Vroeger… kwamen er naven, derailleurs, kettingen en nog veel meer ‘hardware’ vanuit Schweinfurt op de markt. ‘Toen’ was het onder de naam Sachs, tegenwoordig maakt de vestiging deel uit van het Amerikaanse SRAM. En is het vóór alles een centrum waar volop getest wordt. We waren er vanwege nieuwe onderdelen voor 2015. Zie daarvoor FIETS 7.

Er werken nu 80 mensen waaronder grofweg twintig technici bezig zijn met testen en ontwikkelen. SRAM heeft meerdere test laboratoria, onder andere in de VS.

Hier in Schweinfurt ligt de nadruk op aandrijving van zowel race als MTB. Eerst wordt er heel hard nagedacht over nieuwe producten –die vervolgens omgezet worden in echte delen. Dat gebeurt in een afdeling die zo keurig ‘Musterbau’ genoemd wordt. Hier worden de eerste prototypes gebouwd. Er zit grofweg 12 maanden tussen prototype en echt onderdeel. Er worden zo’n 20.000 prototype onderdelen per jaar geproduceerd. Dat produceren gaat vooral machinaal. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van een zogenaamde ‘Wire cutting machine’: staal wordt er gesneden met een elektrische draad. Er wordt ook gebruik gemaakt van een. 3 D printer: nog niet veel, maar dat zal waarschijnlijk wel volgen.

Uiteraard worden alle onderdelen getest in een laboratorium. ‘Simulate the bike life in one week’ is de opdracht. Heen en weer ‘schuddende’ crankstellen en strak getrokken kettingen dus! En uiteraard worden de onderdelen buiten getest; we komen in FIETS nog terug op de ‘failure’ van de hydraulische cyclocross schijfremmen tijdens een heel koud weekend afgelopen winter.

Vanuit Schweinfurt wordt ook de voorraad verzorgt van de professionele teams. Alle delen vanuit de hele wereld komen in Schweinfurt binnen en van daaruit verstuurt. Zo’n 1000 groepen per jaar. Ook komen mecaniciens naar Schweinfurt voor eventueel extra trainingen. Trouwens, ook dealers kunnen hier trainingen volgen. En er is de ‘Dealer service direct’: hier worden vragen beantwoord en service aan onderdelen.

SRAM heeft zo’n 25.000 verschillende ‘parts numbers’. 50 tot 60 miljoen onderdelen per jaar worden er in de markt gebracht . Dus vandaar dat er wel eens vragen zijn…

Tekst en foto’s: Menno Grootjans