Rockrider XC 900
De Rockrider XC 900 is in mijn ogen dan ook vooral bedoeld voor de ervaren fietser die weet wat hij nodig heeft en rationeel shopt in plaats van op emotie. De Rockrider is zeker een mooie fiets. Heel gewoontjes ook. 1749 euro kost ie. Daarvoor krijg je een volledig carbon frame en een zeer degelijke, complete SRAM GX Eagle-afmontage – dus geen gesjoemel met een goedkope cassette of shifter. Ook op de overige onderdelen is niet bezuinigd. De RockShox Reba RL met eigen lock-out behoort tot de betere vorken in zijn prijscategorie, en ook de Franse Mavic Crossmaxwielen zijn degelijk. Sommen we de kosten van de losse onderdelen op, dan krijg je het frame erbij voor een weggeefprijs. Net geen 11 kilo weegt de fiets: geen vlieggewicht, maar in deze categorie is het heel behoorlijk.In het bos moeten we even wennen. Keith Bontrager, oprichter van het gelijk namige fiets en onderdelenmerk, sprak ooit de woorden: “Strong, light, cheap: pick two.” In dit geval is dat duidelijk cheap en strong. Het frame maakt een degelijke indruk. Ook de stijfheid is dik in orde. Als je uit het zadel komt, wil de fiets meteen naar voren. Een lichtere wielset gaat dit gevoel een extra boost geven. Tegenwoordig willen we graag dat een frame licht, comfortabel en stijf is. Maar ook hiervoor geldt dat je die combi bijna nooit in één frame tegenkomt. De basis van de XC 900 is vooral stijf, waardoor sturen heel direct gaat. Maar het comfort is laag. Fiets je over lekker lopende flowtrails, dan blijft de gang er goed in. Kom je remknippen of wortels tegen, dan kost het behoorlijk wat moeite om de fiets op het rechte pad te houden. De dikke buizen van de achtervork flexen weinig en dat voel je.Decathlon staat erom bekend dat het op slimme wijze kosten bespaart op details. Zo hebben de Fransen zelf een eigen lock-out gemaakt: geïntegreerd in het handvat en los verkrijgbaar voor net 30 euro. Even draaien en de vork veert, of niet. Echt geraffineerd gaat het niet.Eigen lock-out.Het systeem heeft de nodige speling en verspringt nog weleens uit zichzelf. Maar met wat kleine aanpassingen is de lock-out toch een aanrader. De Level T-remmen van SRAM voelen krachtig aan. Ze zijn ‘aan’ of ‘uit’. Maar ondanks dit fijne gevoel is de remkracht beperkt. Prima in Nederland, niet voor Alpenervaringen. De Mavic-velgen zijn naar moderne normen behoorlijk smal. De achternaaf heeft een ratel zoals je die in deze prijsklasse eigenlijk zelden hoort. Mooi, weer een tientje bespaart op een bel. Andere componenten als zadel en grips zijn erg simpel en niet echt comfortabel.Iets om goed op te letten is de maatvoering. De bovenbuis loopt flink af, ook bij het bevestigingspunt van de zadelpen. Hierdoor valt de zitbuis en dus ook de framemaat klein uit. In vergelijking met andere fietsen van dezelfde maat steekt de zadelpen zo’n 4 tot 5 centimeter verder uit. Neem bij twijfel een maatje groter.
Dit is een artikel uit Fiets 07. Bestel ‘m hier!