Bij moderne racefietsen lopen kabels bij voorkeur geheel binnendoor vanaf het stuur naar hun bestemming. Ziet er vet uit, maar is het ook functioneel? Fiets test drie dikke high-end racers en sloopt ze uit elkaar om te zien of ook binnenin alles op rolletjes loopt.Toen ik in 2009 bij het Vacansoleil-wielerteam reed, werd ik in heel wat koersen opgesteld met Baden Cooke. De Australiër, in 2003 groenetruiwinnaar in de Tour de France, was een echte rauwdouwer. In dat jaar had hij zoveel bandages van de valpartijen dat lekker fietsen er niet inzat. Hij hoopte bij Vacansoleil zijn carrière te herlanceren. Dat lukte aardig: daarna reed hij nog enkele jaren bij Saxobank. Wat opviel was dat hij bijna dagelijks zijn schoenplaatjes afstelde, met minutieuze precisie. Naar mijn mening stonden ze veel te ver naar achteren, dat dan weer wel. Na zijn carrière is hij bepaald niet in een zwart gat beland, want hij werd een van de oprichters van de Australische fietsfabrikant Factor. Zijn passie voor materiaal komt in ieder geval lekker tot zijn recht in deze indrukwekkende Ostro VAM.De Factor Ostro VAM. De combinatie van moderne aerodynamische elementen en een vrij traditionele uitstraling maakt van de Ostro VAM een heel brute machine om te zien. Van een afstandje is hij niet superopvallend, het is wel een fiets om langzaam verliefd op te worden. Het rijgedrag is vrij allround, je kunt hier het hele jaar onder allerlei omstandigheden op rijden – al zou je hem de pekel in de winter wellicht willen besparen, want de prijs van de Ostro is niet mals. Rotondes, haakse bochten, plotseling van rijbaan wisselen: het gaat het allemaal vrij soepel. De Ostro VAM stuurt direct genoeg, al is de torsiestijfheid niet heel hoog. Dat verraste me enigszins, gezien de toch wel behoorlijke hoeveelheid carbon die in de balhoofdaansluitingen met de onderbuis en bovenbuis gebruikt zijn.Het gewicht is prima in orde, maar dat mag je ook wel verwachten in deze prijsklasse. Kortom, een strakke, veelzijdige racer met aerocapaciteiten en een geometrie waar het gros van de mensen hun ideale fietshouding op moeten kunnen vinden.Specificaties Factor Ostro VAM:
Prijs: € 10.999,- compleet/€ 5299,- frameset
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,3 kg compleet excl. pedalen
Groep: FSA K-Force WE 52/36, 11-30, 140/40
Wielen: Black Inc Sixty
Banden: Panaracer Race D Evo 4 28 mm
Zadel en -pen: Repente Carbon/Factor Ostro
Stuur en -pen: Black Inc VAM
Maten: 49, 52, 54, 56 en 58
Website: factorbikes.com
Dit is een artikel uit Fiets 09. Haal het magazine hier voor €6,75 in huis.
Getest: Factor Ostro VAM, naar recept van Baden Cooke
Thijs van Amerongen
22 oktober 2021
Thijs van Amerongen
22 oktober 2021
Gerelateerd nieuws
Review | Cube Litening Air C:68X SLX, is deze lichtgewicht geschikt voor de Marmotte?
9 augustus 2024 - Nieuws