De uiteindelijke oplossing bestaat uit een huls die de beide uiteinden van het stuur met elkaar verbindt. Met behulp van een enkele bout in het midden wordt de gehele constructie gefixeerd. In het stuur zijn sleuven aangebracht die de remkabels strak onder de shifter door geleiden, waardoor het stuur dezelfde strakke belijning heeft als een standaard racestuur.Het stuur is volgens de fabrikant vanaf maart verkrijgbaar in de winkels. Het stuur wordt aangeboden in combinatie met een verstelbare of vaste stuurpen voor een pakketprijs vanaf € 125,-.
Tweedelig racestuur Van Nicholas
Van Nicholas heeft een racestuur ontwikkeld dat uit twee delen bestaat. Het stuur maakt deel uit van de zogeheten VNT collectie en is speciaal ontworpen voor fietsen die gebruik maken van de Rohloff Speedhup. De Speedhup is een achternaaf waarin 14 versnellingen zijn verwerkt. Het mechanisme lijkt op dat van een versnellingsbak in een auto. Voordeel is dat met zo’n versnellingsnaaf geen derailleur nodig is. Tot voor kort werd de Speedhup bijna uitsluitend gebruikt op mountainbikes en trekking fietsen. Dit komt omdat het schakelmechanisme lastig op kromme racesturen is te monteren. Op rechte sturen past het systeem wel. Door een stuur uit twee delen op de markt te brengen is het montageprobleem op racefietsen verholpen.Stephan de Wolf, hoofdontwerper van Van Nicholas verklaart de uitdaging waarvoor hij stond: ‘De moeilijkheid van dit ontwerp zit hem in de kleine binnendiameter van de Rohloff shifter, de kabelgeleiding en de mogelijkheid om het stuur uit elkaar te halen. Door het stuur deelbaar te maken, kan de shifter in een handomdraai worden gemonteerd. Maar daarbij mogen er uiteraard geen concessies worden gedaan op het gebied van de stevigheid en veiligheid van het stuur.”
Gerelateerd nieuws