Dikke banden, robuust frame en beschikbaar in alle denkbare configuraties. De Grizl is het nieuwe gravelbeest van Canyon. Gemaakt om alles mee te doen wat tussen race en mountainbike in zit.

Foto’s: Stan Koolen

In 2018 mocht ik als één van de eerste kennismaken met de Grail. Volgens Canyon de fiets waarmee gravel opnieuw uitgevonden werd. Inclusief wenkbrauw-fronsend dubbeldekker stuur. Een beetje zoals de Wright brothers en hun eerste vlucht. Ook dat was een dubbeldekker. Inmiddels is de nieuwigheid er wel van af en komt er een fiets bij in de collectie van het Duitse Canyon, de Grizl.

Canyon Grizl

Waar de Grail wat meer racy is, moet de Grizl de avontuurlijkere gravelbikers aanspreken. De fiets heeft een carbon frame, ruimte voor dikke banden én een normaal stuur. Ook dit keer mag ik als een van de eerste in Nederland met de fiets op pad. Gewoon binnen de landsgrenzen. Een zonnige vrijdagavond, de zonsondergang tegemoet. Fietsend over schelpenpaadjes, zandstroken en weilanden. Overal en nergens doorheen. Precies waar de Grizl voor bedoeld is.

De Grizl komt beschikbaar in maar liefst zeven verschillende maten. Hierbij hebben de twee kleinste framematen standaard 650B wielen. De grotere maten zijn voorzien van 700C wielen. Canyon kiest ervoor de fiets niet dubbel inzetbaar te maken. Dat kan natuurlijk wel, maar het frame is duidelijk geoptimaliseerd voor grote wielen. 650B wordt bij gravelfietsen vooral gekozen omwille van de dikkere banden die voor meer comfort en eventueel grip zorgen. De Grizl kan in 700c banden tot 50 millimeter kwijt. Zo is er eigenlijk geen reden meer om nog voor 650B te kiezen. Jippie! Standaard komen de fietsen trouwens met 45 millimeter rubber uit de doos. Zo blijft er altijd nog wat te upgraden.

De Grizl is niet de opvolger van de Grail, maar een concept ernaast. De Grail is racy, rammen en trappen. Onlangs testten we de Grail nog in het magazine met als belangrijkste vraag: kun je van een gravelbike een racer maken. De Grail is hier behoorlijk goed voor geschikt. Wel heeft de Grail een aantal kanttekeningen. De wielbasis is bijvoorbeeld vrij lang. Ook is het stuur niet zomaar aanpasbaar en wat minder makkelijk te behangen met tassen, opzetsturen of verlichting. Dit maakt de fiets minder geschikt voor langere gravelavonturen.  De Grizl vult dit gat. De lange wielbasis blijft, maar bredere banden en een kortere stuurpen veranderen de complete rijbeleving. Het stuur is opgestegen en vervangen door een ‘normaal’ exemplaar.



Koop nu de Gravelspecial!
Bestel nu en je krijgt hem direct na verschijning (18 mei) opgestuurd.
Bestellen doe je hier.


Verder zijn er op diverse plaatsen nokjes voor bagagedrager, spatborden of anycages te vinden. Genoeg opbergmogelijkheden om te besparen op de euromovers bij een eventuele verhuizing. Over die spatborden, hiervoor heeft Canyon eigen passende modellen beschikbaar. Fijn is dat het een ‘simpele’ fiets is. Geen gecompliceerde sturen, makkelijk uitwisselbare onderdelen en overal standaard maten. Iets wat nu niet opvalt maar wat pas van belang is na een jaar intensief gebruik.


Snel en racy, of bikepackproof. Het is aan u…

Je kunt de Grizl niet met veel gravelbikes vergelijken. De meeste fietsen houden een maximale bandbreedte van 45 millimeter aan. Modellen als een Open Wi.de gaan een stapje verder, net als ook een Specialized Diverge (47mm). Langzaam komen er steeds meer gravelbikes die flink bredere banden toelaten in de grotere wielmaat. Een mooie ontwikkeling.

We vergeten te melden dat de Grizl net als de Grail gemaakt is van carbon. Een aluminium versie komt later beschikbaar. Nu moet je het doen met 4 SL en 2 SLX modellen. Die laatste twee hebben een lichter frame en zijn officieel Di2 compatibel. Het SLX frame komt met batterijbevestiging in de onderbuis, iets wat de SL niet standaard heeft. Prijzen van de fietsen variëren van €1999 voor een fiets met Shimano GRX 400 tot €4499 voor het topmodel met Campagnolo Ekar 1×13 groepset. Deftige prijzen! Hierbij moeten we zeker nog vermelden dat de Grizl SLX frameset met 950 gram bijzonder licht is. Kies je hem als basis om op te bouwen met lichte carbon wielset, hoogwaardige groepset en wat fancy carbon componenten, dan kun je zomaar een heel lichte en speelse fiets tussen de benen hebben.

