij zeker meegedaan om de hoofdprijs.
Lekker smart
Via de Bryton-app stel je de Rider 750 naar wens in. Vooral qua datavelden gaat dit erg gemakkelijk, omdat ze in de app weergegeven worden zoals ze op het beeldscherm van het toestel komen te staan. Alles instellen duurde bij mij niet langer dan een kwartier. Het synchroniseren met andere applicaties gaat ook eenvoudig via de app. Trainingen uit TrainingPeaks kun je rechtstreeks importeren op de Rider 750. Als je hem tijdens het fietsen verbonden hebt met je telefoon, is het mogelijk om op het beeldscherm meldingen te krijgen. Welke meldingen, dat bepaal je zelf via de app.
De Bryton Rider 750.Garmin Edge Explore
Van alle Garmin Edge-toestellen met kaartfunctie is de Explore het basismodel. Hij is gemaakt voor toerfietsers die lekker zorgeloos hun rondjes willen trappen.
Als je de Garmin voor het eerst opstart, hoef je slechts een paar gegevens in te vullen, daarna ben je klaar voor vertrek. De bediening is intuïtief en werkt mede dankzij het grote kleurenscherm enorm fijn. De Garmin heeft drie knoppen: Aan/Uit, Ronde en Stop/Play. De rest bedien je via het kleuren touchscreen. De goede hardware maakt dat de bediening lekker snel gaat: je scrolt zonder vertraging door alle dataschermen. Net als bij de Bryton is het mogelijk om verschillende fietsprofielen aan te maken. Hartslagmeters en snelheidssensoren verbinden kan, maar met power meters of indoortrainers praat de Edge Explore niet. Ook Strava Live Segments kent hij niet. Wie serieus wil trainen, kan beter kijken naar modellen als de 530, 830 (Plus) of 1030 (Plus).
Dat navigatie het sterkste punt is van deze navigatiecomputer, dat zal je vast niet verbazen. In en uitzoomen gaat heel snel. Je kunt de meest uiteenlopende bestemmingen ingeven om naar toe te navigeren. Van plaatsen en adressen tot tankstations en ziekenhuizen. Routes importeren gaat via een vaste computer of de Connectapp. Tijdens het navigeren waarschuwt de Explore voor scherpe bochten. De rondritfunctie heb ik tijdens de testperiode vaak gebruikt. In het menu geef je aan hoeveel kilometer je wilt rijden en in welke richting je wilt beginnen – windtechnisch altijd handig. Vervolgens krijg je drie verschillende routes voorgeschoteld om uit te kiezen. Op die manier heb ik rond mijn woonplaats een hoop nieuwe wegen ontdekt. Garmin kiest bij het maken van de routes voor wegen die populair zijn bij fietsers.Heeft de Edge Explore ook nadelen? De batterij is behoorlijk snel leeg. Tijdens één test maak ik een rondje van 126 kilometer, met de schermhelderheid op 50 procent. Mijn telefoon is verbonden via bluetooth. Bij vertrek is hij 65 procent vol, bij thuiskomst heb ik net 12 procent over. Regelmatig opladen is dan ook nodig. Doe je dat, dan heb je met deze Edge Explore een heel krachtige, complete en toch eenvoudige fietscomputer voor een zeer scherpe prijs.