Op deze coole Belg zit je best racy. Maar eenmaal op ruig terrein laat de Fenix zich van zijn meest comfy kant zienDe Fenix SLiC heeft van de vier testfietsen de langste reach en de kortste stack. Dit wil zeggen dat je op de Fenix SLiC theoretisch het meest voorovergebogen zit, en dat hij op papier dus het minst gericht is op comfort. Zo pal aan de strade bianche heb ik de ideale omgeving om afwisselend op strak asfalt en witte gravelwegen te zien hoe de verhouding snelheil-comfort in de praktijk uitpakt.
Ridley Fenix SLiC
De eerste meters zijn vaak bepalend voor het gevoel op een fiets. De Fenix SLiC voelt in het begin wat sloom, alsof je hem eerst op gang moet trekken. De vrij lange wielbasis en de eerdergenoemde reach zullen hier mee te maken hebben. Eenmaal op de eerste strade begin ik de Fenix SLiC meer en meer te waarderen. Je zit heel comfortabel op de Fenix en de toch behoorlijke gaten en dwarsribbels op de gravelwegen zorgen niet echt voor extra vermoeide spieren in het bovenlichaam. Het ovale carbon stuur ligt bovenop lekker in de hand en ondanks dat de cockpit full carbon is, voelt hij niet hard aan.Met de Fenix SLiC haal je een prima stukje Belgische koerspassie in huis, die eerder richting een allround racer neigt dan naar een comfortabele endurance-racer.De gegevens van de Ridley Fenix SLiC:Fenix SLiC Integrated Pro.
Seingeverblauw.
Forza Levanto DB Carbon wielen met Vittoria Corsa Graphene 2.0 25 millimeter bandjes.
Dit is een artikel uit Fiets 10. Bestel het blad hier.