Op pad

We rijden ons rondje over de hei. De Strabrechtse heide onder Eindhoven. Genoeg mogelijkheden om de potentie van deze Grizl te ervaren. Ik mag fietsen op de CF SL 8. Een fiets met Shimano GRX 800 1×11 versnellingen, Schwalbe G-One Bite banden en DT-Swiss G1800 wielen. Even de afstelling finetunen, banden op standje brommeren en rijden maar. De fiets voelt beduidend speelser aan dan de Grail. Het frame is desondanks stijf en nodigt uit om aan te zetten. De kortere stuurpen tactiek – overgewaaid uit het mountainbiken – gaan we meer en meer zien. Het stuur daarentegen is niet breder dan normaal en dat mis ik een beetje. Op mijn maat L zit een 44 centimeter stuur gemonteerd. Dit had best 46 centimeter breed mogen zijn. Qua sturen, alsook de montage van stuurtassen gaat dit een stuk prettiger zijn.

Zoals gezegd zijn de G-One Bite banden van Schwalbe standaard 45 millimeter breed. Voor mij mag dit direct worden opgeschaald naar 50 millimeter. Bigger is immers better. Gelukkig rijdt dit ook al zeer prettig. Je hebt beduidend meer grip en meer comfort, zonder het gevoel te hebben dat je trager gaat.

Alles is groter en grover bij de Grizl. Zo komt de fiets standaard met 2×160 millimeter remschijven. Maar, ook 180 millimeter past. Nu is 160mm voor nagenoeg alle omstandigheden meer dan ruim voldoende bij dit soort fietsen. Maar zo’n grote rotor, dat staat wel erg cool. Downsizen naar 140mm gaat trouwens niet.

Tijdens onze testrit zoeken we een aantal singletracks op. Even de gashendel een beetje open. De fiets herinnert mij qua rijgedrag aan de Rose Backroad. Een fiets die ondanks zijn rappe en stijve rijgevoel erg makkelijk de bochten in te gooien is. Dit geldt ook voor de Grizl. Het brede rubber dempt aardig. Comfortabel is het nog steeds niet, maar de fiets is duidelijk beter te beheersen, en op hogere koerssnelheid over de kruip-door-sluip-door-paden te jagen dan andere gravelbikes. Plusje erbij!

We passeren een zandbak. Even het crossgevoel boven halen voordat we pauzeren op de Brabantse savanne. De steile zitbuishoek en bijbehorende zitpositie herinneren mij er subtiel aan dat we niet aan het veldrijden zijn. Daarvoor is een Inflite nog steeds de beste keus.


Vavavroem!

Pakezel van dienst is Niels, marketing coördinator bij Canyon. Hij sleept de beloofde biertjes mee in de gloednieuwe Apidura-tassen. Canyon heeft samen met Apidura een reeks bijpassende tasjes gemaakt om het concept compleet te maken.

Een 5 liter zadeltas, twee maten frametassen en een mooi nieuw tassie voor op de bovenbuis zijn beschikbaar. Die laatste heeft een handige magnetische sluiting waardoor je eenvoudig en snel met één hand je haribo’s uit de ton kunt grabbelen.

Is het wat?

Eerlijk is eerlijk. De testrit was kort en uitgesloten van hoogtemeters. Wel gaf het een inzicht van wat deze fiets kan. Gravel is en blijft een breed benaderbaar concept. De Grizl is zeker zo breed inzetbaar. Wil je hem gebruiken als een Grail? Klets er een paar smallere slicks onder. Eventueel een langer stuurpennetje en gooi het stuur omlaag. Racen maar! Even aanpassen is zo gedaan. Andersom geldt hetzelfde. Wil je dwars door de UK trekken behangen met tassen? Kies dan de 2×11 uitvoering zodat je met voldoende bereik op pad gaat. Tassen erop en rijden maar. Bijna alle opties liggen open. Maak wel altijd je banden tubeless. De stijfheid is dik in orde. De fiets is niet zo comfortabel als bijvoorbeeld een Open Wi.de. De Open frameset is dan ook duurder dan een complete Grizl. Wel is de fiets zó speels, goed te sturen en rap bij de eerste aanzet. Binnenkort gaan we er zeker eens wat langer mee op pad en kijken hoe het geheel rijdt met tassen. Bergop, bergaf.


Gone Grizling. Doei!

Meer informatie op canyon.com