Gravel is een blijvertje. Daar zijn we het allemaal wel over eens. Voor fabrikanten een goede reden om de verschillende kanten van het gravelspectrum verder uit te diepen. Werden gravelbikes eerder vooral steeds ‘ruiger’, nu schieten de rappe offroaders als paddenstoelen uit de grond. Met vandaag in de show: de BMC Roadmachine X.

In Nederland associëren we gravel vooral nog met laidback, en er in je eentje op uittrekken. In de Verenigde Staten zijn de gravelkoersen mateloos populair en ook wij krijgen dit jaar ons allereerste nationaal kampioenschap! Daar springen fabrikanten op in. Zo kwam Bianchi onlangs met een rappe racer en denk nog eens aan de Ridley Kanzo Fast. BMC had zo’n zelfde plan al een tijd op de tekentafel. Het wachten was op het publiek dat hongerig genoeg moest zijn om zo’n ‘in between’ fiets te appreciëren. Die tijd lijkt gekomen want vandaag mocht ik op pad met deze verse ‘X’ versie van de Roadmachine. In de basis exact hetzelfde frame als de al bestaande Roadmachine. Een direct reagerende racer waar collega Thijs onlangs nog zeer lovend over schreef.

Is dit dan gewoon een racefiets met dikke banden? Ja, in feite wel. Het frame is gelijk, maar bijvoorbeeld de voorvork en natuurlijk de componenten zijn aangepast. De vork heeft hetzelfde ‘chassis’, de vorkpoten. Echter de vorkbuis, dat deel dat door het frame loopt, is weer mooi rond als vanouds. Zo kan er een normale stuurpen gemonteerd worden, samen met een conventioneel stuur. Geen interne kabelgeleiding hier. Prima, niet zo fancy, maar nu past er binnen no-time een opzetstuur of verlichting op.

De bandbreedte is opgerekt tot 32 millimeter. We pompen de banden op tot 4 bar en kunnen er zo overal mee vooruit. Liever een maatje breder? Banden tot 34 millimeter zouden moeten passen. Waar we op de meeste gravelbikes inmiddels ‘minimaal’ 38 millimeter gemonteerd zien worden kiest BMC er hier dus voor om echt op de snelheid te focussen. On-road, gecombineerd met licht gravelwerk of off-road paden zonder al te grote obstakels. Want eerlijk, het comfort is natuurlijk vrij ver te zoeken. BMC heeft geprobeerd met de TCC (Tuned Compliance Concept) achtervork nog wat beweging in de achtervork te krijgen, maar dit is slechts een druppel op een gloeiende plaat zodra je echt offroad gaat. Voor het betere gravelwerk heeft BMC dan ook de URS in het gamma.

Wie koopt er een Roadmachine X?

De doelgroep is hier duidelijk: racers die meer comfort zoeken. Of coureurs met offroad ambities, om zo hun reikwijdte te vergroten zonder (letterlijk) te verzanden op singletracks en ander mountainbikemalheur. Mensen die van snelheid houden en daar niet graag op inboeten.

Om kennis te maken met de ‘X’ mag ik een dagje met de fiets op pad in de Zwitserse alpen. Van bovenstaande omschrijving komt weinig terecht. De definitie van ‘light gravel’ is duidelijk verschillend per land. Gelukkig weet ik nu dat de Roadmachine best wat meer kan hebben dan een geplaveid kiezelpad. Het is fijn om met zo’n lichtgewicht racer op pad te zijn. De fiets wil vooruit, Stuurt deftig en voelt als een koersfiets. Hij is duidelijk te lang om te fungeren als cyclocrossfiets, maar het rappe gevoel en de eerste aanzet uit een bocht komt verdacht dicht in de buurt.

XPLR

De X komt beschikbaar in drie uitvoeringen. De carbon varianten zijn beiden uitgerust met een SRAM XPLR groepset. Respectievelijk op Force dan wel Rival niveau. Draadloos en 1x 12 versnellingen met een range van 440%. Door een 44 voorblad en 10-44 cassette te kiezen is er de mogelijkheid om ‘1 op 1’ te trappen. Fijn, maar offroad en bij 10%+ nog steeds aan de zware kant. Gelukkig past een voorderailleur ook. Al had ik liever direct uit de doos een lichter verzet gezien. Bijvoorbeeld door een kleiner voortandwiel of een SRAM Eagle cassette met flink meer range (10-50) te monteren.

Aluminium

Waar de carbon fiets gebaseerd is op een bestaand model en geplaatst kan worden in de categorie ‘makkelijk scoren’ of juist slim ondernemen, is er voor het instapmodel wel een compleet nieuwe frameset opgetuigd. Onderling verschillen de fietsen dan ook behoorlijk ten opzichte van elkaar. Het alu frame heeft een luiere en minder agressieve geometrie. Ook laat het frame duidelijk bredere banden toe. Want hoewel 32 millimeter gemonteerd wordt, kan het frame eenvoudig 45 millimeter banden aan. Daarmee is het frame ook direct geschikt om te gebruiken met een 650B wielset. Hiermee is de fiets qua inzetbereik minder beperkt dan de carbon variant. Dat valt ook terug te zien aan de mogelijkheid om dragers te monteren. Kabelgeleiding mogelijkheden voor een naafdynamo en bevestigingsmogelijkheden op de voorvork. Kabels lopen deels binnendoor en ook een dropperpost is eenvoudig te monteren. Op deze fiets geen SRAM. Nee, Shimano GRX. Een mix van 600 en 800.


Roadmachine X ONE

Roadmachine X Two

De Roadmachine X komt beschikbaar in zes maten, 47 tm 61 centimeter en drie uitvoeringen. De ‘ONE’ met Sram Force AXS en stevige 35 millimeter hoge carbon wielset verlaat de toonzaal voor €5999 en is direct leverbaar (ja, echt!).

De ‘TWO’, uitgerust met Rival AXS en lagere aluminium wielset moet €4699 opleveren. Deze komt april 2022 naar je toe. De aluminium ‘ONE’ mag je inpakken voor €2299 en moet laat in het voorjaar van 2022 beschikbaar komen.