DSC02214De tijd dat je als fietstoerist genoegen moest nemen met een simpele huurfiets ligt ver achter ons. Als je graag naar Mallorca trekt en daar lekker wilt gaan trainen dan lijkt het wel alsof je daar meer keuze hebt dan bij je eigen dealer. We vertoefden enkele dagen in Plaja de Muro, in de buurt van Alcudia. En dat is dan weer aan de noordkant van het eiland. Daar maakten we kennis met de Centurion Gigadrive 4200.

Tekst en foto’s Menno Grootjans 

De Zwitser Max Hürzeler organiseert daar fietsvakanties en verhuurt daar fietsen. Huerzeler is zo groot dat het zelfs eigen fietsen kan laten maken. Net als de Nederlander Fred Rompelberg; hij verhuurt fietsen van het merk Apex die dan weer zo samengesteld zoals Rompelberg dat wil. Huerzeler verhuurt fietsen van Cube en van Centurion. Het nieuwste model is een carbon racer. Centurion bouwde tot voor kort eigenlijk altijd Merida frames ‘om’ tot een Centurion, maar deze 2014 4200 heeft een eigen frame. Een flinke ronde balhoofdbuis, voorvork met twee maten lagers, geovaliseerde onderbuis, bracket met geïntegreerde lagers, slanke staande achtervork en platte liggende vork en ‘driehoekige’ achterpatten. Frame en voorvork wegen volgens opgave rond de 1550 gram. We konden de fiets niet demonteren of meten; we hadden niet al te veel tijd en wilden vooral trappen.

Compleet weegt de ‘huur’ 4200 in een maat 56 8,90 kilo. En dat is inclusief twee bidonhouders, draadloze sigma computer, pompje en zadeltasje met binnenbandje en lichters. De 4200 is afgemonteerd met Shimano Ultegra 6800 11-speed. Standaard is de fiets met 50/34 voor en 11-28 achter leverbaar, voor Mallorca heeft Huerzeler voor een 11-32 gekozen. Dan wel met een lange slag achterderailleur. En ook geen Aksium wielset maar DT Swiss RR 585  wielset ( naar verluid verdragen de spaken van de Aksium’s  de zeelucht niet. en knappen ze iets te snel ), 23 mm Continental GP 4000 S banden -met eigen opdruk!- en stevige alu FSA delen. De 4200 heeft ook een Fi’z:ik Alliante zadel. Te koop in 47, 50, 53, 56, 59 en 62 cm. De 4200 is niet in Nederland te koop, wel in Duitsland. € 2399,- kost de fiets compleet. Meteen: een week huur op Mallorca kost € 115,-.

Hoe is dat nu? Zijn we wellicht te verwend dat we deze fiets niet kunnen waarderen? Het is voor alles geen lichte racer. Het is vooral een zeer stabiele fiets. Dat zal door het frame komen, maar zeker ook door de afmontage. Ultegra is altijd goed, maar vooral de ‘anbau teilen’ overtuigen. Nee, niet licht of heel verfijnd, wel gewoon goed. Met een huurfiets wordt nu eenmaal minder ‘verfijnd’ mee omgesprongen als met een eigen fiets. De FSA delen zullen nogal eens afgesteld of versteld worden dus dat mag dan wel ‘bullit proof’ zijn. Nou, dat is geen probleem! De 4000 S banden zijn ‘dik rubber’ en lijken wel 25 mm banden, de DT Swiss set is ook heul stevig. Opvallend is dat de huurfiets gewone ‘non series’ Shimano remmen had in plaats van de standaard Ultegra remmen. Nou ja gewoon: de gemonteerde remmen kunnen eventueel ook 28 mm banden ‘herbergen’. Altijd makkelijk.

Omlaag gaat de 4200 dan ook als een speer. Omhoog ook: dubbel Ultegra schakelt lekker snel en zelfs 50 voor en 32 achter pakt die. Niet de bedoeling natuurlijk, maar ja op een huurfiets.  De originele kabels, ketting en cassette worden gebruikt. Prima. Onze fiets was gloednieuw, dus we moesten twee keer de derailleurkabels wat ‘opspannen’. Dat gaat met de ‘draaischakelaars’ op de kabels en is heel simpel. Super snel schakelde het niet. Dat komt ook door de lange slag achterderailleur en de gekruiste kabels in de onderbuis. Maar wel mooi: met 34 voor en 32 achter heb je geen triple nodig (34/32 is 2,23 meter per omwenteling, 30/28 2, 25 meter per omwenteling). Nou ja, en anders kun je altijd een racer met triple crankstel huren. Aanbod genoeg.

Conclusie: eigen fiets thuis laten, pedalen mee, gewoon voor een Centurion gaan. Prima maatje, even een stukje intrappen, tooltje mee, meetlint en een rolletje tape. Dan kun je eenvoudig je zadel op hoogte stellen. En het tape? Dat plak je dan net boven de zadelpenklem. Dan weet je dat je altijd op hoogte zit. Ook als je vanaf het terras naar je fiets kijkt… www.bicycle-holidays.com