Dertig racefietsen staan er deze maand in FIETS. Van een Scott tot een Ridley en van een Pinarello tot een Fuji. En deze laatste betreft dan een Finest, een racer voor vrouwen. We kregen ook een racer voor heren mee, de Altamira, maar deze haalde wegens ruimtegebrek de papieren uitgave van de maand april helaas niet. Maar dus wel hier op het scherm.

Tekst Menno Grootjans, foto’s Edwin Haan

FujiDe Altamira valt in de ‘road/competion’ serie van het -oorspronkelijk Japanse- merk Fuji. Sinds 1998 maakt Fuji het deel uit van het Amerikaanse Advanced Sports International dat ook merken als Breezer, Kestrel en Oval onder de hoede heeft. Fuji als merknaam bestaat al sinds 1899 en heeft de naam ‘verworven’ van de Mount Fuji, een berg in Japan. In 2014 heeft het een flink aanbod aan racefietsen, cyclocrossfietsen en mountainbikes. In 2013 was Fuji nog sponsor van Champion System, de ploeg van de Nederlander Bobbie Traksel. Eind 2013 stopte de ploeg en werd Champion System co-sponser van Lampre-Merida. Traksel? Die koerst ook nog en is tevens commentator bij Eurosport.

Maar goed: het gaat om de Fuji Altamira. Toch weer te zien in de koers in 2014! Het is namelijk de fiets van het Duitse NetApp-Endura team. Dit is niet de team fiets, maar een replica. Wel met de zelfde ‘vormen’ . ‘C 5’ composiet met ondermeer een flinke ronde balhoofdbuis, voorvork met twee maten lagers, geovaliseerde onderbuis, bracket met BB86 geïntegreerde lagers, slanke staande achtervork en platte liggende vork en compacte achterpatten. De kabels lopen buiten langs. Frame en voorvork wegen samen 1750 gram. Verdeeld in 1150 gram voor het frame en 600 gram voor de voorvork met carbon vorkpoten en alu balhoofdbuis.

Fuji heren detail (1)

De torsie stijfheid zit ruim boven de 100 Nm (114 Nm), de bracketstijfheid is 44. Dat is netjes voor een carbon frame. Er zijn zes maten:, S, S/M, M, M/L L en XL. Nog wat cijfers voor een ‘M’: wielbasis van 991 centimeter, zithoek van 73,7 graad en een balhoofdhoek van 73,1 graad, een vorksprong van 43 centimeter en een naloop van 57. Reach 399, stack 566. Een maat M weegt 8,50 kilo. De replica is afgemonteerd met Shimano Ultegra 11-speed en veel, heel veel Oval onderdelen. Van compact crankstel tot wielset en van zadelpen tot stuur. Verder Vittoria banden, KMC ketting en Prologo zadel. €1999,- kost de fiets compleet.

Hij smoelt goed en vrij professioneel. Een nette fiets. Wel duidelijk dat het een replica betreft, maar niet heel uitbundig ´versierd´. Bescheiden zelfs! Kun je nu prof spelen met deze NetApp racer­? Hij is niet licht, wel lekker bewegelijk. Stijf frame, allround geometrie, nette afmontage. Je kunt er knap mee ‘koersen’, maar ook voor minder stevige ‘arbeid’ is de Fuji prima. Niet heel veel anders als fietsen in deze prijsklasse. Wel net wat anders omdat je Oval delen bijna nooit tegenkomt. Het schakelen voor gaat goed, 100% Ultegra gaat toch net wat beter. Eigenlijk valt alles zeer zeker mee. Wat voor conclusie kunnen we trekken? Het is ‘gewoon’ een goede fiets. Met (nog) maar weinig naamsbekendheid. Prijs-kwaliteit verhouding is ruim in orde. Comfortabel is de Altamira niet heel erg. Het is ook geen ‘Performance’ racer natuurlijk. Kritiek hebben we op het gewicht van de voorvork -die is (te) hoog; daar mag wel een lichtere ‘full carbon’ vork in voor deze prijs.

 

www.fujibikes.com