Alleskunner?
De Bolt is al jaren het goedkopere broertje van de Roam, dat is niet veranderd. Maar het kleine broertje is wel groot aan het worden. Maar dan vooral in prestaties en niet in formaat. Het scherm is nog steeds aan de kleine kant met 2,2″. De fietscomputer komt vrij lomp op me over, zeker in verhouding tot de grote van het display. Zodra hij op de aero mount wordt gemonteerd verdwijnt dat gevoel voor een deel. Maar de brede randen naast het display zijn gebleven. Die brede bevels worden aan de bovenkant gebruikt om ledlampjes in te verstoppen. Dat rijtje Quick View ledjes kan laten zien in welke hartslagzone je zit of welke vermogenszone of dat je links- of rechtsaf moet. De Roam heeft ook nog zo’n rijtje aan de linkerkant, op de Bolt ontbreken die. Verder kan de computer eigenlijk alles wat zijn grote duurdere broers ook kunnen. Navigeren, trainen, meldingen van je telefoon tonen, eigenlijk ontbreekt er helemaal niets. Je kunt er zelfs je Kickr indoortrainer mee aansturen.De Bolt op de meegeleverde aero mount, heel fraai
Prima knoppen
De drie voornaamste bedieningsknoppen zitten, net als bij de voorganger, bovenop. Aanzetten doe je met de knop aan de linkerzijkant. Zoomen of waardes verhogen of verlagen doe je met de twee knoppen aan de rechterzijkant. Als je hebt meegeteld, zit je op zes knoppen in totaal. Die knoppen zijn allemaal prima te bedienen, ook als je handen verkleumd zijn van weer een uur in de regen rijden. Nadeel van die knopjes is wel dat ze bij een rit in de regen of offroad al snel onder de modder zitten. Dat gaat in die kleine randjes zitten en krijg je er lastig af. Maakt voor het gebruik niets uit, maar het ziet er niet zo lekker clean uit als een fietscomputer met een volledig glad scherm op de bovenkant.De Bolt heeft nu een scherm met 64 kleuren en een hoog contrast, waardoor ritdata onder alle omstandigheden goed af te lezen is. Behalve als je heel veel dataveldjes in je display wilt zien, dan worden de letters en cijfers wel wat klein. Tijdens het rijden kun je met de twee knopjes aan de rechterkant kiezen hoeveel datavelden je wilt zien. Het scherm is nu gemaakt van duurzaam, krasbestendig Gorilla Glass, dat is ook een verbetering t.o.v. de oude Bolt. Daarnaast beschikt hij nu, net als de ROAM, over Smart Navigation waarmee je als je van geplande route afwijkt automatisch wordt omgeleid. Je kunt ook, zonder van de Wahoo telefoon app te hoeven gebruiken, van bestemming veranderen, terug naar het beginpunt rijden en je opgeslagen routes direct op de computer terugvinden.Als je wilt kun je datavelden een kleurtje geven, dat zich aanpast aan je inspanning
Aero computer
De aerodynamische behuizing is een doorontwikkeling van het bestaande ontwerp van de originele Bolt. Eenmaal vastgeklikt levert dat een fraaie aerodynamische voorkant op. Er wordt een miniscuul schroefje meegeleverd, waarmee je de Bolt extra vast kunt zetten op de mount. Dan weet je zeker dat ie er nooit afstuitert en niet even snel gepikt kan worden als je hem tijdens een koffiestop vergeet mee te nemen. Ik denk niet dat veel mensen die zullen gebruiken, of wel? Ik heb de Bolt pas 1x kunnen gebruiken tijdens een verregende rit van 3 uur. Volgens Wahoo gaat de accu 15 uur mee. Opladen gaat met een usb-c aansluiting, het kabeltje wordt meegeleverd, een lader niet. Prima, want die heeft iedereen wel in huis. Je kunt hem ook gewoon via je laptop of computer opladen.Ik had na 3 uur fietsen nog 83 procent over, zonder de navigatie gebruikt te hebben moet ik daar wel bij zeggen. Ik zal hem komende weken nog eens wat serieuzer aan de tand voelen. De Bolt heeft 16GB aan intern geheugen en de hele wereld aan fietspaden vooraf ingeladen. Daardoor is er overigens nog maar 1GB vrij als je hem net uit de doos haalt. Maar goed, voordat je die vol hebt ben je heel wat trainingen verder. De behuizing is waterdicht, IPX7, dat heb ik helaas al wel goed kunnen testen.Lees ook
