Onze Fermo SL is afgemonteerd met ondermeer Ultegra 6700 10-speed, CX 50 46/36 crankstel, Supra Speed Line stuur, stuurpen en zadelpen, Supra RA Pro wielen, San Marco Era zadel, Promax remmen en Schwalbe Racing Ralphs. Er zijn vier maten: 51, 55, 58 en 61 centimeter. Onze fiets is een maatje 58 en weegt 9,00 kilo. Bovenbuis van 55 centimeter, balhoofdbuis 16 centimeter, zithoek 74 graden, balhoofdhoek 72 graden en een wielbasis van 1028 centmeter.Je moet echt goed kijken naar de verschillen tussen de Fermo en de Fermo SL. Ook de weegschaal vertelt niet meteen het hele verhaal. De 9 kilo is niet veel lichter dan onze oude Fermo ( dat was een maatje 55 overigens). Het complete verhaal merk je pas als je het terrein in trekt. Dan worden de verschillen subtiel duidelijk. Het is vooral het lichter ‘gevoel’ vooraan dat de Fermo SL doet verschillen van de Fermo. Die tweehonderd gram die de voorvork minder weegt lijkt weinig, het geeft de fiets net wat meer ‘schwung’ mee in het veld. Een lichte voorzijde en een paar lichte wielen doen wonderen voor een crosser. De Supra wielen zijn ook al verbeterd, al merk je dat pas op termijn. Dat wil zeggen: de naven zijn beter ‘gedicht’ en de wielen zelf lopen gewoon heel lekker. Remmen is in orde, schakelen ook –al zouden we graag de 11-speed zien… Dat schakelt net weer wat sneller! Het frame zelf is niet veel lichter of ‘sneller’ geworden. Het blijft vooral een hele duidelijke, robuuste crosser met een mooie afmontage. Prima voor snelle toertochten, club koersjes –eventueel met een stel tube wielen- en woon-werkverkeer.
Conclusie
Strak en zeker. Mooi frame, lichte voorvork. Prijs/kwaliteit verhouding? Prima. De Fermo is er vanaf circa 1299 euro met 105, zo met Ultegra kost de fiets nog geen 1500 euro. Minpunt: wellicht het complete gewicht. Als je echt een lichte crosser zoekt dan moet je op zoek gaan naar een carbon model. Sensa Fermo SL Ultegra € 1499,-. www.sensabikes.com