Als je niet weet waar Bruchem ligt, dan zul je bij de naam Apex waarschijnlijk ook eerder denken aan de onderdelengroep van SRAM dan aan een fiets. Bruchem is de thuisbasis van CycleCenter 53-11. En Apex is onderdeel van CycleCenter 53-11.

Tekst Menno Grootjans, foto’s Remco Veurink

De familie van Tuyl heeft al jaren een winkel waar fietsen, onderdelen, wielen en accessoires geproduceerd en verkocht worden. Eerst was dit onder eigen naam, later werd dit veranderd in Apex. Onder deze naam worden zowel racefietsen als mountainbikes gebracht. Negen racefietsen, drie mountainbikes en een cyclocrosser. Naast Apex is er nog een naam uit eigen huis: Quasar. Die prijkt op wielsets. En die vindt je uiteraard terug bij de Apex racers. En het spuitwerk? Dat gebeurt ook in eigen huis.

_V048960Deze Flare 0.8 is gebouwd rond een gloednieuw frame. Dat wil zeggen: de 0.8 is de compleet vernieuwde en verbeterde variant van de Flare 0.9. Volgens Apex is ‘de bracket stijfheid is met 14% gestegen’. Daarover zo meer. De Flare 0.8 is geproduceerd uit 1K Extreme Hi-Mod carbon. En zowel het bracket en het balhoofd van de nieuwe Flare 0.8 zijn geheel vernieuwd en bestaan nu volledig uit carbon, versterkt met kevlar. De bovenbuis loopt licht af, de staande achtervorken zijn iets ‘doorgebogen’, de liggende vorken plat, er is een vierkant uitlopende aero onderbuis, de balhoofdbuis is rond, de ‘tapered’ voorvork sluit naadloos aan. Alle kabels lopen binnendoor. De derailleurkabels gaan net ‘na’ de balhoofdbuis naar binnen en komen aan de onderzijde ‘even’ naar buiten. De achterderailleurkabel loopt door de rechterachtervork, die van de voorderailleur door het bracket naar boven. Het bracket is een BB 86 pressfit model. De voorderailleur zit met een losse klem, de aluminium achterderailleurpat is verwisselbaar.

Goed te zien: de 0.8 heeft een I(tegrated)S(eat)P(ost). De klem is een model van Woodman. Inkorten? Gewoon afzagen en de klem er weer omheen schuiven. De 0.8 is compatible met Di2 –de accu kan onder het bracket of met met een adapter in de staande buis. Onze 0.8 is de ‘Pro’ uitvoering. Er is ook een ‘Race’ versie maar die is met Dura-Ace 9000 of RED ‘22’ afgemonteerd en kost € 4495,-.

De afmontage: 11-speed Ultegra 6800 in combinatie met Quasar QS 3 wielen met Vredestein Fortezza 23 mm banden, San Marco zadel en Ritchey delen. Het frame weegt 1100 gram, de voorvork 400 gram. De torsie stijfheid zit ruim boven de 100 Nm ( 121 Nm), de bracketstijfheis is 54. Dat is hoog voor een carbon monococque! (we hebben de 0.9 nooit gemeten dus we weten niet of de bracketstijfheid ook 14 % hoger is). Er zijn zes maten: XS, S, M, L, XL en XXL. Een maat L weegt 7,30 kilo.

Nog wat cijfers: wielbasis van 997 centimeter, zithoek van 73,5 graad en een balhoofdhoek van 73 graad, en een bovenbuis van 57 centimeter. De balhoofdbuis meet 17 centimeter. Reach 40, stack 573.

Het is zo’n fiets die er om vráágt om ‘mishandeld’ te worden. Hij oogt als een racefiets, hij gedraagt zich als een koersfiets. Licht, reactief, voldoende comfort. Dat gaat toch allemaal prima samen! Aanzetten wordt een feest door het stevige bracket en de oversized voorpartij. Rondjes rond de kerk ‘draaien en keren’, je ergens tussen in smijten en gooien: dat gaat prima met de 0.8. Comfort? Ja toch wel. De ISP is natuurlijk net wat minder vergevingsgezind als een gewone 27,2 mm pen, maar de licht gebogen achtervork maakt iets goed. Het is wel duidelijk geen comfort ‘Apex’. Het is wel een racefiets he! De 11-speed 6800 delen? O jee, wat zijn die goed… Je hebt echt geen Dura-Ace nodig… Op de QS 3 wielen komen we nog terug.

Samenvatting: Voor wie? Voor iedereen die een strakke racer zoekt. De 0.8 is een uitstekende ‘maat’ en kan prima mee met de internationale concurrentie. Super licht is het frame niet. Een gewicht van 1100 gram –zonder ‘stubby’ is netjes, maar er zijn frames uit ongeveer dezelfde prijsklasse die wel onder de 1000 gram blijven. De 0.8 kost namelijk los € 2399,-. Apex verkoopt liever een complete fiets –en dat is ook een stuk slimmer! Deze 0.8 kost zo compleet € 3395,-. Want naast de custom afmontage kun je je 0.8 ook gewoon zo laten spuiten zoals jij dat wilt. In eigen huis. Even afreizen naar Bruchem. O ja: er is binnenkort een kerstshow.

 

www.apex-bikes.nl