Met nog een week te gaan in de Giro d’Italia is Rigoberto Urán een belangrijke kandidaat voor de eindzege. De roze trui drager uit Columbia rijdt op een Specialized S-Works Tarmac. Opvallend aan de fiets van de renner van Omega Pharma-Quick Step: de Columbiaanse motieven.
Specialized heeft de Tarmac onlangs een revisie gegeven. De succesvolle fiets is de opvolger van de S-Works Tarmac SL4. Volgens de Amerikaanse fabrikant zijn alle maten van de Tarmac niet afgeleid van één standaard 56 frame, maar zijn ze allemaal van de grond af opnieuw opgebouwd. Dit zou ervoor zorgen dat de kleine en grote maten van de fiets niet veel van elkaar verschillen wat betreft stijfheid en andere rijeigenschappen. Meestal is het zo dat grotere frames wat minder stijf zijn, en kleine frames juist weer wat stijver. Voor Uran betekent dit met zijn maat 52 frame dus wat meer rijcomfort.Ook heeft Specialized het taps toelopende balhoofd aangepast aan het kleine frame. De Tarmac van Uran heeft een 1.125-tot-1.25 inch balhoofd. De zadelpenklem is in het frame weggewerkt en zit 35 mm lager dan bij de oude Tarmac SL4. Het bracket is voorzien van een aluminum interface voor een betere pasvorm en een kleinere kans op gekraak. De opbouw van de fiets is redelijk standaard, wat ons doet vermoeden dat de Tarmac redelijk dicht tegen het minimum gewicht van 6,8 kilo aanzit. De groep is van SRAM en de cockpit van Zipp.
Specificaties- Frame: 2015 Specialized S-Works Tarmac, 52cm
- Vork: 2015 Specialized S-Works Tarmac
- Balhoofd: CeramicSpeed geintegreerd, 1.125-1.25 inch, taps toelopend.
- Stuurpen: Zipp SLSpeed, 120mm x -6 graden
- Stuur: Zipp Service Course SL-80, 42cm (c-c)
- Stuurlint: Specialized S-Wrap Roubaix
- Remmen: SRAM Red met SwissStop Black Prince remblokjes voor carbon wielen
- Rem- en schakelgrepen: SRAM Red 22 DoubleTap
- Derailleurs: SRAM Red 22
- Cassette: SRAM PG-1170, 11-28T
- Ketting: SRAM Red 22
- Crankset: Quarq for Specialized, 170mm, met SRAM 53/39 buitenbladen.
- Bracket: CeramicSpeed
- Pedalen: Look KéO Blade 2 Titanium
- Wielen: Zipp 303 Firecrest tubes
- Banden: Specialized Turbo Allround tubes, 24mm
- Zadel: Specialized S-Works Chicane, 155mm
- Zadelpen: Zipp SLSpeed, 20mm terugstand
- Bidonhouders: Tacx Uma (2)
- Computer: Garmin Edge 510
- Overig: Gore Ride-On derailleurkabels, SRAM kettingvanger, SRAM QuickView computer opzetstuk
Maten:- Lengte: 1.73m
- Gewicht: 63kg
- Zadelhoogte vanaf bracket, c-t: 734mm
- Zadelterugstand: 55mm
- Zitbuislengte (c-t): 470mm
- Zitbuislengte (c-c): 450mm
- Punt zadel tot punt stuur: 558mm
- Verval zadel/stuur: 103mm
- Balhoofdbuis: 121mm
- Bovenbuis (effectief): 537mm
- Gewicht: 6.91kg
(Foto’s Future/ James Huang)