Ook Cannondale komt met 650B mountainbikes. De Amerikaanse fietsenfabrikant heeft in Spanje een deel van de collectie voor 2015 onthuld. Er is ondermeer een Trigger en een Jekyll 650 B. De Trigger 650 gaan we in april waarschijnlijk uitgebreid testen. Meer daarover in het meinummer van Fiets.

Fiets was aanwezig bij de introductie van beide bikes, in het Spaanse Cadiz. Daar, op smalle steile rotspaadjes, bleken deze bikes nauwelijks in een categorie in te delen. Ondanks het uiterlijk van een dikke enduro bike klimt de Jekyll opvallend vlot. Het geheim zit in de achterdemper, die feitelijk is opgebouwd uit twee veren en dempers ineen, met twee veerwegen, demperinstellingen en zelfs geometriën in één. In de klimstand is de veerweg kort: 95mm, en zijn zit- en balhoofdhoek steil; perfect om over rotsen zo groot als schoenendozen naar boven te rijden. Op de top haal je de schakelaar op het stuur om, en op slag verandert de Jekyll in een dikke afdaalmachine. 160mm vering voor en achter, en een bijpassende superstabiele geometrie. Een endurofiets met een bijzonder laag gewicht van 12,7kg.

De Trigger zal er voortaan zijn in twee versies, de al bestaande, en licht aangepaste 29-er en de nieuwe 650b versie. Die laatste kan je omschrijven als all mountain of trail model, maar wij ervoeren hem meer als een redelijk lichte, extreem stijve en capabele crosscountry fully. Met slechts 85mm veerweg achterin en een diepe zithouding klimt hij echt snel. tot je per ongeluk de lange veerweg activeert, dan zak de achtervering in als een zachte sofa en kom je nauwelijks meer naar boven. Afdalen is op die manier een makkie, dat spreekt haast voor zich.

Beide fietsen zijn lastig in een categorie in te delen. Tijdens De Trigger en de Jekyll zijn volgens Cannondale zowel geschikt voor recreanten als voor Enduro wedstrijdrijders. ”Enduro rijders willen makkelijk bovenkomen en daarna keihard naar beneden  racen”, zegt directeur Bob Burbank. De Jekyll is mede ontwikkeld door wereldkampioen Enduro, Jerome Clementz. ”Deze fiets heeft een nieuwe geometrie, SuperMax voorvork en een Fox Dyad achterdemper”, stelt Burbank. De nieuwe 650B modellen zijn dus geen aangepast 29-ers. Wat bovendien opvalt is de ruime veerweg van deze fietsen: 140 tot 85 mm achter, en 160mm tot 140mm bij de Lefty SuperMax voorvorken.

De prijzen en  van de nieuwe 2015 modellen zijn nog niet bekend gemaakt.