Zwiften is een verademing vergeleken met de saaie rollerbank van weleer. En met de juiste accessoires wordt het nog leuker. Zoals een rockerplate bijvoorbeeld. Die zijn best duur, maar waarom bouw je er niet zelf één?

Zwift is het leukst als je een smarttrainer hebt. Zo’n model dat automatisch de weerstand aanpast aan de omstandigheden. Dat maakt de beleving een stuk realistischer. Waar je vroeger met een hendeltje op je stuur via een kabel zelf een weerstandsrem moest bedienen, kun je nu gewoon een training starten, waarna Zwift de weerstandsblokken automatisch aan je smarttrainer doorgeeft.

Weinig bewegingsvrijheid

Het grootste verschil met buiten fietsen blijft dat je fiets muurvast in de trainer zit. Oké, de duurste smarttrainers geven wat zijdelingse beweging en bij sommige kun je zelfs een soort trilstand aanzetten om slecht wegdek te simu­leren. Maar het blijft een groot verschil met ­buiten fietsen. Zeker bij langere trainingen kan dat problemen als zadelpijn opleveren. Je bewegingspatroon is ook net even anders dan wanneer je fiets wat heen en weer schommelt, zoals buiten. Hiervoor zijn zogenaamde rockerplates ont­wikkeld. Die plaats je onder je fiets en trainer en geven meer vrijheid in de beweging. Gebruikers geven aan dat ze minder snel moe worden en minder zitklachten krijgen. Zo’n rockerplate bestaat uit twee platen met daartussen wat veer­elementen. Nu kun je gelijk je portemonnee trekken en zo’n ding bestellen. Maar het is toch veel leuker om er zelf één te maken?

Aan de klus

Bij Fiets zijn we dol op zelf knutselen, dus begin ik enthousiast de benodigde spullen bij elkaar te zoeken. Vooraf heb ik wat online-onderzoek gedaan: naast twee flinke houten platen heb ik rubber dempers nodig, en daarnaast nog iets dat als veerelement kan dienen. Hiervoor worden vaak kleine balletjes gebruikt. Die vind ik online voor een paar euro. De rubber dempers bestel ik ook online en voor het plaatwerk ga ik naar mijn lokale bouwmarkt.

Op Facebook is een actieve groep, Rocker Plates, helemaal gewijd aan de gelijknamige plaat. Daar heb ik een mooie bouwtekening gevonden die als blauwdruk kan dienen. Gelukkig heb ik net op tijd door dat niet iedere trainer op dezelfde rockerplate past. Je moet rekening houden met de maximale breedte van de poten en ook blijken niet alle smarttrainers het zwaartepunt precies in het midden tussen de poten te hebben. Van belang, want je wilt je fiets uiteraard precies op het midden van de rockerplate plaatsen. Ik heb me niet gehouden aan het aantal ‘pootjes’ onder de rockerplate dat je op onderstaande bouwtekening ziet. En ik heb er gewoon van die vilten meubelpootplakkers onder gedaan en geen dure kunststof dopjes met een schroef.


Bouwtekening via de Facebook groep “Rocker Plates”


Boodschappenlijst
• twee platen 18mm multiplex (64,99 euro p/st bij de bouwmarkt)
• 5 rubber trillingsdempers TDC50x50 (€7,05 p/st via rubber-shop.nl)
• 10 bouten M10, inclusief ringen
• 4 ballen: INESIS Opblaasbare golfbal 500 Decathlon, €2,99 per stuk
• 3 metalen slangklemmen
• verf
• schuurpapier
• houtlijm
• optioneel: ledstrip (action, €19,95)

Gereedschap
• Cirkelzaag (handzaag kan ook)
• Boormachine
• Kwast of verfroller
• 7-gatenzaag
• 10mm houtboor

Kosten
Net geen 300 euro. Het merendeel daarvan is opgegaan aan het hout. Het kan nog wel iets goedkoper, maar niet veel. Koop je liever een kant-en-klare rockerplate, dan ben je minimaal dubbele kwijt, maar ze zijn er ook voor meer dan 1000 euro.