Prima software
Ik heb alle fietscomputers die Wahoo tot nu toe heeft gemaakt al gebruikt en de nieuwe Bolt stelt qua gebruiksgemak weer niet teleur. Instellen is zo gepiept. Even de qr-code in het scherm scannen met de gratis Wahoo Elemnt app op je smartphone en de fietscomputer wordt toegevoegd. Na de eerste keer verbinden en de Bolt het Wifi-wachtwoord ‘vertellen’, kreeg ik direct een firmware update voor mijn neus. Die werd netjes in een paar minuten geïnstalleerd. Dat is één van de sterke punten van Wahoo, de software blijft steeds verbeterd worden en dat kost je niets extra’s. Ook oude Elemnt’s worden zo nog steeds geupdate. Wel opvallend is hoe langzaam de computer opstart. Ruim 45 seconde nadat je het aan-/uitknopje indrukt kun je pas iets gaan doen. Ter vergelijk, de even dure Garmin 530 doet het binnen 15 seconden.Warming up, na 45 seconde is ie er klaar voorIn de Elemnt app kun je vervolgens heel simpel instellen hoeveel schermen je wilt gebruiken en wat er op die schermen te zien moet zijn. Je kunt er je eigen profiel in aanmaken en je trainingszones laten berekenen aan de hand van leeftijd, lengte, gewicht en geslacht. Uiteraard kun je die zones ook zelf instellen als je ze weet door bijvoorbeeld een inspanningstest. Sensoren (Bluetooth & ANT+) toevoegen gaat via de Bolt zelf razendsnel.
Navigatie
Klik op je telefoon op een gpx-bestand, open die met de Elemnt app en stuur hem in een paar seconden naar je Bolt. Dat werkt echt zo simpel als het klinkt. Net zo makkelijk verbind je hem met Strava, Komoot of RideWithGPS om daarvandaan je routes te halen. Alle routes worden op de Bolt verzameld op 1 plek, heel handig. Onderweg van de route afwijken, snelste weg naar huis kiezen, in- of uitzoomen met een druk op de knop? Kan allemaal en werkt als een zonnetje. De Wahoo computers leunen overigens wel erg op die telefoon-app. Want dataschermen uitzetten of een veldje aanpassen kan alleen met behulp van je telefoon.Zelf de mooiste routes maken? In onze Gravelspecial leggen we je precies uit hoe je dat het beste doet en welke software het meest geschikt is.
Je koopt ‘m voor €6,95 in onze shop. De verzendkosten nemen wij voor onze rekening.
Prijzen, concurrenten en voorzichtige eerste conclusie
De nieuwe Elemnt Bolt is te koop bij verschillende Wahoo dealers in de Benelux voor € 279,00. De bundel (inclusief hartslagband, snelheid- en cadanssensor) komt later dit jaar beschikbaar voor € 359,99. Kijkend naar alternatieven komt de Wahoo Roam, de grotere broer in beeld. Die kost 349 euro en heeft onder andere een tweede ledstrip en een groter (2,7″) scherm. De Garmin Edge 530 kost hetzelfde als de nieuwe Bolt, 279 euro. Maar die heeft wel een groter scherm (2,6″) en de accu gaat een stuk langer mee. Bryton maakt de Rider 750E, voor € 269,95 (maar goedkoper te vinden) met 2,6″ kleurenscherm en verder ook alle opties die de anderen hebben.Als ik nu 280 euro mocht uitgeven aan een fietscomputer, zou ik dan deze nieuwe Bolt kopen? Eh, moeilijke vraag. Ik twijfel dan tussen de Garmin 530 en de Bolt. De Garmin heeft een groter scherm terwijl de buitenmaten van de fietscomputer nauwelijks groter zijn. Die aero houder van de Bolt is mooi, maar ik gebruik liever de HideMyBell mount zodat ik altijd een bel op mijn fiets heb. Ik vervloek Garmin geregeld vanwege de onduidelijke interface, gekloot om routes snel op je toestel te krijgen zonder laptop, dat mijn telefoon hem weer eens niet vindt, of het feit dat je soms zaken onderweg niet kunt aanpassen zonder een training of rit af te breken. Maar je kunt dan weer wel je datavelden aanpassen zonder telefoon. Kies je voor puur intuitief gebruiksgemak en vind je dat ledstripje en aero voorkomen van grote toegevoegde waarde? Dan ga je zeker veel plezier beleven aan de nieuwe Bolt en heb je voor minder dan 300 euro een fietscomputer die alles kan wat de duurdere computers ook kunnen.Het verschil in grootte tussen de Bolt en de 530