De Duitse constructeurs en ontwikkelaars van Storck maken ingetogen framesets zonder al te veel tierelantijntjes die wel technisch goed doordacht zijn. Kijk maar eens naar deze snelle jongen, de Storck Fascenario Comp.

Zo is de Fascenario Comp gebouwd volgens Storcks concept van proportional tubing. Dat wil zeggen dat de carbondikte proportioneel wordt aangepast aan de lengte van de buizen. Dit moet ervoor zorgen dat iedere maat frame in principe dezelfde stijfheidswaardes en rij-eigenschappen heeft.

Pak je de Fascenario Comp beet, dan voel je gelijk het verschil in gewicht ten opzichte van de andere testfietsen: hij is dik een kilo lichter – daar doet de kleinere maat niets aan af. Het lage gewicht merk je gelijk bij het wegfietsen. De Storck voelt enorm lichtvoetig aan, en je wordt uitgenodigd om meteen gas te geven. Je het echt gevoel dat je vermogen één op één wordt omgezet in snelheid. Daarnaast stuurt de Fascenario Comp ook nog eens heel ­direct.

De carbon stuur-stuurpencombinatie maakt het strakke plaatje af. Nadeel van zo’n cockpit uit één stuk is dat de verhouding tussen stuurpenlengte en stuurbreedte vaststaat. Je zult dus zorgvuldig moeten kiezen. Goed advies of een meting bij de dealer kan dan ook geen kwaad.

Brede poten

Wat verder opvalt bij de Fascenario is de voorvork: die is extreem wijd voor een racefiets. De forse speelruimte tussen band en voorvork noemt Storck het ‘OFD-concept’.

Veel ruimte bij de voorvork

Een te kleine afstand tussen de vorkpoten en het wiel zou volgens de fabrikant een ­negatieve invloed hebben op de aerodyna­mica. Dat idee staat enigszins haaks op wat veel andere fabrikanten doen, maar wint wel langzaam terrein. Het zorgt in ieder geval ook voor een heel stabiele fiets.

Conclusie