Zagen en boren

Ik begin dus maar met het plaatsen van mijn trainer en fiets op de ongezaagde plaat, om zo de vorm te kunnen bepalen. Daarna is het een kwestie van zagen, waarbij ik begin met de bovenste plaat. Die gebruik ik vervolgens als mal voor de onderste. Op foto’s heb ik gezien dat er vaak een soort opstapje op de onderste plaat gemonteerd wordt. Handig, want je fiets komt een stukje hoger te staan dan normaal. Voor dat opstapje maak ik de onderste plaat in het midden wat breder en lijm ik drie stukken multiplex op elkaar die ik in een mooi vormpje zaag zodat ze bij de rest passen.


De vorm is afgetekend en de plaats voor de dempers bepaald

Gaten boren

Na het op maat en in vorm zagen boor ik gaten voor de vijf dempers en vier ballen. De dempers hebben M10-draad, daar heb ik tien bouten voor gekocht met bijbehorende ringen. De ballen die ik gebruik komen van Decathlon en hebben een ventiel. Ik blaas ze maximaal op en maak alleen in de bovenste plaat vier gaten met een zevengatenzaag. Vervolgens zet ik de hele boel in de verf. Bij de bouwmarkt heb ik in de ­uitverkoop een grote pot zwarte hoogglansverf aangeschaft. Voor twee tientjes kan ik mijn rockerplate de komende jaren af en toe een nieuwe laag verf geven.


De opstapjes monteer ik met schroeven via de onderkant

Ik gebruik multiplex voor mijn rockerplate, maar als je het echt goed wilt doen, dan is betonplex beter. Je hebt minder last van vocht en krassen, en het splintert ook veel minder. Betonplex is alleen wel een flink stuk duurder en ik wil eerst eens zien of dit me bevalt. In de bovenste plaat moeten nog wat uitsparingen komen om de poten van de trainer vast te kunnen zetten. Ik gebruik grote metalen slangklemmen om te fixeren. Je wilt niet dat je van de rockerplate afschuift ­tijdens de eindsprint van je ZwiftNL-race.

De finishing touch

De houder voor het voorwiel schroefde ik vast op de plaat. Dat is alleen handig als je de enige gebruiker in huis bent. ­Verschillende maten fietsen hebben verschillende wielbasis, dus als je partner ook zwift, is het handig om de voorwielsteun met klittenband of iets dergelijks te monteren. Ik heb al het gereedschap in huis, dus ik rond de randen netjes af met een bovenfrees. Dat is puur cosmetisch, ik zou er geen geld aan besteden als ik geen frees tot mijn beschikking had gehad. Gewoon even een schuurpapiertje erlangs halen kan natuurlijk ook.

Voor het effect plak ik er nog een ledstrip onder. Dat ziet er vast fancy uit straks, in mijn paincave. Tijdens mijn voor­onderzoek ben ik online foto’s tegengekomen van rockerplates die duurder zijn dan de fiets die erop staat. Je kunt dan ook helemaal losgaan op zo’n ding. Zo zou je de bovenkant bijvoorbeeld kunnen afwerken met aluminium traanplaat. Of oilslick wrapfolie!

Mijn lowbudget veersysteem is ook veel luxer te bouwen. Er zijn as-systemen te koop die niet alleen zijdelingse bewegingen toestaan, maar ook nog een paar centimeter naar voren en achteren. Dat is vooral heel prettig als je staand fietst. Misschien later een keertje. Voor nu is mijn rockerplate wel zo’n beetje af. Vlak voor de deadline van het magazine. Hoe hij bevalt lees je in Fiets magazine nr.1. Nu zonder verzendkosten te bestellen in onze eigen webshop.

Zoekcode: 220186